Безмитните оператори ще отчитат онлайн продажбите си

Безмитните оператори ще отчитат онлайн продажбите си

Търговските обекти за безмитна търговия и бензиностанциите в свободните зони ще отчитат онлайн продажбите си в съответната митница. Това ще става чрез внедряване на автоматизирана система, която ще води материална отчетност на оператори и ще осъществява непрекъсната електронна връзка в реално време с учреждението, предвижда одобрения в четвъртък от правителството проектозакон за безмитната търговия.

Освен 24-часовата онлайн връзка за предаване на данните от фискалните устройства на безмитните магазини или бензиностанции, обектите ще бъдат и под денонощно видеонаблюдение чрез камери.

Това са част от мерките, чрез които правителството възнамерява да засили контрола върху безмитната търговия. За нейното премахване настояваше МВФ, тъй като чрез безмитните магазини се реализират схеми за укриване на данъци и акцизи, които ощетяват бюджетните приходи.

Под натиска на фирмите, осъществяващи този вид търговия, управляващите решиха да не закриват безмитните магазини, но да засилят контрола върху дейността им. Един от аргументите беше, че клиентите щели да се пренасочат към безмитните магазини в съседни държави и така да лишат България приходите, реализирани от безмитна търговия.

По този повод западни дипломати коментираха неофициално, че изтъкнатите аргументи на правителството са твърде съмнителни, като се имат предвид огромните проблеми с корупцията и контрабандата в страната.

Ограничения за зареждане от безмитните бензиностанции

Одобреният от кабинета проектозакон регламентира и нови изисквания за зареждане с течни горива в безмитните бензиностанции. Изрично ще е забранено зареждането на горива на влизащите в страната леки автомобили и автобуси, а за товарните автомобили ще бъде въведено ограничение до 500 литра. Без ограничения бензин ще сипват само излизащите моторни превозни средства.

Така правителството се опитва да реши проблема с било 100 млн. лв. годишна загуба за бюджета, заради безмитното зареждане на горивата. Първоначално министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров заяви миналата есен при своя визита в Турция, че се обмисля закриване на безмитните бензиностанции. По-късно зам.-министърът на финансите Георги Кадиев обясни, че не е толкова лесно да се затворят тези обекти, тъй като те имат дългосрочни договори и лицензи за безмитна търговия с горива.

Явно сега е взето компромисно решение – хем да не се разтрогват договори, заради което държавата ще търпи неустойки, хем да са гарантирани приходите на бензиностанциите във вътрешността на страната. Те плащат акцизи и ДДС в хазната, а и от години чрез браншовата организация, в която членуват – Българската петролна и газова асоциация, протестират срещу безмитната търговия с горива, за която се твърди че стои зад нерегламентирани продажби на евтини бензини у нас.

Асоциацията на безмитните оператори се тревожи от загуба на трафик  

Според Асоциацията на безмитните оператори, обаче ограничението за зареждане на входа ще отклони част от автомобилния трафик през страната. В момента доста от тях предпочитат къси маршрути през България, където зареждат значително по-евтино от съседните страни гориво, което ползват и след като излязат от нашата граница, коментира за Mediapool Радостин Генов, председател на асоциацията. По думите му дори ограничението от 500 л за товарните автомобили, някои от които имат резервоари от по 650 л, ще отклони част от ТИР-овете, които в момента оставят по 380 евро всеки само под формата на различни такси, без да се включват дадените за гориво пари.

От асоциацията предлагат да няма ограничение за зареждане на безмитните бензиностанции, но на транзитните автомобили да бъде забранено да зареждат 48 часа след обслужването им на границата. Онлайн системата за денонощно наблюдение позволява да се следи изпълнението на това изискване, смята Радостин Генов.

Възстановява се дипломатическата търговия

Проектозаконът предвижда да се възстановят и дейностите по зареждането със стоки, предназначени за дипломатическите и консулски представителства и представителства на международни организации от безмитните оператори. На практика този вид търговия беше спряна от 2000 г. и акредитираните у нас чужди представители пазаруваха от безмитните магазини на съседните страни. По оценка на Асоциацията на безмитните оператори, България е губила 7-8 млн. евро годишно от липсата на дипломатическата търговия. Сега тя ще се счита за износ по ред и условия, определени от министъра на финансите.

Заради специфична си стопанска дейност, безмитните оператори вместо с корпоративен данък, ще се облагат с 4 на сто данък върху приходите от продажби. Този режим ще замени досегашния корпоративен данък, дължим от лицата и отчисленията по сметка на Агенция "Митници", чийто размер в момента са 2 на сто от оборота. Ако фирмата, която има лиценз за безмитна търговия, извършва и други дейности, за тях облагането ще се извършва по общия ред.

Ограничения в търговията на входа в страната

Хубав или лош, факт е, че закон за безмитна търговия най-сетне има, коментира за Mediapool Радостин Генов. По думите му се е оказало изключително трудно, заради предстоящото ни членство в ЕС, стиковането на фактически два режима на търговия в безмитните обекти – “дюти фрий” за Сърбия, Македония и Турция, и свободната търговия за вътрешните граници на Европейската общност. Според Генов предстои големият дебат между законодателната власт и безмитните оператори по прилагането на текст от проектозакона, предвиждащ ограничаване на количествата твърд алкохол, тютюневи изделия и парфюми на входящите търговски обекти.

Така влизащите в България ще могат да внасят само по литър алкохол, стек цигари и 50 мл парфюм и покупките им може да са до 175 евро в сухопътните безмитни магазини. Това рефлектира пряко върху търговията на българските обекти по границата за транзитните пътници, които отсядат в България само за ден или дори не спират до следващата граница. Преминаващите пътници са възпрепятствани да си купят на изгодни цени количества, които биха им били по-евтини дори и след като си платят митата при влизането в другата държава, коментира Генов.

От асоциацията са предложили да се предвиди възможност транзитните пътници да могат да закупуват без ограничение от безмитните стоки, но да отразяват количествата в транзитна карнетка или в специална декларация, която да показва после при напускането на България. От Агенция “Митници” обещали да помислят по въпроса и Генов изрази своето убеждение, че когато проектозаконът влезе в парламента за обсъждане, ще има корекции в тази насока.

Неясно е какво става с обектите по вътрешните граници

Не е изпипан и статутът на безмитните магазини по вътрешните граници на България в Европейския съюз след присъединяването на страната ни към общността от 1 януари 2007 г., каза Радостин Ганев пред Mediapool. Става въпрос за обектите по границите ни с Румъния и Гърция, които при сегашното положение би трябвало от догодина да приключат с безмитната търговия и да започнат да продават стоките с акциз и ДДС. Това обаче изисква преход за приключване на безмитната търговия и преструктурирането на дейността на тези обекти, обясни шефът на браншовата организация. В Чехия например за магазините ѝ на границата с Австрия бяха дадени два преходни периода – веднъж от година и след като операторите не се справиха бяха отпуснати още 3 месеца, посочи Генов. Според него трябва да се регламентира преходен период за тези обекти и да се посочи как ще се определят държавните вземания за стоките на тези магазини спрямо цените на вътрешния за страната пазар.

Всички безмитни оператори, дори и тези с прекратен или отнет лиценз, ще бъдат включвани в публичен регистър, предвижда още проектозаконът.

Още по темата
Още от Бизнес