Безгрижие в БГ туризма въпреки кризата

Безгрижие в БГ туризма въпреки кризата
Тракайки вяло по клавиатурата в задушния офис, мислите за прохладни морски води, горещ пясък и ледено студена напитка.

Криза е!, сещате се. Собствениците на хотели и почивни бази са засегнати, оплакваха се с месеци, искаха държавата да им помага. Сигурно е пълно с промоции, намаления и подаръци за българския турист и братята чужденци, сега, в началото на летния сезон. Няколко позвънявания до туристически агенции, бърза справка в няколко сайта и разбирате – няма нищо подобно.

Кратко проучване е необходимо, за да ви стане ясно, че 7-дневна почивка в 4-звезден хотел в Златни пясъци, Албена или Свети Влас излиза на еднаква цена с почивка от същата класа в Халкидики, Гърция. При това с повече екстри в пакета, предлаган от съседите.

Питате ли тур операторите какво препоръчат като съотношение цена – качество, отговарят: ходете в Гърция. Пет нощувки в края на юли в четиризвездния "Alexander The Great" на първия ръкав на Халкидики с включена закуска и вечеря излиза 586 евро (1146 лв) за тричленно семейство.

Седемдневна почивка за двама през същия период в 4-звездния СПА Хотел “Романс“ в Св.св. Константин и Елена в стая с изглед към морето е 1320 лв., като в пакета е включена само закуска.

Прекалено рано е за точни статистики, но отливът на българи от Черноморието за сметка на гръцките курорти е около 20%, според туристическите агенции. Цените са еднакви, а на юг предлагат по-добри условия, казват от агенция "Александър тур", така че пренасочването натам е нормално.

Не вярвам на тези данни, заяви Соня Колтуклиева от Съюза на инвеститорите в туризма (СИТ). Целият свят, включително и България, мина на късни записвания, така че достоверна информация ще имаме в края на сезона, казва тя. Икономическата ситуация е много динамична, идват избори, ще се почива по-кратко и за по-малко пари, но броят на почиващите българи у нас ще се запази, даже ще се увеличи, оптимистична е тя.

Браншът и държавата безметежно спокойни

От началото на годината до сега отливът на чужди туристи у нас е около 6-7 процента, а приходите в сектора са намалели с близо 9%. За 2008 печалбата от почиващите у нас е над 2.5 млрд. Това означава, че ако спадът в приходите се запази, загубите за икономиката ни ще са 225 млн. лева.

Не сме притеснени! Това е коментарът и на държавата, и на бизнеса относно данните.

Според Анелия Крушкова, председател на Държавната агенция по туризма (ДАГ), спадът в туристическия поток ще се навакса до края на годината. Това вече се случило с посетителите от Германия и Русия, чийто брой е същият като през 2008 г. При британците, чието положение се смята за изключително драматично, спадът щял да е най-много 5% на годишна база. Броят на румънците, почиващи у нас, пък се увеличил с 80%.

Едва ли ще наваксаме намалението в приходите, признават от ДАТ. Според тях, причината е, че част от чужденците идват да почиват в собствените си апартаменти, а нашенци се насочват към по-евтини пакети. Вина за по-ниските приходи има и презастрояването, т.е. огромната леглова база, която ще остане незапълнена.

Нямаме механизми за отчитане на влиянието на рекламата, която правим на туристическия ни продукт, но сме си свършили работата, смятат от ДАТ.

Не са на същото мнение от СИТ. Рекламата в чужбина е слаба, а в интернет – най-мощното информационно средство в момента, прохожда бавно и трудно, казва Соня Колтуклиева..

Ако рекламата все пак си свърши работата, и у нас пристигне чужденецът, посреща го отблъскваща картинка. Безразборното строителство, мръсотията и шумът са най-честите поводи за оплакване на българи и чужденци. Следващите най-дразнещи неща в курортите ни са намусен персонал, на който му липсват езикови умения. Данните са от социологическо проучване, поръчано от ДАТ миналата година.

Трагично е и състоянието на пътната инфраструктура в курортите, а има и случаи на чужди граждани, пострадали заради улични дупки. Влиянието на подобна антиреклама може да е "разтърсващо", казва Колтуклиева.

Слънчев бряг или Средновековието?

Чуждестранните ни гости ще се "разтърсят" и от факта, че в Слънчев бряг раздават на туристите фенерчета, за да не се пребият по улиците на курорта, които тънат в пълен мрак от 4 месеца. Лампите угаснаха след като хотелиерите спряха да плащат на "Слънчев бряг" АД инфраструктурна такса за поддръжка на алеите, тротоарите и осветлението в комплекс.

В началото на май "Слънчев бряг" пусна уличното осветление за няколко дни заради посещение на чужди туроператори, след което отново дръпна шалтера. Причината е, че хотелиерите дължат 1.6 млн. лева такси и дружеството няма средства да плаща сметките за електричество.

Спорът за инфраструктурната такса се води от няколко години, но това лято ситуацията заплашва да излезе от контрол, а гостите на комплекса да добият усещане за Средновековието.

Хотелиерите протестираха на пътя Варна-Бургас, стягат се и за митинг пред Министерски съвет. Искането им е инфраструктурата на Слънчев бряг да премине от активите на акционерното дружество към Община Несебър, която да събира местни данъци и такси. Това обаче може да стане само със съгласието на всички акционери.

Не особено розовата ситуация за туристическия сектор обаче не мотивира достатъчно собствениците на хотели да смъкват цени или да включат примамливи бонуси към летните ваканционни пакети. За да привлекат туристите си, страни като Англия, Германия, Ирландия предлагат безплатен пакет за трети човек, при закупени два, а децата се настаняват безплатно, даде за пример Колтуклиева.

Държавата е виновна, не се уморяват да повтарят от туристическия бранш. Колтуклиева обясни, че секторът плаща тежки данъци и осигуровки, въпреки че там е един от най-високите дялове на сивия сектор, заедно със строителството.

Държавата е виновна и защото не е приела антикризисната програма на бранша, изготвена в края на миналата година. Тя предвиждаше да се раздават ваучери за евтина почивка на държавни чиновници в българските курорти, намаляване на ДДС за бранша, поевтиняване на концесионните такси за плажовете, безплатни визи за чужди туристи, поемане на летищните такси на чартърни превозвачи и т.н. Късно е да спасяваме летния сезон, въздъхват от бранша и съветват следващото правителство да помисли какво да направи за насърчаване на туризма през зимната на 2009/2010 г.

Споделяне
Още от Бизнес