Безплатен вместо зелен билет при мръсен въздух в София иска Борис Бонев

Предлага общинските мерки да се задействат по-рано и да се засичат и втори вид фини прахови частици

Безплатен вместо зелен билет при мръсен въздух в София иска Борис Бонев

Столичната община да задейства на по-ранни етапи сегашните си и допълнителни мерки при замърсяване на въздуха в София, самите наднормени нива да бъдат прецизирани и да се следят фините прахови частици с по-малък размер от сега контролирания, предлага независимият общински съветник Борис Бонев. Той е внесъл доклад с обосновка на предложенията си, които предвиждат и въвеждане на безплатен градски транспорт при наднормено запрашаване, при което в момента Столичната община пуска зелен билет за един лев за целия ден и всички линии на градския транспорт.

Според Бонев сегашните мерки на общината не са ефективни и не съответстват на очакванията на гражданите за справяне с проблема с мръсния въздух. Освен това се вземат предвид само фините прахови частици с размер 10 микрона (ФПЧ10), но не и тези от 2.5 микрона (ФПЧ2.5), които също водят до редица заболявания.

"Всеобщото мнение е, че Столичната община би могла да бъде много по-активна в прилагането на повече и по-конкретни мерки, които в разумни срокове да дадат положителен за качествотона атмосферния въздух резултат", смята общинският съветник.

В момента етапите за предприемане на мерки от страна на Столична община са четири и се надграждат след всеки диапазон с наднормени нива на ФПЧ10. При нива до 50 мг/куб. м кметството не предприема нищо, защото се счита, че всичко е в нормите. В диапазона между 51 и 150 мг следват предупреждения за мръсен въздух и призиви към хората да не ползват автомобили и да не ползват твърдо гориво за отопление които обикновено остават без отзив, и би трябвало да започне допълнително миене на улиците. В нивото между 151 и 200 мг се добавя безплатното ползване на буферните паркинги на метрото, а над 200 мг вече се обявява зеленият билет за градския транспорт, забранява се паркирането в синя и зелена зона и се затварят за движение определени улици.

Бонев предлага въвеждането на междинни диапазони с конкретни нива за двата вида фини прахови частици, по-ранно задействане на мерките и въвеждане на допълнителни такива.

Идеята е зонирането за първото ниво да е до 50 мг и до 25 мг/куб. м съответно на ФПЧ10 и ФПЧ2.5. Второто да е от 51 до 75 мг/куб. м при ФПЧ10 и от 26 до 37 мг/куб. м за ФПЧ2.5. Третото ниво обхваща замърсяване от 76 до 100 мг за ФПЧ 10 и от 38 до 50 мг . за ФПЧ2.5. Следващото е от 101 до 150 мг/куб. м ФПЧ10 и от 51 до 75 мг за ФПЧ2.5. Последният диапазон е над 150 мг за по-едрите прахови частици и над 75 мг/куб. м – за по-фините.

Искането за включване и на по-фините прахови частици в мерките е заради това, че в края на 2019 г. Столичната община инсталира 22 сензорни станции на територията на града с европейски средства, докато преди това е имало само една станция, отчитаща замърсяването с ФПЧ2.5. Новите сензори могат да бъдат използвани като референция за въвеждане на мерки за справяне със замърсяването на въздуха, смята общинският съветник.

Бонев предлага предупрежденията да се отправят към столичани още при прогноза за превишаване на нивата за замърсяване от над 50 мг за ФПЧ 10 или над 25 мг за ФПЧ2.5. Допълнителното миене на улици да започва още при засечени нива от над 75 мг/куб. м от ФПЧ10 или над 37 мг от ФПЧ2.5, както и тогава да се въведат безплатните буферни паркинги на метрото. Към тези мерки да се добави и зеленият билет още при нива от над 100 мг за ФПЧ10 (на два пъти по-ниски нива от сегашната разпоредба) и/или над 50мг за ФПЧ2.5, както и да се спира превозът на строителни отпадъци и да се приема депонирането им. На този етап да се въвежда и забраната за ползване на синя и зелена зона и движението в определени учили на града, предлага градският съветник. В момента тези мерки се предвиждат само при нива над 200 мг, като обвиненията на столичани са, че тогава е прекалено късно.

Бонев предлага при прогнози за замърсяване над 150 г/куб. м с ФПЧ10 или над 75 мг за ФПЧ2.5 да се въвежда безплатен градски транспорт, а също така се разрежда и разписанието на автомобилите на Центъра за градска мобилност, който на свой ред да бъде компенсиран от общината за пропуснатите ползи от тези мерки.

В момента безплатният градски транспорт не съществува като реална опция.

"Вместо да се налага да дишаме опасен въздух няколко поредни дни, "зелен билет" ще може да се въвежда при прогноза за високи нива на ФПЧ или един ден на замърсяване над 100  мг/куб. м... Официалните данни показват, че въвеждането му струва на Общината едва 17 000 лв. Тази мярка ще привлече и повече пътници в градския транспорт и затова съм заложил и задължение ЦГМ да намали интервалите по основните линии в тези дни", обясни Бонев в съобщение, разпространено от организацията "Спаси София", чийто представител е общинският съветник.

"Недопустимо е над 900 софиянци да умират всяка година заради опасния въздух, затова са необходими безкомпромисни мерки. Но нека успокоя съгражданите си - всички те ще се случват по ясно разписани и предварително комуникирани с гражданите оперативни планове, така че всеки да може да бъде подготвен", коментира още Бонев.

Самият клет Йорданка Фандъкова при последните критики, че общината прекалено късно се е задействала с мерките за зеления билет, коментира, че се предвиждат промени и обявяване по-рано на предприетите мерки срещу мръсния въздух.

Още по темата
Още от България

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?