Близо 6 млн. лв. ще струва определянето на платените пътища

Електронните винетки влизат в сила от 1 януари, а таксите за камионите - от средата на 2019 г.

Близо 6 млн. лв. ще струва определянето на платените пътища

Близо 6 млн. лв. ще струва определянето на обхвата на платените пътища и цената, която ще се плаща за минаване по тях. Това става ясно от споразумението между Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Международната банка за възстановяване и развитие, която е част от Световната банка, за оказване на консултантски услуги при въвеждането на Национална система за електронно събиране на пътните такси. То беше одобрено от парламентарната комисия по регионална политика и предстои да бъде ратифицирано от парламента.


Договорът с банката е за две години за сумата от 5.9 млн. лв. Експертите на банката трябва да помогнат за качественото внедряване на електронната система за платено преминаване по пътищата, последващото ѝ тестване, определянето на тарифите и платените пътища. Те трябва да окажат и техническа и комуникационна подкрепа на пътната агенция по време на разяснителната кампания, както и с комуникацията с Европейската комисия, е посочено в споразумението.

Това е второ споразумение със Световната банка за въвеждането на платеното преминаване по пътищата или т. нар. тол система. Банката вече прави такъв анализ и предложи три варианта за тежкотоварните автомобили над 3.5 тона – от 12, 20 или 26 стотинки за километър в зависимост от обхвата на пътищата, който стигаше до 80% от републиканската пътна мрежа.

Управляващите пък се ангажираха, че цената на електронната винетка за леките автомобили ще се запази на сегашните нива, след шоковото им поскъпване през 2016 г.

Така разчетите за годишните приходи на Световната банка в зависимост от предпочетения от държавата вариант за тарифа и обхват на пътищата варираха между 661 млн. и 1.5 млрд. лева. Не става ясно защо тази дейност сега трябва отново да се повтори от експертите на Световната банка.

За това пък е ясно, че тол таксите няма да влязат в сила от 1 януари, както обещаваше министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

От 1 януари трябва да заработи системата за т.нар електронни винетки за леките коли, а контролът за използването им по пътищата ще е автоматизиран. В средата на 2019 г. трябва да работи и тол системата за тежкотоварния трафик, каза новият председател на Управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов пред бТВ. По думите му изграждането на тол системата върви по график.

Националната система за събиране на пътните такси се разработва от австрийската "Капш" срещу близо 180 млн. лв. с ДДС. Те имат задължението да внедрят системата в срок от 19 месеца от подписването на договора с пътната агенция през януари 2018 г. Това означава, че най-късно през август следващата година системата трябва да заработи.

Дали ще се случи, предстои да видим, предвид съпротивата от страна на собствениците на тирове срещу въвеждането на платеното преминаване заради липсата на информация за обхвата на пътищата и цената за изминат километър.

Идеята на правителството беше 80% от постъпленията да идват именно от най-големите замърсители, а останалите от леките коли. Сега е обратното. Не е ясно дали това обещание ще бъде спазено.

Глосов не каза дали се планира поскъпване на електронната винетка за леките коли, но и не беше питан от бТВ. Експертите на Световната банка имат задължение да представят доклада с цените и обхвата на пътищата до края на годината, съгласно споразумението.

Електронната винетка няма да се лепи никъде на автомобила, а при плащането ѝ ще се въвежда в контролната система. При преминаване на автомобила през монтираните на пътищата рамки ще се засича дали има платена е-винетка или не, обясни Глосов.

Междувременно пътната агенция ще предостави на "Капш" и данните на всички коли с хартиени винетки, за да се разпознават и те по време на валидността на стикера, каза Глосов. Той призна, че е възможно в този процес да възникнат и грешки.

Гаранционният срок за поддържането на системата от "Капш" е 2 години. За толкова време се очаква тя да се изплати.

Освен че няма яснота за обхвата на пътищата и цената, все още не е ясно и кой ще оперира системата. Неофициално се твърди, че това ще е държавен орган, но няма яснота на коя държавна структура ще бъде подчинен.

Успоредно с въвеждането на платеното преминаване по пътищата ще се наложи и приемането на актуално законодателство за него. С тази задача е натоварено адвокатско дружество "Добрев и Люцканов", които срещу 94 хил. лв. изготвят проектите за изменение и допълнение на нормативни актове във връзка с въвеждането на електронната система за събиране на пътни такси.

Отделно от тях адвокатско дружество "Бузева и партньори" правят анализ на алтернативните възможности за реализирането на електронната система за 64 хил. лв.

И двете адвокатски кантори са избрани с пряко договаряне.

Още по темата
Още от Бизнес