Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Билетите от 1 лев за столичния градски транспорт – незаконни

43 коментара
Билетите от 1 лев за столичния градски транспорт – незаконни
Върховният административен съд отмени като незаконно приета цената на билетите от 1 лев, която бе гласувана от градския парламент на 12 юни 2008 година. Делото бе заведено още същата година от бившия общински съветник Борис Цветков (БСП) и двама граждани. Заедно с цената от 1 лев са отменени и приетите тогава цени на талоните, както и увеличенията на абонаментните и преференциалните карти. Преди това увеличение цената на билета бе 0.70 лева.

ВАС напълно приема доводите на жалбоподателите и на първоинстанционния съд, че решението на СОС е взето в нарушение на Закона за нормативните актове. Грешката на градския парламент е, че е приел увеличение на цените без задължителната финансова обосновка.

Това означава, че поне за период от 80 дни през 2008 г., когато влиза в сила нова наредба за транспорта, Столичната компания за градски транспорт е генерирала незаконни приходи, възлизащи над 20 милиона лева. Спорен е въпросът дали цената е незаконна и до този момент, тъй като не е променяна, а и все още не е финансово обоснована.

Законът изисква преди внасянето на проекторешения за промяна на наредби, те да бъдат качвани поне 2 седмици по-рано на Интернет-страницата на общината, за да може заинтересувани лица, т.е. столичани, да обсъдят въпроса. СОС не е провел и обществено обсъждане, за което задължен по собствените си наредби.

В случая обаче бе представен само доклад на тогавашния зам.-кмет Велизар Стоилов, който бе обсъден единствено в комисиите на съвета.

"Във внесения доклад се съдържат доводи за отчетена инфлация и увеличение на цените на горивата, електроенергията и консумативите, но липсват точни данни за стойностите на посочените фактори, както и анализ на конкретното им влияние върху цените на билетите и картите", се казва в решението на ВАС. Посочва се още, че не са спазени и изискванията за формиране на цените, които са посочени в правилника за образуването на цените към наредбата за градския транспорт.

Още по време на дебатите общински съветници от ДСБ и БСП обясниха на тогавашния кмет Бойко Борисов и мнозинството на ГЕРБ, че приемат нови цени без обосновка. Според изчисленията на опозицията към средата на 2008 г. себестойността на билета бе 0.43 ст., а цената му скача до 0.95 ст. след добавянето на всички обосновани или не транспортни преференции.

Към доклада на Велизар Стоилов обаче нямаше и тези елементарни сметки. Той защити предложението си с аргумент, че транспортът в града има нужда от 300-400 млн. лева инвестиции, а и горивата поскъпват. Кметът Борисов заяви тогава, че дълго време цената от 0.70 лева е поддържана като "жест към софиянци". През следващата година горивата поевтиняха, но никой не се сети да намали цената на билета.

ВАС отхвърля и оспорването, че с ново решение на СОС действащата наредба е изцяло отменена и оспорваната наредба вече не съществува в правния мир. Градският парламент приема нова наредба на 24 юли 2008 година, която влезе в сила на 1 септември 2008 година. Най-малко за този период, почти 3 месеца, Столичната компания за градски транспорт е продавала незаконни билети.

Новата наредба бе приета с незначителни промени в два члена, които регламентират продажбата на електронни билети. В нея отново без обосновка бе единствено препотвърдена цената от 1 лев за билетите. След това нормативният акт бе променен още 3 пъти, но цената от 1 лев, приета без обосновка и обществено обсъждане остана.

"Ще поискаме най-малко председателят на общинския съвет Андрей Иванов (ГЕРБ) да поеме политическа отговорност за ощетяването на столичани. Трябва общината да предвиди процедура, по която гражданите и фирмите, пазещи билети от този период, да бъдат обезщетени. И сега СОС приема наредби без задължителните дискусии и финансови обосновки", коментира Борис Цветков пред Mediapool.

В този контекст шефът на Центъра за градска мобилност Николай Костов обясни пред Mediapool, че дружеството няма как само да предвиди процедура по обезщетяване на гражданите за периода от 80 дни през 2008 година, тъй като е действало по приета от общинския съвет наредба.  

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

43 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #43

    Потресаващо е, че сега вече сме 2012 г., от 2008 пътуваме с билети по 1 лв, а съдът през 2010 е обявил новата цена за незаконна. За какво е тоя съд изобщо?

  2. Кокошков
    #43

    Ще търсите соцализма със свещ.

  3. -------------
    #42

    могат да пътуват гратис без карти и билети. е как не ги е срам да ни проверяват картите и билетите?!

  4. znam
    #41

    биха нахранили прасетата там след съответната обработка с бухалки, лопати и полови органи от Гогов и сие!

  5. Az
    #40

    относно: "Ще търсите соцализма със свещ."Еми с какво друго да го търсим, та нали по време на социализма имаше режим на тока 3 към 1... Свещите са напълно подходящи за случая :-P

  6. Пуйков
    #39

    и имаше работа за всички.

  7. Петелов
    #38

    с клизма подир клизмабачкаше народът, димеше заводъти така нататък, кадър подир кадърза всичко следзеше Големият брадър.Щом социализмът гръмко фалира,Големият брадър с дълга зажонглира,от гърбини кльощани кожи заодира.Тогава заплака нашата мадър,"благослов" изригна и старият фадър,а ние се юрнахме към Големия брадър:- Що така бе синковец, що така бе брадър !?Ала той, приложи ни един стар пиниз -оня за комшийката "зад перде кириз"и ние забравихме мадър и фадър,превключихме дружно на Биг брадър.Това е, аз не жала зя соца, Кокошков да се ебе в гъза, защото през годините цените на билетите бяха и по 2 стотинки, ама имаше Софийско жителство, а пенсията на баба ми беше 15 лв.

  8. ANTARES
    #37

    Ти реален соцтъпак ли си или просто те включват да създаваш интрига?

  9. ZEN
    #36

    да знам дали мога да ги съдя за това, че са ме ограбвали през това време.

  10. Кокошков
    #35

    с една минимална заплата от 70-75 лева можеха да се закупят 1750 до 1875 билета за автобуса. Запомнете с минималната заплата.А при капитализма само 200 билета.Направете разликата. Само за двайсет години капитализма успя да влоши благосъстоанието на трудещите се девет десет пъти.Социализма няма алтернатива.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.