BG стандарти: Едрогърди фолк-певици – “да”, гей реклама - “не”

BG стандарти: Едрогърди фолк-певици – “да”, гей реклама - “не”

Държавата трябва да се замисли върху истинските проблеми, които срещат младите хора в България, а това са бедността, липсата на образование и насилието, а не гей рекламите. Това се казва в декларация на българската организация за защита правата на хомосексуалистите “Джемини”.

Тяхната позиция бе разпространена по повод свалянето на билборд на Азис и Китаеца в центъра на София. Заповедта бе на Столична община. Подобни действия бяха предприети и в Кюстендил. Билбордът бе част от рекламната кампания на стартиращата след седмица нова телевизия, за която се смята, че е на рекламния бос Красимир Гергов.

Впоследствие се оказа, че ходът със снимката, в която Азис (гол до кръста и вече и с женски гърди) захапва брадичката на Китаеца, и нейното сваляне заради преценената от Бойко Борисов степен на неморалност, е добър от PR-гледна точка. Вече трети ден в медиите излизат коментари по темата, което без съмнение е в услуга на новата телевизия.

"Наистина ли обществото смята плакат с двама полуголи мъже, снимани в близост един до друг, за неморален? Да! Същото това общество, което издига в култ разгърдените, едрогърди фолк-певици, обществото, което изпада в екстаз при вида на реклама на водка “Флирт” и разголените им рекламни “лица”. Как ли биха приели плаката, ако на него вместо Китаеца, беше снимана някоя силиконова звезда (от поп-фолк бранша, например)? Дали тогава моралистите се оплакват в общината, пишат ли протестни писма и дали изобщо някой щеше да се сети, че младежта се развращава?", питат от “Джемини”.

Организацията смята, че българите са изградили общество на двойните стандарти, което издига в ранг на герой мъжа, който спи с много жени, но в същото време жената, която спи с много мъже, е “курва”.

“Ако гей се бори за правата си, той се натрапва на Обществото с неговата “извратеност”, но ако хетеросексуален се държи развратно, той става звезда, секс идол - звезда. При гей хората винаги се прилага двойния стандарт”.

България от една година е член на Европейския съюз. Вече отдавна (календарно) живеем в 21-ви век. Това е на теория. На практика ние все още живеем в праисторическо, (пост)комунистическо и балканско общество, което не приема “различния””, казват още от “Джемини”.

Според тях въпросът кои обществени образи са “морално” приемливи “като например рекламния клип на бира “Ариана” с Мария и нейната отварачка” се свежда в крайна сметка до манталитета и до културната социалната толерантност на българина.

“Едно цяло чалга поколение харесва фабрично произведената индустриално руса фолк-барби, за която е спорно дали може да пее и мисли, но не приема дори идеята, че двама гейове имат чувства, не приема факта, че щастието на децата на "нормалните" може да е с човек от същия пол. Защото всичко това се размива с представата за морал на новото чалга общество”, допълват от организацията.

Измиване на съвест

Според културолога Георги Лозанов свалянето на билборда на Азис е по-скоро акт на измиване на институционалната съвет, тъй като чалга-естетиката отдавна е навлязла в българското общество. По думите му общината е реагирала репресивно срещу една реклама, защото е нямала други аргументи.

Лозанов заявява, че е неприемливо обществото да възприема един билборд, който в същността си илюстрира чалга-лайфстайла като големия скандал, а в същото време да възприема като нещо нормално “мутраджийския лайфстайл, черните джипове и начинът, по който те се държат по улиците”.

“Ние сме са свенливи по отношение на образите, а много по-търпими по отношение на реалността, на реалните персонажи. Това е, като да се опиташ да спреш влака, като махнеш свирката му”, заяви още той.

Според него има нужда от въвеждане на етичен кодекс на рекламата, който да въведе норми за нейните производителите. “При неспазването на тези норми те трябва да търпят публични санкци. Това е единственият начин. Репресията не е в полза на морала”, допълни той.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?