Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Биг брадър" за кандидат-шофьорите от догодина

10 коментара
"Биг брадър" за кандидат-шофьорите от догодина

Обучението и изпитите на кандидат-шофьорите да се записват с камера, предвиждат промени в Закона за движение по пътищата,. Те бяха представени във вторник от транспортния министър Александър Цветков и шефът на "Автомобилна администрация" Любомир Христов. Предвижда се поправките да влязат в сила догодина.

Автомобилите на центровете за подготовка ще бъдат оборудвани с камери и GPS и в края на курса си, всеки кандидат-шофьор трябва да има 31 записа от по 40 минути.

В залите за провеждане на писмения изпит с листовки също ще се монтират камери, а самите листовки ще се попълват на компютър и ще се подават за проверка по електронен път, анонимно. Инструкторите няма да присъстват на теоретичния изпит, който ще се следи от квестори.

GPS-системата за аудио-визуален запис за един автомобил струва около 500-600 лв., каза министър Цветков. В страната има 400 центрове за обучение на шофьори с 1700-1800 автомобила. Всички те трябва да се оборудват с въпросната техника. Отделно центровете трябва да сложат в залите си камери и компютри за изпитваните, както и да администрират огромния обем от информация.

По груби сметки излиза, че инвестицията за обучението на един човек през първата година от влизането в сила на новите разпоредби е 3500 лева. Това осезаемо ще се отрази в цената на шофьорските курсове, които сега са около 800 лв. за столицата. От транспортното министерство казаха, че софтуерът за писмения изпит ще се предостави безплатно на шофьорските центрове.

Държавата е предвидила шестмесечен гратисен период за преминаването на центровете към новия начин на работа, който почва да тече от началото на 2010 г.

Промените, които се въвеждат веднага след обнародването на промените в Наредби 37 и 38 от Закона за движение по пътищата преди изтичането на гратисния период, предвиждат квесторен принцип при провеждането на теоретичния изпит. Това означава, че инструкторите няма да присъстват на решаването на листовките, а само квестори. Освен това листовките ще са анонимни.

Ще отпадне изискването за 5-годишен инструкторски стаж на изпитващите, като така ще се пресече връзката между инструктор и изпитващ.

Министър Цветков обясни, че по този начин ще се гарантира легитимността на изпитите за шофьорска книжка, както и качествена подготовка на бъдещите шофьори. Той обясни, че при случайни проверки на "Автомобилна администрация" на 50 изпита за листовки, повече от половината курсисти се представяли трагично. Това говори за качеството на обучението, както и за начина, по който тези хора се сдобиват с книжка.

Промените в закона ще бъдат внесени в Министерски съвет на 25 ноември, след което ще се подложат на широко обществено обсъждане.

По-късно от Националния авто-инструкторски съюз (НАИС) заявиха, че предложените промени не изчерпват проблемите на системата за подготовка на водачи на автомобили. Те заподозряха, че Красимир Георгиев от КАТ и председателят на Асоциацията на преподавателите по авто-мото Йонко Иванов стоят в основата на предложението за камери и GPS-и, които да следят изпитите, за да стимулират пазар на тази техника.

От съюза призоваха всички заместници на бившия шеф на “Автомобилна администрация“ на Володя Киров и шефове на дирекции да напуснат, за да се случи истинската реформа.

От НАИС предложиха, ако ще се въвежда електронен изпит и попълване на листовки на компютър, то той да се провежда в регионалните центрове на “Автомобилна администрация“. Така за авто-школите ще отпадне необходимостта от допълнително оборудване, а и връзката инструктор обучаващ се ще бъде прекъсната.

Реформата трябва да засегне учебния материал и той да се съкрати, а теоретичният изпит да се опрости, смята председателят на съюза Милена Тодорова .

От организацията поискаха още да отпадне лицензионният режим за авто-школите и преминаването му в регистрационен, както и школите да избират дали да предлагат само теоретична или само практична подготовка, или пък да е комбинирана.

Милена Тодорова коментира още, че е не редно министерството на транспорта да издава лицензи, да контролира инструкторите и да провежда изпитите, а надзорът върху дейността на школите трябва да мине в образователното министерство.

Автоинструкторите се разделиха в мненията си дали и с колко ще поскъпнат шофьорските книжки заради промените, тъй като според едните ако има повишение, то ще е минимално, защото иначе ще изгубят клиент, а според други увеличението в цената на шофьорските курсове ще е драстично

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #11

    Не съм против затягането на контрола - дори напротив - мисля, че е крайно време и фирмите и изпитващите, които позоляват купуване на книжки да осъзнаят, че така на практика "произвеждат" убийци на пътя. Но се чудя дали тези високи цени няма да доведат до още повече "шофьори" без книжки - особено в малките населени места?

  2. velvel
    #10

    Ако и това не даде резултат изхода е един - на инструкторите и на изпитващите се поставя камера върху каска (подобно на миньорската)и да се записва 24 часа. Бележка: Какво ще запишат с тези камери в колите - реакцията и действията на водача са едни, но винаги може да се каже че са били неадекватни, с оглед на външната - пътна ситуация. Или правиме оборот на фирмите с камерите???????

  3. брадър
    #9

    Очакваме и изпитите за морските лица да бъдат записвани с камери. Там корупцията е не по-малка,независимо, че е само в два града.

  4. ЖИВКА ПОПОВА
    #8

    ГОСПОДА ЗАКОНОДАТЕЛИ НЕ БЪРКАТЕ ЛИ КОНСТИТУЦИЯТА .СЪГЛАСЕН ЛИ Е ВСЕКИ ДА ГО СНЕМАТ И ТЕЗИ ЗАПИСИ НЯМА ПИ ДА ПОПАДНАТ В НЕЧИИ РЪЦЕ И ДА СЕ ЗЛООПОТРЕБЯВА С ТЯХ.КАТО ИСКАТЕ СЛОЖЕТЕ НА ИЗПИТИТЕ КАМЕРИ,НО НЕ НАРУШАВАЙТЕ ГРАЖДАНСКИТЕ ПРАВА НА БЪЛГАРИНА И НЕ ГО ДООБИВАЙТЕ С ЦЕНИ.ЗАЩО МИСЛИТЕ ,ЧЕ СВИДЕТЕЛСТВОТО УПРАВЛЯВА ,ЗАЩО ГОСПОДИН МИНИСТЪРА НЕ ПОГЛЕДНЕ ПЪТИЩАТА.КЪДЕ ПОТЪВАТ ПАРИТЕ ОТ ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ.ЗАЩО НЕ СЕ ПОСТАВЯТ КАМЕРИ В КАБИНЕТИТЕ НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ КЪДЕТО СТАВАТ ДАЛАВЕРИТЕ.ГОСПОДА МИНИСТРИ

  5. издържал
    #7

    всичкото хубаво, ами това цяло поколение недоучени наглеци, изтървани досега, които всеки ден ти пилят нервите по пътя?!

  6. Случайно минаващ
    #6

    Тези наглеци не са следствие от недоучване, а от недовъзпитание.

  7. познато
    #5

    Когато едно нещо е калпаво и не работи, чиновникът почва да се чеше по тиквата и решава:1. Строг контрол требе. Предприемачите, дето са инструктори и изпитващи, да си купят още техника за по десетина бона.2. Я да им сложа едни глоби аз, че да внимават.Нито усет, нито въображение. Нито камерите и техниката, нито глобите ще направят работата по-ефективна. Ама що да е просто, като може да е сложно?А че ще се прецака частния бизнес = бимааму.А че курсовете ще станат солени - бимааму.А че резултат няма да има от точно тия мерки - пак бимааму.Важното е да кипи безполезен труд.

  8. Deutschmann
    #4

    Samo edna edinstvenna sankcia shte ima uspeh!Pri falshiva shof. knishka se otnema pravoto na kurmuvane sa 10 !! godini i otnemane na prevosnoto sredstvo! Sa neredni Ispiti, se otnema licensat na inspektorat nesabavno !

  9. шофьор
    #3

    Абе стига упражнения на гърба на българския народ. Всичко опира до контрол не на изпитвания, а контрол на изпитващия. Да спре мафията с определянето на таксите за обучение. Да се регламентират упражненията с автомобил. Да се позволи и явяване на изпит пред комисията без да си преминал подготовка през фирма за обучение. Да се подготвяш за собственна сметка. Ако те скъсат си е за твоя сметка,продължаваш да се обучаваш до безкрай, ако изкараж добре.. ВЗЕМЕТЕ ОПИТ ОТ ДРУГИ СТРАНИ ОТ ЕВРОПА ОТ АМЕРИКА.. СТИГА СМЕ ПРЕОТКРИВАЛИ КРИВОТО КОЛЕЛО... И ПОСЛЕ ПАК ОТНАЧАЛО. "ПРИ ПЧЕЛИТЕ ИМА МЕД ЗАЩОТО ИМА РЕД"-Китайска поговорка

  10. Матриала
    #2

    милиционерска простотия. Строг контрол другари,нема лабаво...Предлагам всички кандидат-студентски и студентски изпити да бъдат заснемани с камери. Предлагам най-вече в кабинета на транспортния министър,предложил тази гениална идея пръв да даде пример в борбата срещу корупцията и си сложи такава камера.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.