Битката със замърсяващите коли в София: Празни думи и пари на вятъра

Сн. БГНЕС

Очаквано борбата на Столичната община и "Пътна полиция" срещу замърсяващите автомобили се оказа само проформа. Едва 15 коли са спрени от движение в София за около седем месеца (от началото на годината до първите дни на август), тъй като не отговарят на екостандартите.

Става въпрос за автомобили, които са проверени при регистрация в КАТ в столицата. Замервания на пътя не се правят, въпреки уверенията на властите, че така ще се борят с мръсния въздух в София. Нещо повече - проверяват се само автомобили с бензинови двигатели, тъй като наличната техника не позволява замервания на дизеловите. Нищо, че те по презумпция се считат за по-замърсяващи.

Това става ясно от отговори на Министерството на вътрешните работи на въпроси, зададени от Mediapool по Закона за достъп до обществена информация. Информацията, предоставена от вътрешното ведомство, е с източник отдел "Пътна полиция" при Столичната дирекция на МВР (СДВР).

Проверките и спирането на замърсяващи автомобили, включително и на пътя, са една от основните мерки на общината при замърсяване на въздуха. Транспортът е основен фактор за запрашаването заедно с битовото отопление. И ако инвестициите в нови автобуси може да се приемат за някаква стъпка напред в борбата с този източник на прах, то при личните автомобили очевидно резултат няма.

На теория

По закон "Пътна полиция" може да спира от движение замърсяващите автомобили като технически неизправни. За целта трябва да разполага с уреди, които да замерят количеството вредни емисии в газовете от бензинови двигатели и димността в тези от дизелови. Освен това трябва да има и данни какви са допустимите нива на вредни газове и дим - нещо, което зависи от производителя, модела, годината и дори страната на производство. Причината е, че екологичните изисквания са различни във времето, в Европейския съюз са едни, в останалите части по света - други.

Проверки могат да се правят при първа регистрация на колата в страната. При това положение може да се откаже регистрация на колата. Ако обаче тя вече е регистрирана в някоя друга страна от Европейския съюз и внесена в България втора употреба, може само да бъде спряна временно, докато не отговори на изискванията.

Замерването на газовете на теория може да става и при проверка на пътя. Именно засилени проверки по улиците са една от основните мерки на Столичната община за дните, в които има прекомерно замърсяване с прах или пък се очаква такова.

За да обезпечи тази мярка, София купи със 70 000 лева от бюджета си 7 газанализатора, които предостави на столичната "Пътна полиция". Машините бяха предадени на КАТ официално в началото на годината от кмета на София Йорданка Фандъкова. Това стана в присъствието на медиите и в компанията на министъра на околната среда Нено Димов. Събитието беше в разгара на поредната имиджова криза и за община, и за правителство, свързана с прашния и опасен за дишане въздух в столицата, както и с осъдителното решение на европейския съд срещу България заради смога в голяма част от страната.



Кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на околната среда Нено Димов (вторият от ляво на дясно) и шефът на столичната "Пътна полиция" Тенчо Тенев (най-вдясно) по време на представянето на машините за проверка на изгорелите газове на колите. Сн. Столична община

Обещанията на политиците бяха, че тази добра стъпка ще помогне в борбата със запрашаването и с един от основните му причинители - транспорта. "Пътна полиция" в лицето на шефа на столичния КАТ комисар Тенчо Тенев декларира, че ще проверява шофьорите и ще спира мръсните коли, а министърът на околната среда - че ще намери пари, за да купи газанализатори за всички нейни поделения в страната.

На практика

Седем месеца по-късно в контролно-техническия пункт на КАТ са проверени отработените газове от едва 1450 автомобила - колкото се регистрират за около 2 дни. Проверки на пътя не се правят, става ясно от отговорите на Столичната дирекция на Министерството на вътрешните работи до Mediapool.

"От началото на годината до настоящия момент не са извършвани проверки на пътя с газанализатори за съответствие на съдържанието на отработените газове на МПС с предписаните нормативни стойности от отдел "Пътна полиция" при СДВР", пише още в отговорите. Нищо, че репортажи по телевизията показваха как в идеалния случай трябва да стават тези инспекции при спиране на кола на улицата.


Проверки на съдържанието на отработените газове са правени само в пункта на КАТ. Сн. БГНЕС

В същото време в механизма на общината за действие при прекомерно замърсяване на въздуха е записано, че при концентрация на фини прахови частици от повече от 101 микрограма на куб. метър се правят "извънредни проверки от КАТ за димност при дизеловите автомобили и изгорели газове при бензиновите". Подобни превишения със сигурност е имало поне в един ден от изминалата зима, когато общината дори задейства мерките при по-сериозно замърсяване, сред които и билет от 1 лев за всички линии за градския транспорт за целия ден.

Пари на вятъра

От отговорите на СДВР до Mediapool става ясен и още един проблем - шумно рекламираните от общината газанализатори могат да анализират само газовете на бензиновите коли. Те не мерят димността на дизеловите, въпреки че това гориво се смята за по-голям замърсител на въздуха.

А възможността да работят и с дизелови, и с бензинови двигатели бе едно от минималните технически изисквания по поръчката, обявена от Столичната община. Самите технически изисквания са предоставени от КАТ. Изборът на доставчик обаче е на общината. По неофициална информация на Mediapool от документите на избраната фирма е било видно, че машините работят само с газове от бензинови двигатели. Тя обаче не е отстранена.


Устройствата, купени от Столичната община, могат да се използват само за коли с бензинови двигатели. Сн. БГНЕС

Доставчикът на 7-те машини, които оказва се почти не вършат работа, е фирмата "Лабексперт". Освен нея документи за участие в малката поръчка на общината с прогнозна стойност от 70 000 лева подава и дружеството "Гар агент". Според протокола от избора на изпълнител и двете компании са декларирали, че покриват техническите и административни изисквания за участие в процедурата. Така е избрана по-евтината оферта - тази на "Лабексперт". Фирмата предлага цена от 68 232 лева с ДДС при 71 904 лева на конкурента.

Според Търговския регистър "Лабексперт" е собственост на Мария Стойнева Маринова, Мартин Георгиев Маринов и Стоян Георгиев Маринов. В сайта на фирмата пише, че сред клиентите ѝ освен частни компании са и други държавни организации като министерствата на земеделието, на околната среда и водите и на здравеопазването.

От Столичната община не отговориха на въпросите на Mediapool защо са допуснали "Лабексперт" до участие в процедурата при положение, че предложената от нея техника не отговаря на минималните изисквания. Нямаше и отговор на въпросите, свързани с почти нулевата ефективност от купените с парите на столичани газанализатори. Неофициално коментираха, че няма как да влияят на "Пътната полиция" и че са направили всичко, което от КАТ са поискали. Дори с общински пари купили принтери за полицаите.

Споделяне
Още по темата
Още от България