Бизнес класа в бързите влакове до месец

Бизнес класа в бързите влакове до месец

До месец БДЖ ще прикачи нови или реновирани вагони към всички бързи влакове като по този начин ще се обособи бизнес класа, в която ще се пътува по-комфортно и на по-висока цена, съобщи в събота транспортният министър Александър Цветков пред журналисти. Това ще са същите вагони от т.нар. уикенд влакове до морето, които бяха пуснати това лято.

Още не е ясно колко по-скъпо ще е пътуването с бизнес класата, каза председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров. В цената ще са включени напитки, безжичен интернет и други екстри.

Ремонтираните и нови вагони, с които БДЖ разполага в момента, ще стигнат за прикрепянето на един-два от тях към бързите влакове. Компанията ще получи и 20 млн. лева от Бюджет 2011 г., които ще стигнат за покупката на нови 20 вагона. В момента тече процедура за доставка на нови 30 спални вагони, за които има предвидени средства.

Преструктурирането на БДЖ в холдинг ще се случи догодина

До края на следващата година ще приключи преструктурирането на БДЖ, което ще позволи привличането на частни инвеститори. Държавата иска да приватизира частично или изцяло БДЖ Товарни превози, но това е почти невъзможно, тъй като активите на дружеството са собственост на компанията-майка БДЖ АД. Няма инвеститор, който да иска да купи само дейността, без активите и в същото време да наследи всички задължения. Дружеството има 85-процентов дял на пазара на товарни превози.

Затова активите на БДЖ Товарни превози и БДЖ Пътнически превози ще бъдат изведени от БДЖ АД и ще отидат в съответните дружества. БДЖ АД ще осъществява само стратегическо планиране и финансов контрол. За целта банките-кредиторки на БДЖ АД трябва да се съгласят да прехвърлят задълженията на компанията-шапка към дъщерните дружества.

Преструктурирането ще даде възможност да се подновят преговорите с германските и австрийските железници за продажбата на товарните превози, които сега са в застой. Двете компании са съобщили, че в близката година няма да разполагат със средства да разширяват дейността си в Източна Европа.

Железопътният превозвач е завършил месец август със загуба от 24 млн. лева, в сравнение със загуба от 40 млн. лева за същия период на миналата година. Транспортният министър Александър Цветков и Владимиров заявиха, че това се дължи на големия успех на плана за преструктуриране на БДЖ с над 100 мерки само за тази година.

Не е ясно доколко този "голям" успех е плод на стратегията на БДЖ или на раздвижването на икономиката в европейски мащаб и няколкомесечното увеличение на обемите на превозените по железния път товари. Само за август количествата са отбелязали ръст от 20 на сто на годишна база.

Същият този план за преструктуриране е в основата на преговорите между БДЖ и Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие за заем от 460 млн. лева, от които 100 млн. са необходими спешно. Кредитът трябва да бъде одобрен и от Европейската комисия, която вече е получила запитване, но още не е отговорила. С парите от заема ще се рефинансират задълженията на дружеството и ще се обезпечат текущи дейности.

БДЖ планира още да се освободи от 9 от сегашните си 14 почивни станции като ги продаде или отдаде под аренда, както и да продължи съкращенията на разходи и персонал. Очакваният икономически ефект от тези дейности е между 35 и 60 млн. лева.

Владимиров обясни, че дружеството започва тези дни да пише бюджета си за следващата година и ще се анализира необходима ли е промяна на цените на билетите за пътници и таксите за товарни превози.

Нов ултиматум до „Арвикс” за рециклираните вагони

България се закани за пореден път да заведе дело срещу швейцарската фирма "Арвекс", която трябваше да достави 30 рециклирани вагона, но отказва да го направи, докато не ѝ се плати цялата сума по сделката – 16.24 млн. евро. Това съобщи още Владимир Владимиров. Дружеството е поставило нов ултиматум на частната компания – следващата седмица екип на БДЖ да бъде допуснат за техническа експертиза на вагоните или отиват на съд.

Владимиров призна, че изпълнението на тази заплаха е свързано със сериозни финансови разходи за съдебни такси, адвокати и т.н., които в настоящия момент почти разореното дружество трудно може да си позволи. Досега жппрезовзачът е изплатил 85% от сумата по договора с "Арвекс", а в замяна е получил 12 вагона.

Заради скандалния договор за доставката на 30-те рециклирани спални вагона от Германия вече има повдигнато обвинение срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов. Според обвинението Монов съзнателно е сключил неизгодна сделка като щетите за държавата са 9.99 млн. евро (разликата между продажната цена на един спален вагон от 550 000 евро, и реалната им цена, определена с експертиза в размер на 217 000 евро). Наказанието за престъплението по чл. 220 от НК е от 1 до 10 години затвор и лишаване от право за заемане на държавна длъжност. Представител на "Арвекс" у нас, която е регистрирана в швейцарската офшорна зона Цуг, е Валентин Моллов, шеф на фалиралата Първа частна банка. По неофициална информация разследването напредва.

Споделяне

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?