Близки до Путин структури се готвят да придобият независимия в. "Ведомости"

Близки до Путин структури се готвят да придобият независимия в. "Ведомости"

Бизнесмени, близки до президента Владимир Путин, се готвят да купят руското независимо издание "Ведомости", съобщи агенция Блумбърг, позовавайки се на три информирани източника. Според плана, одобрен от кремълската администрация, дяловете на тримата чуждестранни акционери в изданието (Financial Times, The Wall Street Journal и Sanoma Oyi) може да бъдат изкупени от посредник, който след това да продаде на група, лоялна на Путин. Краен купувач може да стане медийният холдинг "Газпром-медиа" или компании, свързани с Юрий Ковалчук, твърдят източниците на Блумъбрг.

На 15 октомври президентът Путин подписа закона, който ограничава до 20% собствеността на чуждестранния капител в руски медии.

Неговият прессекретар Дмитрий Песков заяви, че пазарните процеси ще определят съдбата на "Ведомости". "Ние не знаем какво ще стане с "Ведомости", кой ще ги купи", коментира той пред Блумъбрг.

От пресслужбите на "Газпромбанк", "Национална медийна група" на Ковалчук, News Corp., FT Group и Sanoma са отказали коментари.

Главният редактор на изданието Татяна Лисова заяви, че Кремъл възприема акционерите на "Ведомости" като чуждестранни представителства – "WSJ – са САЩ, FT – Великобритания. Те искат руски собственик, за да могат да му се обаждат".

Холандецът Дерк Сауер, който е основател на "Ведомости" и председател на съвета на директорите на РБК, заяви, че в Русия има много малко потенциални купувачи, които биха могли да гарантират независимостта на редакционната политика на вестника. Според него най-вероятният купувач е структура, близка до Путин, и това го безпокои.

Съвсем скоро активите на базираната във Финландия Sanoma Independent Media може да бъдат закупени от Питър Герви, живеещ в Русия американец с руско потекло, основател на СТС Media, съобщи руският Forbes, като се позова на източници от медийния пазар. Сделката се очаква да бъде финализирана скоро, след което Герви може да изкупи дяловете на Dow Jones и FT Group във "Ведомости". Плановете му са през 2015 г. да продаде активи, сред които "Ведомости", на холдинга "Газпром медиа" или на структура на Ковалчук. Самият той заявява пред Forbes, че няма никаква сделка и е далеч от нейното подписване.

Законът за ограничаване на чуждестранната собственост в руските медии бе приет в отговор на въведените санкции срещу Русия от страна на САЩ и ЕС. Путин обвини чужди страни, без да назовава кои, че провеждат "ожесточени информационни войни" срещу Русия. С бързото развитие на електронните медии, пресата "се превърна, може би, в опасно оръжие", което може да се използва за манипулиране на общественото мнение, каза още Путин.

Макар че ще засегне развлекателни списания и телевизионни канали, законът за чуждестранната собственост в медиите е ясно насочен срещу "Ведомости", коментира Евгения Елбътс, редактор в "Ню Йорк таймс".


"Съмнявам се, че FT ще води битка за "Ведомости". Нищо лично, просто бизнес", допълни тя.

"Ведомости", който често публикува критични към управлението редакционни статии и мнения, както и Forbes -Русия (издавано от Axel Springer SE), са сред най-влиятелните независими медийни източници в Русия.

През последните месеци властите отстраниха главния редактор на популярния уебсайт
Lenta.ru и доведоха до финансов колапс кабелната телевизия "Дождь", която преди това имаше 20 милиона зрители. Кабелният оператор напусна "Дождь" след натиск от властите, а сега компанията може да разчита предимно на онлайн абонатите си (около 70 000), за да остане в бизнеса, коментира независимата анализаторка Маша Липман.

Кремъл едно време позволяваше на няколко интелектуалци да нарушават спокойствието, но сега посоката е нулева толерантност, коментира Липман.

Споделяне
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?