Благословия от Борисов, Радев и Нинова за протеста на тираджиите в Брюксел

Българските превозвачи протестираха у нас срещу пакета "Мобилност" и той частично бе смекчен, но все още не се харесва на фирмите у нас

Българското правителство, президентът Румен Радев и опозицията в лицето на БСП обявиха във вторник подкрепата си за исканията на българските превозвачи срещу така наречения пакет "Мобилност", който ще бъде гласуван тази седмица от транспортната комисия в Европейския парламент.

Българската държава се солидаризира с протеста на превозвачите на 10 януари в Брюксел, които се очаква да бъдат подкрепени и от колегите им от Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия и Ирландия, съобщи правителствената пресслужба във вторник след среща на премира Бойко Борисов с министъра на транспорта Росен Желязков. Самият Желязков ще участва в демонстрацията, която ще се проведе на площада пред Европейския парламент, а след това ще присъства и на заседанието на транспортната комисия в ЕП. Представители на БСП също ще се включат в демонстрацията, каза лидерът на партията Корнелия Нинова.

Преди седмица стана известно, че на протеста ще присъстват и българските евродепутати и еврочиновници, макар да не стана ясно дали това е разпоредено от правителството.

Във вторник държавният глава Румен Радев се срещна с превозвачите и обяви, че те имат неговата абсолютна подкрепа. "Аз съм с вас. Точно вашите справедливи искания дават повод всички институции в България да са обединени в подкрепата си към вас“, каза той на превозвачите след разговора си с тях. Радев подчерта, че срещата не е била, за да се прави анализ дали "до момента някой си е свършил работата или не“.

И докато той не пожела да нападне управляващите директно, лидерът на БСП го направи. Според Нинова правителството е проспало възможността да защити българския национален интерес и е обрекло българските транспортни фирми. "Защо като председател на Съвета на ЕС, когато имахме по-големи възможности, докато се прегръщаше и потупваше, зае следната позиция – България, като председател, не може да вземе страна и трябва да се държи неутрално. До май българското правителство нямаше официална позиция в защита на българския интерес“, каза тя.

Нинова каза още, че БСП ще търсят подкрепа по темата от другите партии в ПЕС. "Призовавам премиера да се обърне към госпожа Меркел. Да поиска, да помоли Германия да отстъпи от натиска и да се помогне на българския национален интерес. Да се обърне и към Макрон, с когото може би в Евксиноград решаваха този въпрос“, добави Нинова , визирайки срещата на Борисов и френския президент, която се проведе през август 2017 година.

От ГЕРБ пък побързаха да попитат кой точно от БСП ще търси ПЕС за подкрепа. "Техният народен представител Александър Симов само преди дни заяви много ясно, че Сергей Станишев (бел. ред- лидерът на ПЕС) няма да намери място в евролистата им, защото би могъл да отблъсне много от избирателите им“, каза зам.-председателят на ГЕРБ Цветан Цветанов по повод думите на Нинова.

"Нинова имаше смелостта да заяви, че нищо не е направено от правителството и че премиерът трябва да се обади на Меркел и Макрон, за да търси решение на въпроса. Трябва като българи да се обединим, независимо кой от кое семейство е. Дори направляващи и опозиция трябва да бъдат ръка за ръка, когато се защитават национални интереси, а не да търсят разделение на нацията“, добави Цветанов.

От ГЕРБ останаха недоволни не само от критиките на Нинова, но и от думите на президента. Цветанов определи позицията на БСП като "изключително недържавническа“, а поведението на президента като "неадекватно“.

"Това не е нормално за един генерал, който е участник в много процеси и се предполага, че има смелост и раздаване за всяка битка и ще може да обедини всички. Румен Радев два дни преди гласуването на пакета в еврокомисията по транспорт заявява, че държавата ни се е провалила“, каза Цветанов.

Преди официалната правителствена позиция във вторник и транспортният министър разкритикува пакета Макрон. "Ограниченията, които се налагат с пакета "Мобилност“, ще се окажат рестриктивни и изключително затормозяващи за превозваческия бизнес в периферните страни на Съюза и на практика ще го изтласкат от пазара“, каза Желязков.

"Безспорно виждаме протекционистки интереси, които за нас са дискриминационни. Заради това ние казваме, че в момента разделението не е на Изток и Запад, а на централни и периферни държави", коментира той пред БНТ преди срещата.

Преди ден евродепутатът от Партията на европейските социалисти Петър Курумбашев разясни пред БНР, че в последните години фирмите превозвачи от Централна и Източна Европа са били значителна част от пазара на Западна Европа. Това се дължи на факта, че хора, които са готови да работят за 2000-2500 евро като международни шофьори, в Западна Европа няма, каза той.

"Основният резултат за нашия успех е, че просто, първо, сме имали хора, които са готови да работят срещу тези пари тази тежка професия и, второ, че сме имали активни предприемачи, които са поели пазарния риск, инвестирали са в нова техника. Българските фирми карат в момента и с един доста нов парк и голяма част от камионите, които се движат в Западна Европа, са поне Евро-5", уточни Курумбашев.

Според него натискът в пакета "Мобилност" е насочен към това фирмите от Централна и Източна Европа да се пререгистрират в Западна Европа.

"Ефектът за нас е убийствен, от гледна точка на това, че в момента тези фирми плащат осигуровки в НОИ и НЗОК. Когато спрат да плащат тук и започнат да ги плащат в германската или във френската каса, в нашите каси ще спрат да влизат тези пари", поясни той.

Втората цел, по думите му, е част от българските фирми да бъдат фалирани, за да бъдат взети работниците им. Курумбашев изброи и предлагани от различни евродепутати решения на спорните моменти в документите, касаещи задължителното връщане на шофьори и на камиони, но подчерта, че позициите не са единодушни:"…друг мой колега каза: Ние возим техните стоки и те имат право да определят кой ще вози техните стоки. Една сполучлива шега, която чух от журналисти е: "Европейският съюз е общ, обаче пазарът си е техен".

"Една от поуките, която трябва да си извади нашият бизнес, е, че очевидно ще трябва да търси бизнес в трети държави - извън Европейския съюз. Ние, като гранична държава на ЕС, ще трябва да обърнем поглед и по-активно да разработваме пазари, свързани с бившия Съветски съюз и с Близкия изток", коментира Курумбашев. 

Той заяви, че гласуването на 10-и януари е "важно, но не е решително, защото просто е една стъпка в процедурата".

Пакетът "Мобилност" предвижда на командированите шофьори да се заплаща според условията на страната, в която пътуват, седмичната им почивка да бъде извън шофьорската кабина, да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, а превозвачите да правят минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна.

"В нашия отбор са страни като Финландия, Естония, Полша, Унгария, Литва, Латвия, защо не частично като интереси и Португалия и Испания, и Ирландия ни подкрепя", коментира министър Росен Желязков.

"Логиката на протеста е страните, които сме застрашени от прилагането на тези мерки, да покажем солидарност. Това са страните, които ще загубят голяма част от своя икономически потенциал и вътрешния си продукт и ще бъдат принудени да изнесат бизнеса си на друго място", обяви Желязков. "България и страните, които сме единомислещите, купуваме най-модерните камиони, които се предлагат на пазара, а се влагат рестрикции те да не могат да се използват", допълни той.

Протестиращите настояват Комисията по транспорт в Европейския парламент да приеме промени в пакета, които касаят именно тези регламенти.

"Ако пакетът бъде приет без поправките, за които настояват българските превозвачи, България и изброените страни ще загубим голяма част от своя икономически потенциал и вътрешния ни продукт, нашите превозвачи ще бъдат принудени да изнесат бизнеса си на друго място, а това е неприемливо за нас като държава“, каза Бойко Борисов.

Община Брюксел е дала разрешение за два лъча от по 10 камиона – български и румънски- и до 600 протестиращи, които ще се съберат на площад "Люксембург".

"Или постигаме това, което удовлетворява бранша, или блокираме законодателните решения", каза Росен Желязков миналата седмица. Тъй като съотношението на силите в ЕП е 20 към 8 в полза на пакета "Мобилност", противниците му трудно ще могат да предизвикат отхвърлянето му, но могат да го забавят. Ако все пак предложението мине, ще бъдат сезирани Съдът на ЕС и европейският омбудсман.

Още по темата
Още от Бизнес

Как ще приключи скандалът около апартаментите на политици на преференциални цени?