Безмитната търговия е навременна антикризисна мярка 60+1

Безмитната търговия е навременна антикризисна мярка 60+1

Разработването и прилагането на пакета от 60 антикризисни мерки е важна икономическа инициатива на българското правителство. Профсъюзите, опозицията и някои експерти държат основно на свиване на разходите на държавата, но това мислене не съответства най-добре на икономическата ситуация, в която се намира страната.

Поставянето на акцента върху намаляването на бюджетните разходи поражда пасивно поведение спрямо кризата.

Няма данни, държави засегнати от тежка икономическа криза, включително и след военна разруха, да са излизали от такава ситуация чрез пасивни мерки- свиване на разходите. Основен тласък на развитието в такива ситуации винаги е увеличаването на приходите чрез създаване на работни места. И затова мерките в тази посока са по-важни.

Веселин Пасев е доктор на икономическите науките, автор на над 90 научни публикации, от които 6 книги по проблемите на макроикономиката, приватизацията, цени и ценова политика.Бил е съветник в правителствата на Димитър Попов, Филип Димитров и Любен Беров, консултирал е германската агенция за приватизация Тройханд в периода 1995-1996 г.. В момента се занимава с консултантска и преподавателска дейност.

При това тук не става дума само за постъпленията в бюджета, тъй като той е едва около 40% от размера на БВП, а за приходите на всички икономически субекти в държавата. Бюджетът е разпределител на вече заработеното в икономиката. За него ще има достатъчно, ако икономиката заработи на по-високи обороти. Образно казано някой трябва да засее, да ожъне, да смели, да опече и да продаде успешно и едва тогава ще може да пусне нещо в паничката на бюджета.

Вдигане оборотите на наличните капитали

Активните действия за увеличаване на притока на нови капитали или увеличаване скоростта на оборота на наличните капитали са най-добрата икономическа политика. Подходящи отрасли за България са туризмът и възстановяването на безмитната търговия, защото в тези случаи се осъществява износ на място, свива се дефицитът по външнотърговското салдо.

След закриването на безмитната търговия от правителство на тройната коалиция, България доброволно или може би под натиск се отказа от своя дял в този бизнес и безвъзмездно го подари на конкурентните фирми от Гърция, Румъния и най вече на турския гигант “Коч холдинг“.

На практика правителството на Станишев подари близо 92 млн. лева приходи най-вече на “Коч Холдинг“, който е гръбнакът на турската икономика “Коч холдинг“. От тях 32 млн лв. данъци и осигуровки, 18 млн. лв. потребление като заплати на работниците, около32 млн. лв печалба на търговеца – основно за инвестиция в сектора, 4 млн. лв. печалба за банките като такси за обслужване. В сметката влиза и допълнителен 4 млн. лв данък при двойна по-висока ставка върху оборот от 400 млн. лв. Тези разчети са правени на база 1500-1700 работни места, заедно със съпътстващите дейности. От близо 2 години те са загубени и то в социално хронични региони.

Това решение бе мотивирано с натиска на ЕК и като мярка за борба с контрабандата и корупцията. Проверките обаче на Агенция “Митници“ на тази дейност за 5 годишен период назад не констатираха никакви нарушения. ЕК отрича натиск и прехвърля отговорността на бившото правителство. Евродепутатите Астрид Люлинг, докладчик по дефиниращата този бизнес директива, и Бил Нютон Дън поставиха официално въпроса пред председателя на ЕК Жозе Мануел Барозу за използване на подвеждаща и непроверена информация от ЕК, която дискредитира легитимен бизнес като безмитната търговия. ЕК така и не можа да предостави при разследването на случая от евроомбудсмана Никифорос Диамандурос доказателства за греховете, в които бяха обвинени безмитните търговци.

Вместо свиване – ръст на контрабандата

Вместо да се намали дялът на сивия сектор след затваряне на обектите, правителството на тройната коалиция остави като зестра на настоящето ръст на контрабандата на цигари скочила до 50 % или близо 900 млн. лева, на горива - не по-малко от 30 % или близо 1 млрд. лева.

Днешното правителство няма вина за оставените в наследство пробойни в бюджета. Такава огромна по обем контрабанда не се организира за 6-7 месеца, откогато действа активно правителството “Борисов“.

Обществото и ЕК бяха манипулирани с митове за контрабандата през безмитните магазини в размер на 300-400 млн. лв., което е и теоретично невъзможно. Пред Брюксел бе раздут ръст в продажбите от 380% , при условие, че данните на държавните институции показват най-голям ръст въобще - 36%. Бившото правителство лансира аргументи, че нямало такъв бизнес в ЕС, при условие, че не само съседна Гърция и Румъния го толерират, но има и директива 2008/118 за развитието му.

Всичко това показва, че този бизнес е бил или целенасочено дискредириран или затрит поради безхаберие.

Безмитните обекти пречат на сивия сектор

И в двата случая възникват въпросите в чий интерес е направено това, защо този бизнес беше подарен на Турция, възможно ли е теренът да се е разчиствал за други, “надеждни“ оператори?

Неразбирането от политиците на начина на функциониране на този специфичен бизнес е най-малкият проблем. По-големият е, че тези, които взеха решение буквално да го експроприират политически по начин, случил се близо преди 60 години в нашата история, така и не разбраха, че всъщност влошават инвестиционния климат в страната.

Не разбраха ,че безмитната търговия е замислена от световната индустрия като икономическо противодействие на контрабандата. Тя пренасочва пътникотопока от лапите на контрабандистите към зоните на граничните пунктове, където предлага оригинални стоки при прозрачни и контролирани от държавата търговски операции. След близо 2 години отсъствие от пазара на безмитните обекти доказателствата за това са повече от очевадни.

Не безмитната търговия, регулирана и контролирана с европейски закон, а карго-контрабандата и нейните покровители е проблемът на държавата.

Затова този бизнес е подложен на непрекъснати атаки и демонизиране – той е проблем номер на сивия сектор.

Нараства ролята на България като транзитна страна в рамките на ЕС. Увеличават се възможностите на страната да осребрява стратегическото си географско положение. Затова експерти вече определят възобновяването на безмитната търговия като навременна антикризисна мярка 60+1 - един от факторите за увеличаване на приходите на българската икономика и даване тласък на икономическия растеж.

Още по темата
Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?