Битка за старите цигарени бандероли удря продажбата на “Булгартабак“

Битка за старите цигарени бандероли удря продажбата на “Булгартабак“

Удължаването на срока за действие на старите цигарени бандероли, предложено от независимия депутат Мария Капон, ще доведе до ускорено свиване на пазара на “Булгартабак холдинг“, което ще се отрази негативно върху новия опит за продажба на тютюневата компания, коментира във вторник пред Mediapool изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов.

По-рано през деня Капон аргументира внесеното миналата седмица в бюджетната комисия предложение с проблемите, които тютюневите производители и вносители ще имат заради закупените за шест месеца бандероли с цените за 2008 г. преди съкращаването на действието им до края на март 2009 г. Те няма да могат да реализират количествата, за които вече са платили акциз, а липсва механизъм за възстановяване на парите, платени за старите бандероли, мотивира се Капон.

От Министерството на финансите обаче заявиха, че такъв механизъм има, той е отработен с годините, действал е нормално досега за нереализираните количества цигари със стари бандероли както по отношение на възстановяването на акциза, така и за унищожаването на облепящите хартийки.

В “Булгартабак“ са притеснени, че удължаването на срока на действието на бандеролите ще доведе до ценова война, в която дружеството по-бързо ще загуби част от пазарния си дял. В момента той е около 60 на сто, като прогнозите на компанията бяха, че през 2009 г. той ще спадне до 50-55 на сто.

По-бързото намаляване на пазарния дял ще се отрази върху интереса от страна на стратегическите инвеститори, за които всъщност привлекателна е възможността за печалба от пазарен дял и възвращаемост на инвестициите, не толкова българските марки цигари, коментира Тодор Николов.

Оттеглянето на интереса на мултинационалните компании от продажбата на тютюневия холдинг от своя страна би свело приватизационния процес до начинаещи играчи в бизнеса, които ще търсят по-ниска цена.

Според Николов може да се намери балансирано решение, което да е работещо и за тютюневия монополист, и за конкурентите му.

Членовете на бюджетната комисия трябва да направят проста сметка и за приходите в бюджета и ако “Булгартабак холдинг“ е най-големият вносител на акцизи от цигари спрямо останалите обекти на пазара, трябва да се прецени чии интереси са по-важни, коментира шефът на Агенцията за приватизация.

Според изчисления на държавния холдинг хазната ще се лиши от около 400 млн. лв. приходи от акцизи, ако се удължи срокът на старите бандероли.

От Министерството на финансите засега предпочитат да се дистанцират от спора, като ще излязат с официално становище, ако бъдат потърсени от бюджетната парламентарна комисия за становище.

Любопитно е, че част от чуждестранните производители на цигари също не са очаровани от подготвяната от Капон промяна.

Становището на “Филип Морис България“ е, че одобреният в края на 2008 г. тримесечен срок за изчерпване на налични количества акцизни стоки e в съответсвие със законовите разпоредби и практики, приети в много страни от ЕС. Компанията подкрепя сегашната разпоредба, “с която се цели ограничаване на презапасяването с акцизни стоки, за които е заплатен стар акциз, тъй като това води до по-ниски приходи за държавата и до по-трудно достигане на планираните в бюджета приходи от акцизи“.

“Българският бизнес има нужда от ясна и последователна законова рамка и затова е необходимо българските регулаторни и законодателни органи да се стремят да осигуряват по-голяма предвидимост с цел постигане на една стабилна икономическа среда. Честите промени могат да имат отрицателно въздействие на бизнес климата в България“, се посочва в становище на “Филип Морис“ по въпроса.

Така на практика удължаването на ползването на старите бандероли е в полза най-вече на новите собственици на приватизираните през миналото лято цигарени фабрики на “Булгартабак“ в Пловдив и Стара Загора, които в края на 2008 г. атакуваха агресивно пазара със свои марки.

От “Филип Морис“ не одобряват и другото предложение, внесено в бюджетната комисия, което предвижда отмяна на задължителната регистрация по ДДС на търговците на тютюневи изделия. Тя бе въведена също от тази година с неочаквани поправки в Закона за тютюна и тютюневите изделия и сега се иска отмяната ѝ, защото според Капон това удря дребните търговци.

“Около 30 000 са малките търговци у нас и оборотите им са около 2000 лв. месечно. Те не отговарят на изискванията за задължителна регистрация и получават задължителна доброволна регистрация по ДДС в Националната агенция по приходите“, обясни независимият депутат пред журналисти във вторник.

Според нея повечето ще предпочетат да зареждат контрабандни цигари, вместо да се регистрират. Черният пазар ще се увеличи и заради неизползваните стари бандероли.

Според “Филип Морис“ обаче всички участници от търговската верига трябва да бъдат ДДС регистрирани, каквато е практиката в европейските страни и така се ограничава незаконната търговия и се улеснява събираемостта на ДДС по цялата дистрибуторска и търговска мрежа.

Споделяне
Още от Бизнес