Биопазари в моловете ще конкурират традиционните хранителни вериги

Биопазари в моловете ще конкурират традиционните хранителни вериги

Ще успее ли новият за българския пазар формат – фермерски и биопазар в моловете. Тестът ще направи "АБО Маркет" с нова концепция, която дава шанс на дребните производители, които не могат да си позволят лукса да влязат в големите търговски вериги, заради прекалено високите такси. Първият магазин ще бъде открит в средата на декември в "България Мол", а ако експериментът е успешен, ще има още два, съобщиха от компанията пред Mediapool.

Препозициониране на местните вериги в моловете – това се случва на пазара, след освобождаване на площи от "Карфур" и "Пикадили". Тяхното място ще бъде заето от различни местни вериги, които предлагат класическия тип търговия с хранителни стоки или ще се опитат на наложат нови алтернативни форми, коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" в консултантската компания "Фортън" пред Mediapool. 

На добре познатия модел за продажба в моловете залага "Пикадили", които за първи път от две години вместо да закриват обекти, откриват два нови - в столичния "Парадайз Център" и във варненския "Гранд Мол", съобщиха от компанията. "Лидл" пък зае мястото на "Пикадили" в "София Ринг Мол".

"Икеа" пък заема мястото на "Карфур" в "Галерия Мол" в Бургас. Това ще е вторият център за усуги на шведската верига у нас, след като през миналата година откри такъв във Варна. За по-малко от половин година той е реализирал над 5 млн. лв. оборот и е надминал и най-смелите очаквания, каза Тео Муратидис, изпълнителен директор на българския офис на "Фурлис", която държи правата на "Икеа" за нашия пазар.

Засега това са основните промени, но до края на годината предстои нови търговци да влязат и в столичния The Mall на мястото на "Карфур", като преговорите все още не са финализирани.

Лошият период за търговците на бързооборотни стоки приключи миналата година. От тогава търговията е във възходящ тренд, а вътрешното потребление е основният двигател на икономическия растеж у нас, който достигна 3% през второто тримесечие на годината по данни на НСИ. Оборотът в търговията на дребно е нараснал с 5.4% през юни на годишна база, като най-значителното е увеличението при продажбите на текстил, облекло, обувки и кожени изделия (14.9%), следвано от храни, напитки и цигари (7.1%) и фармацевтични и медицински стоки (6.9%), сочи статистиката. Според нея оценките на търговците за обема на продажбите през последните три месеца се подобряват през август, а очакванията им за следващите месеци са по-скоро оптимистични.

Хранителните вериги са били най-активни на пазара на търговски площи през второто тримесечие на 2016 г., показва и проучване на консултантската компания MBL/CBRE. Те са наели нови 8350 кв. м площи в сравнение с 10 500 кв. м спрямо предходното тримесечие.

Без входни такси за българските производители

Без входни такси, промоции, дарения за рождени дни, наем за брандиране на щанда и т.н – това обещава новият търговец "АБО Маркет" на малки семейни компании, които не са представени на българския пазар. 

Идеята на новия формат магазин е да представи качествени продукти, произвеждани от дребни български производители, чиито стоки не могат да намерят място в големите вериги у нас, но пък се изнасят успешно в чужбина, коментира пред Mediapool Сия Грозданова, изпълнителен директор на "Вердон Инвест", която оперира първия магазин под марката АБО – Агро, Био, Органик.

На практика българската компания иска да махне всички такси, с които големите вериги си навличат гнева на българските производители. Вместо това в "АБО Маркет" един метър от регал ще им струва средно около 250 лв. месечно плюс 1.5% от оборота.

В тази цена влиза всичко – поддържането на регала, продажбите, охраната, складирането на стоката. На практика "АБО Маркет" ще действа като посредник между производителя и потребителя, като организира всичко. Ще има и онлайн продажби, като доставките ще се поемат от компанията, обслужваща "Мол България", каза Сия Грозданова.

Производителите пък ще могат да следят всичко случващо се с тяхната стока онлайн – от доставката, до запасите, подреждането на стоката и продажбата ѝ, заяви Грозданова. Това е нещо, което не е възможно да се случи в големите търговски вериги.

Инвестиция за около 1 млн. лв.

Инвестицията в първия магазин на "АБО Маркет" в "Мол България" се оценява на около 1 млн. лв. Вложенията са собствени средства на "Вердон Инвест". Компанията вече е собственост на Александър Викилев, който е автор на идеята за новия тип магазини.

Магазинът ще се разпростре върху площ от 4200 кв. м. Целта е на него да има около 1000 местни производители. Към момента са отдадени 40 на сто от търговските площи.

Акцентът в предлагането ще са екологично чистите храни. Ще има около десетина хладилни фирмени острови. Топлата точка ще заложи на рибата, ще има и пекарна за хляб и закуски.

Амбицията на "АБО Маркет" е при успех на формата да отворят поне още два магазина в столични молове.

"Пикадили" влиза в "Парадайз център" и "Гранд Мол"

Българската верига "Пикадили" пък влиза в столичния "Парадайз център" и във варненския "Гранд Мол", съобщиха от компанията. Така за първи път през последните две години вместо да затваря магазини, веригата отваря нови два обекта.

"Пикадили" ще заеме половината от площта, освободена от "Карфур" в края на септември с договор за 10 години. За останалата част от търговските площи в момента текат преговори с търговци на модни брандове и стоки за дома, казаха от "Парадайз Център" пред Mediapool.

Новият хипермаркет на "Пикадили" ще бъде на 3600 кв.м площ. Обектът няма да е по-различен от другите в молове - ще има зона за плодове, зеленчуци, месо, пекарна, селекция от вина и алкохол, щандовете за риба и морски деликатеси и биохрани.

В "Гранд Мол" във Варна супермаркетът ще бъде на площ върху 4700 кв.м. С отварянето на  двата обекта магазините "Пикадили" ще станат 20, от които осем са във Варна. В пика си обектите бяха 40. Последно през лятото беше затворен хипермаркетът им в столичния "София Ринг Мол". Мястото им зае "Лидл", като за веригата това е първи обект в мол.

Междувременно в."Капитал" съобщи, че има нова смяна на собствеността в "Пикадили". Веригата вече е еднолична собственост на Николай Лазаров чрез регистрираното в Люксембург дружество "БК Финанс САРЛ", което държи акциите в "Селект Трейд" от юни 2016 г., показва справка в Търговския регистър. "Селект Трейд" оперира магазините с марка "Пикадили". Капиталът на компанията е 3.9 млн. лв., като дружеството е заложено в "Инвестбанк" срещу заем от 11.7 млн. евро, отпуснат през 2015 г. 

Споделяне
Още от Бизнес