Билетите от 1 лев за столичния градски транспорт – незаконни

Билетите от 1 лев за столичния градски транспорт – незаконни
Върховният административен съд отмени като незаконно приета цената на билетите от 1 лев, която бе гласувана от градския парламент на 12 юни 2008 година. Делото бе заведено още същата година от бившия общински съветник Борис Цветков (БСП) и двама граждани. Заедно с цената от 1 лев са отменени и приетите тогава цени на талоните, както и увеличенията на абонаментните и преференциалните карти. Преди това увеличение цената на билета бе 0.70 лева.

ВАС напълно приема доводите на жалбоподателите и на първоинстанционния съд, че решението на СОС е взето в нарушение на Закона за нормативните актове. Грешката на градския парламент е, че е приел увеличение на цените без задължителната финансова обосновка.

Това означава, че поне за период от 80 дни през 2008 г., когато влиза в сила нова наредба за транспорта, Столичната компания за градски транспорт е генерирала незаконни приходи, възлизащи над 20 милиона лева. Спорен е въпросът дали цената е незаконна и до този момент, тъй като не е променяна, а и все още не е финансово обоснована.

Законът изисква преди внасянето на проекторешения за промяна на наредби, те да бъдат качвани поне 2 седмици по-рано на Интернет-страницата на общината, за да може заинтересувани лица, т.е. столичани, да обсъдят въпроса. СОС не е провел и обществено обсъждане, за което задължен по собствените си наредби.

В случая обаче бе представен само доклад на тогавашния зам.-кмет Велизар Стоилов, който бе обсъден единствено в комисиите на съвета.

"Във внесения доклад се съдържат доводи за отчетена инфлация и увеличение на цените на горивата, електроенергията и консумативите, но липсват точни данни за стойностите на посочените фактори, както и анализ на конкретното им влияние върху цените на билетите и картите", се казва в решението на ВАС. Посочва се още, че не са спазени и изискванията за формиране на цените, които са посочени в правилника за образуването на цените към наредбата за градския транспорт.

Още по време на дебатите общински съветници от ДСБ и БСП обясниха на тогавашния кмет Бойко Борисов и мнозинството на ГЕРБ, че приемат нови цени без обосновка. Според изчисленията на опозицията към средата на 2008 г. себестойността на билета бе 0.43 ст., а цената му скача до 0.95 ст. след добавянето на всички обосновани или не транспортни преференции.

Към доклада на Велизар Стоилов обаче нямаше и тези елементарни сметки. Той защити предложението си с аргумент, че транспортът в града има нужда от 300-400 млн. лева инвестиции, а и горивата поскъпват. Кметът Борисов заяви тогава, че дълго време цената от 0.70 лева е поддържана като "жест към софиянци". През следващата година горивата поевтиняха, но никой не се сети да намали цената на билета.

ВАС отхвърля и оспорването, че с ново решение на СОС действащата наредба е изцяло отменена и оспорваната наредба вече не съществува в правния мир. Градският парламент приема нова наредба на 24 юли 2008 година, която влезе в сила на 1 септември 2008 година. Най-малко за този период, почти 3 месеца, Столичната компания за градски транспорт е продавала незаконни билети.

Новата наредба бе приета с незначителни промени в два члена, които регламентират продажбата на електронни билети. В нея отново без обосновка бе единствено препотвърдена цената от 1 лев за билетите. След това нормативният акт бе променен още 3 пъти, но цената от 1 лев, приета без обосновка и обществено обсъждане остана.

"Ще поискаме най-малко председателят на общинския съвет Андрей Иванов (ГЕРБ) да поеме политическа отговорност за ощетяването на столичани. Трябва общината да предвиди процедура, по която гражданите и фирмите, пазещи билети от този период, да бъдат обезщетени. И сега СОС приема наредби без задължителните дискусии и финансови обосновки", коментира Борис Цветков пред Mediapool.

В този контекст шефът на Центъра за градска мобилност Николай Костов обясни пред Mediapool, че дружеството няма как само да предвиди процедура по обезщетяване на гражданите за периода от 80 дни през 2008 година, тъй като е действало по приета от общинския съвет наредба.  

Споделяне

Още по темата

Още от България