Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бизнесът: След глобата на "Хиполенд" промоциите стават невъзможни

КЗК уврежда конкуренцията, вместо да я защитава, смятат най-големите търговски вериги

6 коментара
Сн. БГНЕС

Наложената от антимонополната комисия глоба на "Хиполенд" с твърдение за "заблуждаваща реклама" поставя неизпълними изисквания към провеждането на промоционални кампании. Това алармира в сряда Сдружението за модерна търговия (СМТ), което обединява 12-те най-големи търговски вериги в страната. Те смятат, че ограниченията на регулатора са незаконни, не защитават конкуренцията, а я увреждат. Посочват, че "неоснователно се ограничава рекламата и предлагането на стоки в интерес на потребителите".

Веригата за детски играчки "Хиполенд" бе санкционира от регулатора с 124 590 лв. след сигнал на "случаен клиент", който посетил един от магазините на веригата, е заявил, че в него имало само пет от общо шест Lego артикули, обявени на промоцията. Собственикът на веригата Мариян Колев нашумя през септември, когато се обяви против насилието над протестиращи по време на демонстрациите на "Великото народно въстание", като "благодари" на полицията за пуснатия сълзотворен газ, който засегна и сина му. Впоследствие четири държавни контролни органи се изсипаха да проверяват веригата за детски играчки.

КЗК налага куп ограничения

Покрай санкцията на "Хиполенд" стана ясно, че занапред бизнесът ще трябва да се съобразява с цял куп изисквания за провеждане на рекламни кампании.

Първо, количествените ограничения, приложими към предлаганите продукти, да бъдат посочени в абсолютно всички рекламни материали, независимо дали техните формат и характеристики позволяват това.

Второ, да бъде осигурена и гарантирана с цената на последващо налагане на санкции наличност на всички рекламирани продукти във всички търговски обекти или онлайн платформи за продажба за целия срок на кампанията, посочват от СМТ.

Трето, зейва правна несигурност.

"Решението на КЗК поставя търговците в пълна неизвестност и липса на правна сигурност дори при изпълнение на непосилните изисквания за всестранна и изчерпателна търговска комуникация", казват от СМТ и задават риторично въпросите как ще бъдат тълкувани от надзорния орган направените послания към потребителите и дали разбирането им няма да е едностранчиво и в услуга на определена преследвана цел – налагане на санкция на определен търговец.

"Подобни изисквания не произтичат от закона и поставят търговците в невъзможност дори и при най-добро планиране да рекламират намаление на цените без риск от санкции. Така конкуренцията не се защитава, а се уврежда, тъй като неоснователно се ограничава рекламата и предлагането на стоки в интерес на потребителите", посочават още от там.

Защо КЗК, а не КЗП? Създават се предпоставки за произвол

От СМТ добавят, че практиката за самосезиране на КЗК по сигнал от потребител е изключително спорна, тъй като потребителските казуси нямат пряко отношение към конкуренцията на пазара и следва да се разглеждат от друг държавен орган - Комисията за защита на потребителите.

"Смесването или дори изземването на компетентности води до това, че КЗК е в състояние да наложи тежки наказания за практики, срещу които дори няма оплакване от конкурент и които засягат само отношенията между потребител и търговец", подчертават от сдружението.

Сигналите от потребител също така дават възможност за почти анонимно сезиране на КЗК, което не би трябвало да е възможно, тъй като създава предпоставки за произвол.

"СМТ вече е повдигало въпроса за налагането на глоби, измерващи се в проценти от годишния оборот, за несъществени нарушения, които в повечето европейски държави дори не подлежат на разследване от орган по защита на конкуренцията. В България за "заблуждаваща реклама" се използва същият санкционен механизъм, както за несравнимо по-тежките нарушения картелиране и злоупотреба с монопол, което е явно несправедливо и трябва да бъде променено", добавят още от там.

Предстоят обжалвания

Всеизвестен факт е, че шефът на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова е майка на депутата от ГЕРБ Александър Ненков.

Собственикът на "Хиполенд" Мариян Колев заяви във вторник пред Mediapool, че ще обжалва решението на антимонополната комисия пред съда. Той отбеляза, че "разбира се, всичко това е случайно събитие от случаен клиент", докато всички се досещаме за отговора на въпроса защо му е наложена тази глоба.

Проверката на КЗК по сигнала на "случайния" клиент е от преди началото на протестите и не е свързана с тях. Тогава той е посетен в офиса от жена, представяща се за близка до двама известни бизнесмени. Предлага той да прехвърли половината от бизнеса си на определен човек и да направят монопол на пазара. След отказа на Колев се появява "случайният" клиент и тръгва проверката на КЗК.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Благовест Цветанов
    #6

    Бухалките на властта стават доста нагли напоследък. Съветвам потърпевшите да потърсят персонална отговорност (по всякакви начини) от всеки държавен служител, който си е позволил да превиши правата си и с това да нанесе щети и вреди на някого.

  2. поредното уcиpaнe на мутро-милиционерската хунта . Всеки който откаже на Пеевски нещо да му мисли. Всеки който си позволи да покаже дори и симпатии спрямо протестите, също. Това е нивото на "върховенството на закона" в най-бедната страна в ЕС.

  3. mediaman
    #4

    Всяка верига, която не протестира срещу ГЕРБ, нито подкрепя протестиращите срещу ГЕРБ, може да бъде спокойна от милиционерско преследване дори да продава замразени бебета във фризерите си. Дори нещо повече, ако похвали ГЕРБ, цуне нечии зад.ник на ГЕРБ ще бъде обявена за Верига на годината, Нов морален търговец, Благодетел на годината, Приятел на милицията. Мда, Родина, сине, Родина......

  4. Solar Power
    #3

    Ами браво ! Големите винаги тряба да ги удрят. Така или инъче печелят от мащаб за сметка на дребните и средни търговци. Всички трябва да могат да ядат от баницата а не само 2-ма от 2-те големи вериги. Така малките имат шанс да станат средни и дори големи. Това изобщо не е в ущърб на конкуренцията а напротив ! Ето така големите си плащат за статийки които малките и средните не могат да си позволят .......

  5. В и К
    #2

    Няма реклама в интерес на потребителите. Освен това рекламите са в ущърб и на производителите, тъй като нито гарантират приход, нито могат да докажат със сигурност, че приходите са следствие от дадена кампания. Ако рекламата не излъже и не ограничи избора на потребителя, тя няма да може да си изпълни предназначението. Обаче също така е лошо е да се удрят избирателно едни рекламаджии, а останалите да бъдат оставени да се вихрят на воля. Всички рекламаджии трябва да бъдат сложени под ножа.

  6. Бивши комунисти НЯМА!
    #1

    Робите спряха мафията 115 дни протестираха - протестите посетиха стотици хиляди граждани. Чуха ни! Разбихме ги! Юнаци! Сега липсва ли играчка 100 хил глоба. Липсват ли 700 милиона - смяна на пост. Безценно! КЗК било КЗП. Ама ние плащаме и на двете. Чудно! Страната на остриганите дебили

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.