Битка или договорка в управляващата коалиция за кметското място в Пловдив

Основните кандидати обещават нови булеварди и тунели, по-малко задръствания и паркинги

Битка или договорка в управляващата коалиция за кметското място в Пловдив

Намаляване на данъка за автомобилите, довършването на дългогодишни инфраструктурни проекти, подобряване на трафика, мерки срещу презастрояването, повишаване на доходите на пловдивчани и ревизия на досегашното управление. Това обещават основните кандидати за кмет на Пловдив. След местните избори градът със сигурност ще се управлява от нов човек, тъй като настоящият кмет Иван Тотев (ГЕРБ) очаквано не се кандидатира за трети мандат заради "червения картон" от премиера Бойко Борисов.

От доста време насам фаворитът на Борисов в Пловдив е Здравко Димитров, който досега беше областен управител, а в момента води кампания за кметския пост. Основният му конкурент е Славчо Атанасов (НФСБ-ВМРО). Почти сигурно е, че окончателният победител ще стане известен след балотаж помежду им.

Другите основни кандидати са Николай Радев от БСП, адв. Георги Колев от Земеделски съюз "Александър Стамболийски", Дани Каназирева от "Съюз за Пловдив", Атанас Костов от "Демократична България".

 

Както и досега, общинският съвет се очертава да е шарен и в него да влязат 7-8 формации.

Кой ще управлява Пловдив е важно, защото това е вторият по големина град в страната. В него живеят близо 347 000 души. В последните години градът се превръща в притегателен център за инвестиции, както и за нови жители, привлечени от възможностите за работа.

Всички обещават да направят ревизия на двата мандата на Тотев

Всички основни кандидати, включително издигнатият от ГЕРБ Здравко Димитров, обещават да направят ревизия на досегашното управление на Тотев.

Димитров каза, че ако открие нередности, да ги съобщи пред гражданите и даде на прокуратурата, тъй като иначе би станал съучастник. Дани Каназирева и Славчо Атанасов критикуват практиката обществените поръчки да се печелят от ограничен кръг фирми и обещават контрол и промяна на политиката в това отношение.

Вътрешни проблеми в ГЕРБ и слухове за "договорка" с "Патриотите"

Заявката на Димитров да направи ревизия на двата мандата на Тотев изглежда логична като се има предвид, че настоящият кмет се числи към хората на Цветан Цветанов в ГЕРБ, а Борисов се опитва да намали влиянието им в партията и евентуално да се изчисти от тях. Въпреки това Димитров изглежда няма особено влияние в местната партийна структура, която се ръководи от Тотев.


От доста време Здравко димитров е фаворитът на Бойко Борисов в Пловдив. Сн. Министерския съвет

Самият Димитров отрича да има конфликти както с Тотев, така и с други хора от ГЕРБ заради подреждането на общинската листа. Всички сме един отбор – този на ГЕРБ, обяви той.)

Вътрешното напрежение в ГЕРБ-Пловдив пролича при подреждането на листата за общински съветници. В нея бяха включени трима души, представени като гражданска квота и предложени от Димитров. Един от тях - проф. Димитър Шишков - се оттегли, тъй като му беше отредено неизбираемото 35-о място.

Той обясни пред БНР, че листата е била пренаредена от Изпълнителната комисия на ГЕРБ, а Пловдив е обещан на коалиционните партньори на ГЕРБ - ВМРО и НФСБ.

Слуховете, че Борисов се разбрал с "Патриотите" да им "даде" Пловдив срещу подкрепа на кандидат-кмета на ВМРО Ангел Джамбазки за Йорданка Фандъкова в София, бяха опровергани официално. А от хода на кампанията в Пловдив изглежда, че сблъсъкът Димитров-Атанасов е истински.

Дилемата за втория тур

Преди седмица СДС-Пловдив обяви официално подкрепата си за кандидат-кмета на ГЕРБ. "Пловдив винаги е бил демократичен град, в който БСП не е печелила избори. Но е управлявала в мандата на Славчо Атанасов, който вкара БСП в управлението през задния вход. Славчо Атанасов кмет означава БСП да управлява Пловдив", обяви Менда Стоянова.

Това е основното послание на двете партии към избирателите. Дали то ще проработи, ще стане ясно на балотажа, когато се очаква гласувалите за кандидат-кмета на БСП да подкрепят Славчо Атанасов, а Здравко Димитров и ГЕРБ ще се опитат да привлекат всички останали.

Почти сигурно е, че същата дилема ще важи за София на евентуален балотаж между Йорданка Фандокъва и Мая Манолова.

Борисов открива завод с Димитров, "Патриотите" редом да Атанасов

Дни преди първия тур на изборите, премиерът Борисов отново демонстрира подкрепата си за Здравко Димитров, като откри заедно с него и представители на правителството поредното ново производство край Пловдив и обеща разширение на околовръстното шосе на града.

Същия жест направиха за кандидата си и лидерите на НФСБ и ВМРО. Също във вторник, Валери Симеонов и Красимир Каракачанов се появиха на събитие със Славчо Атанасов, а целта беше да опровергаят опасенията, че ако кметът на града не е от ГЕРБ, то общината няма да получава финансова подкрепа от правителството чрез бюджета и еврофондовете.


Докато Борисов откриваше завод с Димитров, Валери Симеонов показа публично подкрепата си за Славчо Атанасов. Снимката беше качена във фейсбук страницата на кандидата на НФСБ/ВМРО.

Иначе, подобно на ситуацията в София, и в Пловдив набелязаните от основните кандидати проблеми на града са сходни, а решенията също до голяма степен се припокриват.

Единствено Николай Радев залага повече на социални проекти, на развитие на образованието и подобряване на състоянието на общинското здравеопазване.

Проектът "Модър-Царевец" и още инфраструктурни проекти

Сред основните приоритети на всички кандидати е справянето с трафика и задръстванията в града, а основна мярка срещу това е развитието на инфраструктурата. Образуването на тапи в Пловдив в момента до голяма степен се дължи на преминаването на двете основни препятствия които разделят града - река Марица и жп линиите, които минават през града.

Всички основни кандидати за кмет обещават в програмите си да бъде довършен проектът за подлез под жп линиите, който да свързва улиците "Модър" и "Царевец" в западната част на Пловдив. Съоръжението трябва да осъществява връзка между районите "Западен" и "Южен". Този проект е от поне десетилетие, но до момента изпълнението му така и не е започнало. Общината има една неуспешна поръчка за избор на изпълнител. И макар проектът "Модър-Царевец" да се реализира от следващия кмет, ако въобще има пари за това, то правилата за избор на фирма са заложени от Тотев.

Миналата седмица местната власт обяви нова процедура за изграждането на тунела под жп линиите. Тя е на инженеринг - т.е. без предварителен работен проект, който позволява да се направят и сравнително точни сметки за бюджета на проекта. Ако следващият кмет реши да довърши процедурата, ще трябва да се съобрази с условията, разписани от администрацията на Тотев, както и да намери още следващата година пари за проекта, който според вече обявената поръчка ще струва поне 11.9 млн лева.


Продължението на бул. "Северн" също е в плановете на кандидатите за кмет. Сн. Под тепето

Сред другите приоритети на почти всички кандидати е вторият етап от новия бул. "Северен", който да извежда извън центъра транзитно преминаващите коли, както и разширението на околовръстния път.

Обещава се и запазване на т.нар. Бетонен мост, който минава над жп линиите при Централна гара в града. Националната компания "Железопътна инфраструктура" има проект за пътния възел Пловдив, който включва разрушаване на този мост и строителство на тунел. Според кандидатите за кметове обаче мостът трябва да остане.


Бетонният мост, който кандидат-кметовете обещават да запазят. Сн. БГНЕС

Здравко Димитров предвижда и разширяването на бул. "Марица север", бул. "Александър Стамболийски", а като по-далечна перспектива посочва Южната тангента по трасето на ул. "Кукуш".

Тези проекти са набелязани и от Славчо Атанасов. Според него също трябва да се направи кръстовище на две нива при Водната палата. В момента там има кръгово, точно след/преди един от мостовете над Марица, при което се образуват задръствания в натоварените часове. Ключов за Атанасов проект е разширението на Голямоконарско шосе, което е една от връзките на града с магистрала "Тракия", както и разширението на Коматевско шосе.

Инфраструктурните идеи на кандидата на БСП Николай Радев не се различават особено от тези на опонентите му. Той обаче повдига въпроса за липсата на финансиране за всички обекти. За това предлага те да се приоритизират, а бюджетът да се разпределя на програмен принцип.

Според адв. Георги Колев (Земеделски съюз "Александър Стамболийски"), въпреки проблемите с кръговото при Водната палата, такива кръстовища в града трябва да се правят, тъй като облекчават трафика. Той обещава да прекрати явлението "улица за никъде" като подобри свързаността на съществуващите пътища в града. В програмата му е заложено и изграждането на достъпна среда за хора с увреждания и за родители с бебешки колички. Смята да монтира нови камери за контрол на скоростта, да увеличи пешеходните зони, да направи стандарт за ремонта и изграждането на тротоари.


Спорното кръгово кръстовище при Водната палата. Сн. Под тепето

Кръстовище на две нива при Водната палата обещава и кандидатът на "Съюз за Пловдив" Дани Каназирева. Според нея този проект трябва да е съчетан и с разширение на  бул.  "Марица-север", "който в момента представлява трудно проходима  квартална уличка". Каназирева ще прави и анализ на състоянието на кварталните улици и тротоари, както и програма за най-неотложните ремонти и такава за дългосрочно развитие на пътната инфраструктура.

Атанас Костов от "Демократична България" предлага и изграждането на железопътна линия в околовръст на Пловдив с цел обслужване на гражданите и бизнеса, както и изграждането на "Пловдивско сити" с офис сгради, които да отговарят на високите критерии на инвеститорите.

Трафик, задръствания, презастрояване

Освен чрез нова инфраструктура, всички основни кандидати обещават да подобрят трафика и чрез зелени вълни, и чрез контрол на светофарите, така че да не се образуват тапи.


С регулиране на светофарите ще борят задръстванията основните кандидати за кмет на Пловдив. Сн. Под тепето

Всички залагат и на многоетажни паркинги в кварталите, както и на буферни такива срещу безразборното паркиране. Според Славчо Атанасов зоната за платено паркиране не трябва да завзема големи булеварди, а Дани Каназирева обещава да се правят джобове за паркиране покрай пътните артерии. Николай Радев смята, че "необснованото" разширение на синята зона е довело до сериозен проблем с паркирането в кварталите около центъра.

Градският транспорт

Градският транспорт на Пловдив е един от проблемите на града. Придвижването с него вечер е невъзможно, тъй като услугата спира рано. Интервалите на движение са големи, автобусите - малки. За разлика от други големи градове, линиите се обслужват от частни фирми, на които общината плаща. Електротранспортът беше спрян преди години. Кандидатите обещават да подобрят градския транспорт като мярка срещу задръстванията.


Основните кандидати за кметското място в Пловдив обещават промени за подобряване на градския транспорт. Сн. Под тепето

Здравко Димитров не предлага радикални промени. Според него трябва да се направи допитване до гражданите, което да покаже как да се променят маршрутите на съществуващите линии.

Славчо Атанасов и Дани Каназирева смятат да правят общинска фирма за електротранспорт и посочват, че от еврофондовете се отпускат средства точно за такива инвестиции, а идеята е евентуалното ново предприятие на Пловдив да кандидатства за финасиране. Схемата за разпределяне на парите от ЕС отдавна е отворена и част от договорите вече са сключени.


Сред идеите на част от кандидатите е възстановяване на тролейбусната мрежа в града. Тя не се ползва от години, а на няколко пъти имаше инциденти със скъсани жици. Сн. БГНЕС

Георги Колев смята отново да създаде общинско предприятие за градския транспорт, с което да се кандидатства за еврофинансиране, и в същото време да е конкуренция на частните превозвачи. Според него трябва да се направи и система за велосипеди под наем, а алеите в града да бъдат свързани, за да се ускори придвижването по тях.

Дани Каназирева обещава да се пускат още автобуси в натоварените часове, работното време на линиите да се удължи, да се намалят цените на картите за пенсионери, да се пуснат карти с намаление при повече пътуване.

Атанас Костов обещава бус ленти/защитени коридори, доизграждане на мрежата от велоалеи, с цел всеки гражданин да пътува до работа, училище или просто да разглежда града с велосипед или други немоторни транспортни средства.

Чист въздух, по-ниски данъци за колите, по-високи доходи

Пловдив е един от първенците по мръсен въздух в страната. Кандидатите за кмет обещават да се справят с този проблем като възстановят междублоковите пространства. Николай Радев, например, иска отново да се ползват поливните системи, съществували преди десетилетия. Това щяло да намали запрашаването и в същото време да поддържа растителността.

Залагат и на повече зелени площи, улично залесяване, стимули (неясно какви) за преминаване към по-екологично отопление от това на дърва и въглища.

В същото време общо обещание е намаляването на данъка за автомобили в града. Той се посочва като най-високия в страната.



Кандидатите за кмет в Пловдив обещават по-ниски данъци за колите, но и борба с мръсния въздух. Сн. Под тепето


Спазване на изискванията за отстояния, спирането на намерението за предвиждането на нови територии за строителство с промяна на Общия устройствен план, поддържане на междублоковите пространства, са обещания срещу презастрояването на почти всички основни кандидати за кмет на Пловдив.

Сред обещанията на кандидатите е създаването на среда за привличане на инвеститори, с които да вдигнат заплатите на пловдивчани. Един от приоритетите на Здравко Димитров например е заплатите в Пловдив да настигнат тези в София.

Споделяне

Още по темата

Още от Местни избори 2019

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?