Битката за собствеността на ТВ7 навлезе в нова фаза

Бургаската "Праймедиа" претендира да е собственик на телевизията, кредиторът "ТЦ – ИМЕ" протестира

Снимка: БГНЕС (архив)

Скритите и явни битки за преразпределяне на наследството от бизнес империята около КТБ продължават с медийната група около TВ 7. Спорът в момента се води чрез Търговския регистър и е между "ТЦ – ИМЕ", зад която се смята, че стои мажоритарният собственик на КТБ Цветан Василев, и неизвестната бургаска фирма "Праймедиа", собственост на Асен Асенов.

Предстоящата смяна на собственика на телевизията, която има дългове за 288 млн. лв. към Корпоративна търговска банка (КТБ) чрез "ТЦ – ИМЕ", се коментира около месец. Гръцкият бизнесмен Янис Карагиоргис беше анонисран в медиите като купувач на TВ 7. Неговото име се свързва с руския олигарх Константин Малофеев, приближен на руския президент Путин. Има основания да се смята, че Малофеев стои и зад белгиеца с руски паспорт Пиер Луврие, който преди месец обяви, че Цветан Василев му продава за 1 евро стратегически дружества като БТК, два военни завода и мултиплекс.

Сега в Търговския регистър името на Карагиоргис липсва, но руската връзка остава чрез Николай Малинов, председател на руското движение "Русофили". Бившият депутат от БСП и бивш издател на вестник "Дума" твърди, че представлява 11 рускоезични телевизии на Балканите.

Малинов заяви пред Mediapool, че в "момента е на 5000 километра от България" и не може да коментира. Получавал противоречива информация – че е вписан в управлението на телевизията, а от Mediapool разбира, че не е вписан. Той не пожела да коментира твърденията, че зад сделката стоят руски капитали и Сергей Станишев и съпругата му Моника. "Да намесват когото искат - и папата, и патриарха, и вилаета. Ако поема управлението на телевизията няма да има нито крайно източно, нито крайно западно влияние", каза Николай Малинов.

Към момента собствеността на "ТВ Седем" ЕАД е неясна. Според Търговския регистър все още тя се държи от кипърската офшорка "Краун медиа", която има дълг от 288 млн. лв. към "ТЦ-ИМЕ", което пък е дружеството, чрез което мажоритарният собственик на КТБ Цветан Василев захранваше различни фирми.

"Краун медиа" пък твърди, че новият собственик на "ТВ Седем" е "Капленд" ЕООД, което е отразено в книгата на акционерите, но не е вписано в Търговския регистър.

"Капленд" е собственост на унгареца Газдар Нандор, като основната дейност на фирмата е търговия с хранителни стоки.

Атака на два фронта

В момента Николай Малинов и Асен Асенов са лицата, които се опитват да превземат управлението на две телевизии - TВ 7 и News 7. На една и съща дата – 12 май са подадени искания от "Праймедиа" за промени в управлението на двете телевизии, като бургаската фирма декларира, че е новият собственик.

Според Търговския регистър собственик на "Праймедиа" е Асен Асенов, а преди него е бил Николай Малинов. Дружеството не развива активна дейност. Според последния публикуван финансов отчет за 2013 г. оборотът му е бил 9000 лв., а година по-рано е на загуба от 13 000 лв.

Според внесеното искане в Търговския регистър "новият" собственик е сключил договор за възлагане на управлението на телевизията от 5 май на Николай Малинов като председател на директорския борд, Асен Асенов – като изпълнителен директор и Явор Цаков (агент на ДС и бивш радиожурналист) - като зам.-председател на съвета на директорите.

В управлението на "Балкан българска телевизия" (News 7) отново фигурират Николай Младенов и Асен Асенов, но към тях се включва американският гражданин Джон Ханик.

И двете искания за вписване на промени в ръководството на двете телевизии получават отказ от длъжностното лице по вписванията. Мотивът е, че не са изпълнени изисквания на Търговския закон, защото прехвърлянето на акциите на новия собственик не е вписано в регистъра.

Кредиторът "ТЦ – ИМЕ" е против смяна на собствеността в "Краун Медиа"

Подобна е ситуацията и с документите на "ТВ Седем" ЕАД и именно на това основание на 13 май от името на "ТЦ – ИМЕ" искат да бъде отказано вписването на новото ръководство на телевизията.

Уведомителното писмо е подадено от изпълнителният директор на "ТЦ – ИМЕ" Теодора Танева. В него е посочено, че на основание договор за заем от 28 юли 2009 г. "ТЦ – ИМЕ" е кредитор на "Краун Медиа", като към момента общите задължения на дружеството възлизат на 288 млн. лв.

"Кредиторът е предприел съдебни действия срещу своя длъжник, включително е поискал обявяването на длъжника в несъстоятелност", е посочено в уведомителното писмо.

При проверка в Търговския регистър установих, че по партидата на "ТВ Седем" ЕАД се иска вписване на нов едноличен собственик "Праймедиа" на мястото на "Краун Медиа". Със заявеното прехвърляне се цели единствено "Краун Медиа" да се лиши от основния си актив – акционерното участие в "ТВ Седем" ЕАД, посочва Теодора Танева. Тя моли Агенцията по вписванията да откаже вписването на заявлението заради съществени пороци.

Уведомява, че от книгата на акционерите на "ТВ Седем" е видно, че "Краун Медиа" е прехвърлило акциите си на новия собственик "Капленд", която обаче не е вписан в Търговския регистър.

"В този смисъл, заявеното прехвърляне в полза на следващ приобритател – дружеството "Прайммедия" е нередовно и не следва да бъде вписвано", смята Теодора Танева.

Агенцията по вписванията се съгласява с доводите ѝ и е отказала вписването на "Праймедиа", става ясно от публикувания документ в Търговския регистър.

Срещу дружеството "ТВ Седем" ЕАД е открито производство за обявяване в несъстоятелност и там е назначен временен синдик. Това се случи след избухването на раздора между банкера Цветан Василев и депутата от ДПС Делян Пеевски миналото лято, когато бившият изпълнителен директор на TВ7 Николай Бареков поиска телевизията да бъде обявена в несъстоятелност. Именно по неговия иск бе назначен и временен синдик, но заведеното от Бареков дело е пркратено от съда поради липса на доказателства.

Малко след завеждането на делото, TВ7 и News7 сами поискаха собствената си несъстоятелност, тъй като са "налице непогасени задължения на дружеството, за погасяването на които не достигат средства от реализация на имуществото", както и заради огромни загуби, които дружеството отчита.

Преди две седмици в сградата на ТВ7 влезе съдия изпълнител, който да изземе техниката на медията, заложена срещу кредит от КТБ, но след избухнал скандал изземането бе отложено и така бе даден шанс телевизията да не спре да излъчва. Директният кредит от КТБ към ТВ7, за който претендират синдиците на фалиралата банка, е около 2.5 млн. лева, които са капка в морето в сравнение с останалите 288 млн. лв., които са отпуснати на медийната група чрез "ТЦ-ИМЕ".

Още по темата
Още от Бизнес