Безплатните детски билети се оказват двойно платени

Държавната субсидия за автопревозвачите потъва в общините, а фирми искат пари от родителите

Безплатните детски билети се оказват двойно платени

Безплатните детски билети за междуселищното пътуване с автобуси се оказаха двойно платени – веднъж от държавата и втори път от родителите. А дадените на местната власт пари уж за компенсиране на разходите на автопревозвачите потъват неясно къде в общините, показа проверка на Mediapool.

В същото време държавните институции си прехвърлят топката с плащаните безплатни билети по между си, а се оказа, че никой не упражнява контрол за изразходването на държавните средства. Това дава свобода на фирмите да правят каквото решат за добрe и да правят тарифи по своя преценка, въпреки че по нормативна уредба билетите за децата до 7 години са безплатни за сметка на държавата.

Законовата регламентация

Децата до 7 навършени години трябва да пътуват безплатно с градския транспорт, както и по междуселищните частни линии. Това е залегнало в Наредба № 2 от 31 март 2006 г. за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определена категория пътници. Наредбата е издадена от министъра на финансите, а последните ѝ промени са публикувани в брой 9 на Държавен вестник от 31 януари 2012 г. и са в сила и до днес.

Това означава, че частните превозвачи трябва да издадат нулев билет за дете до 7 навършени години, като то има право на място в автобуса. Това отговориха от Министерството на транспорта на запитването до Mediapool.

За претърпените загуби частните превозвачи следва да бъдат компенсирани от общините, на които Министерството на финансите е превело средства.

За тази година например Столична община е получила субсидията, но не плаща на частните превозвачи отчетените билети. Причината е, че министърът на транспорта не е издал разпореждане по какъв начин да се разпредели субсидията между градския транспорт и частните превозвачи, обясниха от Столична община пред Mediapool.

От Министерството на транспорта не посочиха защо все още не е издадено това разпореждане.

Една фирма спазва закона, останалите – не

Единствената фирма, която спазва закона е “Юнион Ивкони”. Всички останали, които имат гишета на Централната автогара в София, прилагат наредбата както намерят за добре. Това показа проверка на Mediapool.

Така например по направлението София – Видин, което се обслужва от “Карат С” и “Алексиев”, двете фирми прилагат различни цени за “безплатните” билети за децата до 7 години. “Карат С” таксува децата с 10 лв. - половината от цената на билета за възрастен. “Алексиев” таксуват дете до 5 г. по 1 лв., а до 7 години – 10 лв.

Госпожо, кой да ми плати на мене пътуването на вашето дете, като Столична община не превежда и един лев. За това, ако искате да пътувате с децата си, ще трябва да платите”, каза Миролюб Столарски, собственик на “Карат С” и председател на Българската Асоциация на Сдруженията в Автомобилния Транспорт (БАСАТ) пред Mediapool.

Само Русе плаща на превозвачите, останалите пълнели дупки в общинските бюджети

Оказва се, че нормативните изисквания се спазват само от община Русе, останалите не превеждат субсидията на превозвачите, въпреки че са я получили от Министерството на финансите.

Оправданието на общините нарушители е, че няма разписан механизъм, по който да се разплатят с превозвачите. Имахме няколко срещи с Министерството на транспорта, поискахме указания как да разпределим държавната субсидия между градския транспорт и частните превозвачи, но и до сега не сме получили указания. Това обясниха от дирекция “Транспорт” в Столична община.

Ако нямаше механизъм защо Русе плаща, контрираха от “Юнион Ивкони”. От 22 години депозираме искания пред Столична община, но досега не сме получили нито лев за безплатните превози на децата, каза Ивайло Константинов, един от собствениците на “Юнион Ивкони”. Според него въпрос на морал и възпитание е да спазваш закона и да не ощетяваш хората в тези трудни за всички времена.

Въпросът за това, че фирмите не спазват нормативните изисквания не е обсъждан в бранша. Така всяка компания по собствено усмотрение решава каква тарифа да приложи спрямо децата, които имат право на безплатно пътуване.

Безконтролно своеволие

Причината за творческото прилагане на правилата от страна на частните превозвачи е липсата на контрол от държавните органи. Оказва се, че никой не проверява редовността на пътниците в междуселищните автобуси.

Не влиза в задълженията на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) да прави проверка за редовността на издаваните билети и дали се спазват правилата, казаха от ДАИ. Иначе автомобилните инспектори планират на 30 април, както и на 1, 6 и 7 май да има масови проверки за техническата изправност на автобусите и правоспособността на шофьорите.

От Столична община също обясниха, че не им влиза в задълженията да правят проверка на фирмите превозвачи за тези билети нищо, че в договорите между община и превозвачи е записано, че ще возят децата без пари.

Данъчните, които са особено активни да следят дали търговците имат касов апарат, вързан с НАП, и се канеха така да вържат и превозвачите, също не контролират тази дейност.

Така подозренията са, че държавната субсидия най-вероятно потъва в нечий чиновнически джоб за сметка на десетки семейства с деца.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?