Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бивш транспортен министър заподозрян за изчезналите вагони на БДЖ

Йордан Мирчев: Темата отклонява вниманието от истинските проблеми на железницата

20 коментара
Бивш транспортен министър заподозрян за изчезналите вагони на БДЖ

Полицията и прокуратурата работят по две версии за изчезналите вагони на БДЖ, като и двете са донякъде верни, заяви финансовият министър Симеон Дянков във вторник пред бТВ.

Първата е, че част от вагоните са още по време на югоембаргото са излезли от страната и не са се върнали. В понеделник обаче от Сърбия отрекоха на тяхна територия да има вагони на БДЖ.

Втората версия, е че вагоните са нарязани за скрап преди 4-5 години, по времето, когато начело на транспортното министерство беше Петър Мутафчиев.

Доклад на “Криминална полиция” от миналата седмица потвърждава, че липсват около 1000 вагона, собственост на БДЖ, каза Дянков. Той уточни, че не е чел доклада, но информацията от него му е предадена от транспортният министър Ивайло Московски.

“Има и втори доклад, който се доработва, той трябва да каже – според “Криминална полиция”, къде са вагоните. Има две версии, които и двете според мен донякъде са верни – част от тях още през югоембаргото са заминали и не са се върнали. Сърбите – те са опровергали някакъв вестник и железниците за композиция от 5 км и 608 вагона – нещо, което ние не сме казвали. Не сме казвали точно такива неща. Може някой просто да отиде на 15-20 км от българската граница, като се влиза с кола, просто в дясно виждате доста вагони. Но това не е всичко. Това по-рано е станало. А преди 4-5 години, сега в по-нови времена, част от тези вагони са нарязани на скрап и всъщност там се концентрира сега работата, за да се види къде точно и защо. Това е работата на полицията и прокуратурата да установи по-кое време е станало, защото ние знаем през годините кой е бил в борда на БДЖ, кой е бил изпълнителен директор и кой е бил министър – министър е бил Мутафчиев”, каза Дянков.

Темата с изчезналите вагони само отклонява вниманието на обществото от същинските проблеми на БДЖ, коментира пред Mediapool Йордан Мирчев, който бе шеф на парламентарната транспортна комисия в 40-то Народно събрание и бивш директор на БДЖ. Той обясни, че преброяване на вагоните на БДЖ е правено за последно в края на 2010 г. Тогава е установена липсата на 330 вагона на фона на 13-14 хиляди. Част от липсващите вагони са били в чужбина по това време, забравени на закрити гари и предприятия и т.н.

Осем месеца по-късно липсващите вагони са над 1000, как става това, запита Мирчев. По думите му става въпрос за грешка или не са спазени правилата за преброяване на вагоните, тъй като процедурата е доста сложна. Освен това всички са наясно, че в бивша Югославия има едни 120 вагона на БДЖ, които няма как да се върнат в България, защото не са в движение, каза Мирчев. Сега всички почнаха да говорят как липсват едни 1000 вагона от БДЖ, а същинските проблеми и нуждата от реформи останаха на заден план, каза Мирчев.

БДЖ е в състояние на неплатежоспособност и свръхзадлъжнялост, се казва в доклад за компанията, изготвен от държавния финансов контрол. “Тъй като банковите кредити са обезпечени с дълготрайни активи, които са от основно значение за гарантиране на транспортните дейности на дружеството – подвижен състав, локомотивно депо и сгради, съществува реален риск кредиторите да предприемат реални стъпки за започване на процедура по несъстоятелност”, се казва в документа, цитиран от “Труд”. Към 31 декември 2010 г. дълговете на БДЖ са 795 854 427 лв. От тях банкови заеми са 337.369 млн. лева. Един от най-големите кредитори е Германската банка за развитие KfW, която финансира сделката за 50 електрически и дизелови мотриси “Сименс”. Банката вече е заплашила БДЖ, че ще си посика мотрисите заради необслужване на дълга и неспазване на клаузите по договора. Ако това се случи, железницата ще остане само със стария електрически подвижен състав, произведен в началото на 70-те години на миналия век, а цялото разписание ще бъде нарушено.

Дянков каза, че железниците са в технически фалит още от 2008 година. "Технически фалит се казва, когато нямаш пари да си плащаш на кредиторите", обясни министърът.

За това дали е възможно БДЖ да спре да работи, Дянков каза, че "не е възможно да няма БДЖ". "То изпълнява социална функция, а и държавата им дава достатъчно голяма субсидия – 220 млн. лева за тази година. Това, което трябва да стане, е БДЖ да се концентрира там, където трябва да работи, по тези линии, влакове по-скоро. Не става въпрос линии да се затварят, а дали трябва всички влакове до Банкя примерно да се движат или по-малко. БДЖ ще продължи да съществува, но не и по начин с 800 млн. дълг. Самото то трябва да си покрива дълга и това ще стане с много по-усилена работа", каза Дянков.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #20

    Дянков, кажи си , къде затрихте вагоните. Заради тях ли сменихте министъра.

  2. Анонимен
    #19

    Заповядайте в Блогът за Железници - мнения на жп клиенти, анализи и коментари без цензура. www.rail.blog.bg

  3. Анонимен
    #18

    Вагоните имат според своя вид специфичен код. И освен това - номера. Интересно е как ще отговарят съответните министри на транспорта за транзитните влакове с гориво през югоембаргото, защото за тия композиции куче влачи - диря нЕма!.... Както за количеството горива за бойна техника пак там. Затова и Нефтохимът няма да отговори. Работили са на принципа " Всичко за фронта, всичко за частния джоб"...

  4. Анонимен
    #17

    Не намесвайте Фбоко Фтиквата в тази тема. По време на юго-ембаргото той изнасяше нефтопродукти с камиони не с влакови композиции.

  5. Анонимен
    #16

    Неграмотнико, неграмотнико! Югоембаргото беше по времето на Беров и на Жан Виденов! Вие, комунистите и гербаджиите (което впрочем е едно и също) сте много прости и неуки хора! Един от вашите хубавци беше казал, че България се е освободила от турско робство преди 500 години! Наистина, нечувана простащина!

  6. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #15
  7. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #14
  8. Анонимен
    #13

    Do # 12: Югоебмаргото беше отменено през ноември 1995г., много преди твоят кошмар Костов да дойде на власт. Първо провери фактите, после пиши глупости !

  9. Анонимен
    #12

    Преброяването е всяка година. А т.н. Югоембарго беше по времето на Иван Костов, а женка му с теменужките и нейната фондация, пренасяха петрол директно от Бургас у Югославия. Вагоните са там, но ние сме достатъчно осрани за да ги търсим. Потърсим ли си ги, ще си признаем, че точно по това време и въпреки желанието да влезем в НАТО, ние нарушавахме ембаргото и то на високо ниво. А сега хер Флик се сети да търси под вола теле.

  10. Анонимен
    #11

    Преброяване на вагоните се прави всяка година. Тоест от 2009 година насам са правени три преброявания. След като вагоните са изчезнали в този период, отговорност следва да се търси в управляващите - ГЕРБ. Те или са ги откраднали или са толкова некадърни, че немогат да ги преброят.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам