Бившите пътни шефове дадени на прокуратурата за договори 4 пъти над бюджета (обновена)

Близо половината от над 31 млрд. лв. са раздадени от ГЕРБ без състезание

Бившите пътни шефове дадени на прокуратурата за договори 4 пъти над бюджета (обновена)

Бившите шефове на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще бъдат дадени на прокуратурата заради сключени договори за милиарди, надвишаващи четири пъти бюджета на агенцията за 2021 г. Това стана ясно по време на заседание на Обществения съвет към Министерството на финансите, на което беше представена информация как са харчени парите на данъкоплатците в периода 2019 - април 2021 г.

Министърът на финансите Асен Василев представи разпределението на капиталовите разходи през последните години по сектори. Фокусът беше върху възлагането на т.нар. in house поръчки с вътрешно възлагане между държавни структури и обществените поръчки само с един явил се кандидат. Изнесените данни показват непрозрачно разходване на публични средства в огромни размери.

Целта е не само разкриване на порочните практики, но и предлагане на решения това да не се повтаря в бъдеще и моделът да бъде променен, стана ясно от думите на министър Василев.

В периода 2019 г. - април 2021 г. държавата е сключила договори за 31.4 млрд.лв. Около 40 на сто от тях са договорени или без обществени поръчки или такива и само с един участник. In house възлагането е за над 8.4 млрд. лв., поръчките само с един участник са за близо 4 млрд. лв., а тези с повече от един - близо 19 млрд. лв.

Т.нар. вътрешно възлагане стана възможно след промени в Закона за обществените поръчки, направени от втория кабинет на ГЕРБ. Тогавашният вицепремиер по еврофондовете Томислав Дончев каза, че тези правила ще се прилагат предимно в комуналните дейности. Практиката на кабинета "Борисов 3" обаче го опроверга.

"Шампионът" е АПИ

През последните три години пътната агенция се превърна в синоним на непрозрачно разходване на публични средства, надминавайки аферата "Батко и братко" от времето на Тройната коалиция. Ако тогава бяха раздадени милиони левове на близки до ръководството на пътния фонд фирми чрез обществени поръчки, то сега сумите вече са за милиарди левове чрез in house възлагане.

Механизмът за непрозрачното разходване на публични средства е следният: прави се доклад към Управителния съвет на АПИ за суперспешен ремонт или строителство на конкретен обект. След това този разход се одобрява и се посочва сумата, която да се одобри от държавния бюджет чрез ПМС (постановления на Министерския съвет).

Въпросният доклад не стига до строителите. На тях им се казва - "Стройте!", без реално парите да са осигурени, каза Василев. По думите му по този начин АПИ задължава държавата непрекъснато през последните години, като само за първите четири месеца на тази година са направени възлагания за 2.9 млрд. лв., при годишен бюджет на АПИ от 382 млн. лв.

"Това не е просто пример за липса на контрол, това е престъпление. Говорили сме с ръководството на МРРБ тази практика да бъде дадена на прокуратурата", заяви министър Василев. Той даде и конкретни примери за договори на АПИ, по които прогнозните стойности са надхвърляни многократно.

Според Василев тази практика на АПИ е "толкова дълбоко неморална и към изпълнителите на тези поръчки, и към всички, които чакат този държавен ресурс, за да може той да бъде даден за нещо смислено". "Но истината е, че тази сметка ще трябва да я платим всички ние", каза Василев.

По думите му пътното строителство в България е в това положение дълги години. Сектор, който е управляван по този начин, няма как да направи качествени пътища, въпреки огромните финанси, заделени от държавата за него, поясни министърът.

Той даде примери и с други държавни структури за вътрешно възлагане. Държавната консолидационна компания дала 754 млн. лв. на държавното дружество "Монтажи", което пък след това е разпределило почти цялата сума на три фирми - "Ковел про" ЕООД (367 млн. лв.), "Планекс-ГЕС" ДЗЗД (228 млн. лв.) и "Абак ДС" ЕООД (125 млн. лв.).

Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" с вътрешно възлагане е дало 435 млн. лв. на държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ ЕАД). То от своя страна предоставя 393 млн. лв. на "ЕС Билд" ДЗЗД, които правят удълбаването на пристанището на Варна към порта на почетния лидер на ДПС Ахмед Доган.

Според изнесените от финансовия министър данни Национална компания "Железопътна инфраструктура", "Булгартрансгаз" и ЕСО за разпределили милиардите чрез обществени поръчки, в които са участвали повече от един участник. Но и при тях се наблюдава концентрация на средствата в определени фирми.

За да илюстрира проблема, Асен Василев каза, че всяко едно златно кюлче, използвано за символ в презентацията, е колкото стойността на една детска болница.

И общините си имат любими фирми

Финансовият министър добави, че тази порочна практика не е само в министерствата и техните агенции, но и в общините.

Техните капиталови разходи и тези за издръжка са 43 % от всичките им разходи. Той посочи, че чрез постановления на Министерския съвет са одобрявани допълнителни разходи за общините и разпределението им по области. От там нататък може да се проследи за какво приоритетно са харчили общините, както и кои са договорите без обществена поръчка, или тези само с един участник.

От изнесените данни за общините също са видими концентрациите на разходваните средства в определени фирми, както и поръчки само с един участник.

"Разходите на общините са по-малки от тези за "Автомагистрали" и са съпоставими с тези за "Турски поток", каза Асен Василев. Интересен факт при общините, е, че има одобрени и отпуснати средства, например целево за детските градини, но процесът по строителство им изключително много се бави, добави министърът.

Представените данни показват, че парите в общините са харчени основно за управление на отпадъци и за пътища.

Ако слушкаш, ще папкаш

"Порочната практика да се управлява държавата с ПМС-та не е от вчера. Характерно е за последните 20 години, независимо кой е на власт. Това се прави, за да бъдат държани кметове и общини в подчинение. Ако слушаш, ще папкаш, ако не слушаш - няма", каза кметът на Плевен Георг Спартански. Той посочи, че това е сбъркана философия на управлението.

Спартански даде пример с община Плевен, която разполага с капиталови разходи от по 1 лв. на месец на жител или с 10 - 12 лв. годишно. Няма как с тези пари да се оправят тротоарите и улиците, каза той. Посочи, че като започнат да ремонтират някоя улица в града, хората го питали кой живее на нея. Всъщност ние годишно може да си позволим да ремонтираме 5 - 6 улици, които не се избират по това кой живее на тях, каза кметът на Плевен.

Заместник-кметът по финансите на Столична община Дончо Барбалов отбеляза, че изразходването на средствата за детски градини не се вижда, защото общината съблюдава строг контрол и плаща за свършена работа, а не раздава големи суми авансово. Така че разходите ще се видят реално през октомври, увери Барбалов.

"Радвам се да чуя, че някой упражнява контрол, а не както "Автомагистрали" да раздава парите на 70% напред", отговори му Асен Василев.

Промени в законодателството

Финансовият министър каза, че в Агенцията по обществени поръчки вече работят по промени в законодателството за обществените поръчки, за да бъдат коригирани порочните практики.

Според него генезисът на тези практики не би бил видим, ако Министерството на финансите не беше направило усилия да издири тези договори в разпоредителите и не беше направен анализ на възлагането.

"Това ниво на наглост, безотговорност и безпардонност не би могло да се оправи само със закони, трябва и нормално работеща съдебната система, и тежки санкции", каза Асен Василев.

Според него основното послание от днешния Обществен съвет е, че е необходим по-ефективен контрол на харченето на публични средства и по-висока събираемост на данъците. Целта на осветляването на капиталовите разходи е да се осмислят приоритетите на държавата в разходната политика и за в бъдеще те да се случат чрез обществен дебат.

"Дебатът за новия бюджет трябва да се състои и чрез преглед на всички тези скрити договори, задължаващи държавния бюджет за бъдещи разходи", каза финансовият министър. Според него досегашната практика на държавно финансиране с постановления на Министерския съвет на принципа "Да се даде!" трябва да се спре веднага.

"Различният подход към капиталовите разходи на държавата трябва да е чрез дискусия на експертно ниво, да се подготви списък от проекти, те да бъдат публично представени, да се обсъдят и да бъдат одобрени от Народното събрание, а не както е било досега - на тъмно и без яснота за финансирането на проектите", смята финансовият министър.

По думите му, този нов подход трябва да се приложи и в работата по капиталовото бюджетиране на големите държавни предприятия, защото техните разходи трябва също да подлежат на държавна преценка.

Във втория Обществен съвет към министъра на финансите участие взеха икономисти, ръководители и членове на национално представените работодателски организации, представители на институциите и неправителствени организации на заинтересованите сектори – пътища, общини, детски политики и отбрана.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?