Близо половината фирми няма да правят пролетно чистене на офисите си

Около 42% от компаниите в България няма да почистят пролетно офисите си през този сезон. Това показва проучването на “Фасилити Оптимум”, която е специализирана в поддръжката и управлението на бизнес сгради.

Една четвърт от компаниите използват частични услуги, като най-често поръчват миене на прозорците, показват данните на “Фасилити оптимум”.

Дори да спестят пари сега, много компании ще се сблъскат с по-неприятни последствия след време, смята Бисера Иванова, изпълнителен директор на “Фасилити Оптимум”. Според нея проучванията сочат, че служителите се ръководят в решенията си за избор на работно място от комфортната и здравословна работна среда. Лошата среда в офиса може да направи всеки човек неефективен особено при ръста на алергиите през последните години.

Цената на комплексната услуга за офис с площ 100 кв.м е около 300 лева. В същото време поръчката за почистването на отделните компоненти в един офис излиза значително повече – между 440 и 460 лева, показват сметките на “Фасилити оптимум”.

Домакинствата в големите градове пък прибягват до професионална услуга изключително рядко. От услугите на фасилити фирми се ползват около 3% от населението.

Около 1. 15 млн.кв.м е площта на сградите, използващи професионални фасилити услуги към момента, сочат още данните на компанията. Общият обем на бизнеса се оценява на 1.356 мрлд лева към края на март 2012 г. Това е с около 226 млн. лева повече в сравнение с началото на 2011 г.

Административните и офис сгради, обърнали се към професионални фасилити услуги през изминалата година, са се увеличили с около 3%, а магазините с около 2%.

Потребителите като финансови и ютилити компании, телекоми с клонова мрежа в цялата страна, които са традиционно едни от най-активните потребители на услугата, също са увеличили броя си през 2011 г.

Жилищните комплекси, които ползват фасилити мениджмънт, са представлявали 7% от всички потребители през 2011 г., докато година по-рано са били 10% от всички.

По-пасивни са станали и промишените обекти и логистичните паркове, като онези от тях, които са използвали фасилити услуги, са намалели отново с около 3%.

Съотношението между частния и публичния сектор през 2011 година е било 65% към 35%, докато година по-рано е било 60% към 40%.

Най-използваните от потребителите на фасилити услуги са почистването, поръчвано от 94% от компаниите, охраната – 92% от компаниите, противопожарната безопасност – 76% от компаниите.

Другите най-популярни сред българските фирми услуги са профилактиката на съоръжения и oбща техническата поддръжка на сградите.

Според “Фасилити Оптимум” компаниите често подценяват две от най-важните дейности – проследяването на гаранции и аварийното обслужване.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?