Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Близо 29 млн. лева са дарени вече в борбата с Covid-19

Обединени в кризата: От техника и консумативи до солидарно пазаруване и концерти

1 коментар
Близо 29 млн. лева са дарени вече в борбата с Covid-19

Граждани, компании и фондации са събрали 28.8 млн. лева от дарения за справяне с кризата заради епидемията от Covid-19. Това показва анализ на Българския дарителски форум. Само за последните две седмици даренията са нараснали с 15 млн. лева.

Анализът е на базата публикации в онлайн издания на национални и местни медии, сайтовете на дарителски кампании, търговските камари, както и публикации в социални медии към 15 април. От обзора са изключени средствата, предоставени от държавни компании и публични институции, тъй като по дефиницията на БДФ пренасочването на публичен ресурс не е дарение.

Най-много са дарили компаниите

Компаниите продължават да бъдат с най-голям обем дарени средства (37%), следвани от обединени усилия в дарителски кампании, чиито обем нарасна почти 3 пъти за последните 15 дни (35%). Наблюдава се ръст и на обема на индивидуалните дарения (25%) - все по-често даряват хора с ниски доходи или преминали през заразата.

Над 50 различни дарителски кампаниии активно набират средства в последните две седмици. Те са инициирани от публични институции и местни власти, отделни болници и граждански организации. Компании също организират дарителски кампании сред свои служители, клиенти и партньори. 95% от кампаниите публично обявяват текуща информация за постъпили средства, а 60% от тях отчитат публично и направените към момента разходи.

Даренията са основно за апаратура и предпазни средства

Продължава тенденцията дарителите да предоставят средства за апаратура, материали, защитни средства и консумативи (над 80% от даренията).

Наблюдава се ръст на дарените материали и средства. В по-голямата си степен това са крайно необходмите лични предпазни средства, апаратура, дезинфектанти, консумативи. В същото време се наблюдава увеличаване на даренията в подкрепа на кампании – национални или местни, които целят подпомагне на уязвими групи хора. 

Граждани, фирми и фондации даряват повече от веднъж

Компании, фондации и физически лица даряват повече от веднъж. Дарените средства варират като обем. Примерите показват все повече индивидуални дарители с ниски доходи или малки местни бизнеси, които, въпреки негативните икономически аспекти на кризата, отделят средства за незабавна помощ.

Увеличава се дарителската активност на местно ниво в полза на общински болници и социални институции.

Нараства броят на дарителските кампании, чрез които се обединява дарителски ресурс за по-ситематични решения и незабавна подкрепа в кризата.

Засилват се потребностите от подкрепа на инициативи на местно ниво за всички уязвими групи хора, в това число самотноживеещи пенсионери, бездомни, деца, младежи и възрастни с увреждания, самотни родители и др.

Солидарност в кризата

Освен че се даряват пари и материали за болници, се разширяват подходите за оказване на помощ и проява на солидарност. Някои от тях са Фонд "Обединени срещу Covid-19", създаден по инициатива на Български дарителски форум, фондация "Америка за България", Посолството на САЩ в България и Американската търговска камара в България. Фондът е формиран с дарения от десетки компании и индивидуални дарители.

Над 865 000 лева ще бъдат разпределени в помощ на най-уязвимите от кризата хора. Механизмът за подкрепа е посредством бърза процедура за кандидастване на www.united4bg.org

Други подобни примери са доброволчески платформи за солидарно пазаруване и помощ на самотноживеещи възрастни хора; кампанията "Стара техника за ново начало" на център "Амалипе" в подкрепа на орбазователните нужди на деца от цялата страна; общински канали за комуникация – много общини създадоха различни функционални възможности (през телефон, интернет) за своевременно информиране на гражданите за актуални мерки, съвети и друга полезна информация; "Ще се справим заедно" – инициатива за обмен на добри практики между неправителствени организации в социалния сектор и координирана доброволческа помощ на местно ниво.

Проектът covidresource-bg.org популяризира най-важните научни открития, свързани с лечението на Covid-19 и възникващите усложнения. Преводите са направени от професионални преводачи и консултирани с лекари, които работят по тази инициатива безвъзмездно.

Друга подобна инициатива са благотворителни концерти #ПомогниОтВкъщи в подкрепа на каузата на Българската хранителна банка с участието на български артисти и музиканти.

Трудности и предизвикателства

Вследствие на кризата възникват или се изострят проблеми, чието решаване има нужда и от дарителска подкрепа. Например граждански и доброволчески организации са изложени на риск от зараза заради работа в застрашени райони, а и от прекратяване на дейността поради силно ограничено финансиране за основни дейности. В същото време все повече хора имат нужда от тяхната подкрепа.

В уязвимите групи се увеличава рискът от изоставяне на деца поради бедност. Заради продължителната домашна изолация расте броят на жените и децата, жертви на насилие.

Обострят се съществуващи и възникват нови психични разстройства. Деца и възрастни с увреждания и постоянна нужда от рехабилитация са принудени да прекъснат лечението си.

Отлагат се планови операции и лечения в чужбина. Повишава се рискът за живота и здравето на бездомните хора. Липсата на достатъчно технически средства и достъп до интернет на значителна част от учениците възпрепятства пълноценното им включване в дистанционното образование. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Peter Richov
    #1

    Ура! Вече задминахме 1/3 от подарените вече от ББР на никому неизвестна фирма с правилни собственици 75 млн.!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.