Битка за тол системата между "фалшивия победител" и български кандидат

С максималните 100 точки води "Капш", следвана от консорциум, зад който наднича сянката на Пеевски

Битка за тол системата между "фалшивия победител" и български кандидат

Обявената с фалшиво прессъобщение за победител в поръчката за тол системата фирма и български консорциум, зад който наднича сянката на депутата от ДПС Делян Пеевски продължават битката за спечелването на обществената поръчка за изграждане на системата за платено преминаване по пътищата с прогнозна цена от 200 млн. лв.

Това са консорциумите "Капш Трафик Солюшънс" и "Тол България", чиито ценови оферти ще бъдат отворени в сряда. Останалите четирима участници в надпреварата са отстранени. Това става ясно от публикуваното решение на комисията, качено на страницата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Министърът на регионалното развитие Николай Нанков заяви преди дни, че ако няма обжалване на поръчката, още до края на октомври може да има избран изпълнител и да бъде подписан договор с него, а системата да заработи до края на 2018 г.

Съпротивата срещу въвеждането на платеното преминаване по пътищата за тежкотоварните автомобили обаче е голяма и Нанков прогнозира, че при всички случаи ще има обжалване на поръчка с цел да се бави въвеждането на тол таксите. Повече от година търгът не можеше да се проведе заради непрекъснатото обжалване на процедурата. През септември пък беше разпространена и фалшива новина за избран изпълнител. По случая беше сезирана ДАНС, но до момента няма официално обявени резултати от разследването.

"Имаше фалшиви документи за решение на председателя на Управителния съвет (на Агенция "Пътна агенция" – бел. ред.), които сме докладвали на когото трябва. Другата седмица "Пътната агенция" ще отвори ценовите оферти. Подведоха ви, че е излязло решение за класирани кандидати. Подписът беше хубаво фалшифициран. Участниците използваха и "ланския сняг" да обжалват. Саботаж огромен. Има хора, които не искат да се случи", коментира Нанков миналата седмица.

Сагата с обществената поръчка

Надпреварата за избор на изпълнител за внедряване на тол системата беше обявена в началото на април 2016 г. по време на второто правителство на Бойко Борисов. Повече от година подаването на оферти беше блокирано от непрекъснати жалби. Пътната агенция реши да се справи с проблема, като даде само ден срок за подаване на предложения, но дори и тогава заедно със шестте оферти бяха внесени и три жалби.

Накрая премиерът Бойко Борисов не издържа и се закани държавата сама да изгради тол системата, за да не губи по 1.5 млн. лв. дневно по изчисления на Световната банка. В крайна сметка на 16 август 2017 г. бяха отворени шестте оферти, подадени още на 19 май.

Двама кандидати стигнаха до отваряне на оферти

След около месец и половина работа на комисията до отварянето на ценовите оферти са допуснати два консорциума.

Техническото предложение на консорциум "Капш Трафик Солюшънс" е оценено с максималните 100 точки. Именно това обединение беше посочено за победител в поръчката в разпространената "фалшива новина", вероятно в опит да бъде дискредитирано.

Компанията майка – австрийската "Капш", има над 100-годишен опит, а дъщерните му дружества са реализирали 280 проекта в 44 страни на пет континента с приблизително 70 милиона доставени бордови устройства и 18 000 оборудвани ленти. Това извежда компанията сред международно признатите доставчици на интелигентни транспортни системи.

В обединението "Капш Трафик Солюшънс", което е кандидат за тол системата у нас, участват "Капш Телематик Технолоджис България" ЕАД, "Капш Телематик Сървисиз" Полша, "Капш Трафикком" Италия, "Капш Трафик Транспортейшън", Испания.

Като подизпълнители обединението ще ползва "Капш Трафикком" АД Виена и "Вита Инженеринг" ООД София.

"Капш груп" са внедрили тол системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия. Компанията е основана през 1892 г. и за нея работят над 6 800 души. Българският ѝ клон е открит през 2005 г. Акциите на компанията се търгуват на Виенската фондова борса от 2007 г., а приходите ѝ за финансовата 2015/2016 г. са 526 млн. евро. Основната ѝ дейност е свързана с доставки на електронни системи за събиране на пътни такси.

Другият кандидат, допуснат до отварянето на ценовите предложения, е консорциум "Тол България". Неговото техническо предложение е оценено на 66.67 точки.

В обединението влизат български фирми, които през последните години работеха по въвеждането на електронното управление. Това са "Телелинк" ЕАД, "Сиенсис" АД и "Сирма Солюшънс" АД.

"Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, който след това изкупи дела на Русев. В телеком сектора се говори за близост на компанията с депутата от ДПС Делян Пеевски, но формална връзка няма, пише в."Капитал".

Мажоритарен собственик на "Сиенсис" е Александър Тодоров (80%), а останалите са на Николай Медаров и Лъчезар Стаменов.

Ценовите предложения между двамата кандидати ще са решаващи за избора на изпълнител, защото цената има 70% тежест в крайната оценка. Останалите са за техническото предложение. Това дава големи шансове на свързвания с Пеевски консорциум да спечели надпреварата и да няма обжалвания на процедурата, смятат наблюдатели.

Отстранените участници

Четирима отстранени участника са обединение "БГ Път", "Толлнет", Прага, "Сиела Норма" АД и обединение "Телетол" ДЗЗД.

В обединение "БГ Път" влизат българската фирма "Контракс" АД и унгарската "Ай Сел Глобал Солюшънс" (I-Cell).

Чешката компания "ТоллНет" участва самостоятелно в търга. Тя е една от шестте фирми, които обжалваха поръчката за тол системата.

Също самостоятелно в търга участва и българската "Сиела Норма"АД – водеща компания в събирането, обработката и в предоставянето за ежедневните бизнес и административни процеси юридическа, специализирана и бизнес информация и документи.

В обединението "Телетол" участват представляваната от Спас Русев БТК ЕАД, "Нованор" ООД и "Иком" ООД. Управител на "Нованор" е певицата Лилана – Лиляна Деянова, която в жълти медии е представяна като приятелката на Васил Божков. Деянова представи разработената от фирма на Божков система LIMA за пътния трафик на пътната агенция преди две години.

Внедряването на тол системата до края на 2018 г.

Амбицията на правителството е платеното преминаване по пътищата за тежкотоварните автомобили да бъде въведено до края на 2018 г.

Съгласно обявените тръжни условия избраният изпълнител ще има 19 месеца за въвеждането на тол системата изцяло за своя сметка от подписването на договора с пътната агенция. След това АПИ ще изплаща електронната система на изпълнителя в продължение на три години със събраните приходи от таксите.

Тол системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. Целта е страната ни да не бъде зависима от лиценз при покупка на вече готов продукт и да може свободно да си избира доставчик за поддържането и адаптирането на системата, според обясненията на управляващите

След внедряването на тол системата предстои да бъде избран оператор, който да я поддържа и експлоатира. Очакванията са предимство да имат компании, които са участвали във внедряването ѝ, защото най-добре ще познават как работи, затова и залогът за избор на изпълнител е толкова голям, а поръчката непрекъснато се саботира, обясняват експерти.

Това, което към момента е без отговор и предизвиква гнева на превозвачите, е липсата на яснота относно обхвата на платените пътища, колко ще се плаща за километър, колко ще струва оперирането на тол системата и кой ще го прави.

В обществената поръчка е записано, че тол системата ще обхване до 80% от републиканските пътища, чиято дължина е 19 853 км, няма и ред обаче за цената на километър. Тя ще бъде определена допълнително с постановление на правителството.

Според документа, разработен от Световната банка, за тол системата са разгледани три варианта на плащане - 12, 20 и 26 стотинки за километър. Годишните приходи, в зависимост от предпочетения от държавата вариант за тарифа и обхват на пътищата, варират между 661 млн. и 1.5 млрд. лева годишно, показват сметките на Световната банка.

Към момента министри и държавни чиновници обещават на думи преференции за българските превозвачи, но нормативно не са се ангажирали с нищо.

Още по темата
Още от Бизнес

Кой според вас стои зад решението за отстраняване на Силвия Великова?