Близо половината тунели и над 200 моста по пътищата у нас са опасни

При риск за пътуващите те ще бъдат затваряни, а за ремонтите са нужни пари и време

Близо половината тунели и над 200 моста по пътищата у нас са опасни

Близо половината тунели по пътищата у нас и над 200 мостови съоръжения не са в добро състояние и крият риск от инциденти, съобщи новият председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура"(АПИ) Пирин Пенчев във вторник пред БНТ. От обясненията му се разбра, че незабавен ремонт може да започне само на малка част от опасните обекти, но пък обществото трябва да е запознато с реалното им състояние, включително за да бъде убедено в необходимостта да плаща за преминаване по пътищата.

От 34 тунела по републиканската пътна мрежа, 16 са с умерен до висок риск на опасност. Най-опасни са тунелите във Велико Търново, обходът на Ловеч и по магистрала "Хемус" – "Ечемишка", "Топли дол" и "Витиня", посочи Пенчев.

Всички рискови съоръжения ще бъдат затворени при необходимост, допълни той. Решението за това ще се вземе от комисия, в която участват експерти от Министерството на транспорта, МВР и АПИ.

Служеният строителен министър Спас Попниколов разпореди проверка на тунели и мостове, след като на 5 февруари от тавана на тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус" се откърти ръждясала греда на осветлението и уби жена в преминаващ автомобил. Осветлението на тръбата бе подменено за пет работни дни срещу 390 000 лв. и в понеделник движението там бе възобновено.

Не всички необходими ремонти могат да започнат веднага

Обезопасяването на съоръженията, които нямат сериозни конструктивни проблеми, може да започне веднага. За други обаче трябва да се извърви цялата процедура. Това означава да се направи конструктивно обследване, паспортизация на обекта, проектиране, избор на изпълнител чрез обществена поръчка, която след това по правило се обжалва. Цялата тази процедура отнема време, поясни Пенчев.

Два от тунелите са заложени за ремонт със средства от оперативна програма "Региони в растеж" и имат избран изпълнител, но търгът се обжалва и ремонтите им едва ли ще започнат напролет, каза той.

Хората трябва да знаят за опасните тунели и мостове

Ще поискаме от регионалния министър разрешение да стане публично достояние обследването на всички опасни съоръжения, каза Пенчев.

Идеята е да се публикува целият анализ, за да знаят хората кои са опасните мостове и тунели, колко ще струва ремонтът им и за колко време може да стане, каза Пенчев. И уточни, че пътищата са услуга, която за обществото и икономиката е скъпа. Личното му мнение е, че цената на винетката трябва плавно да расте всяка година, както и час по-скоро да се въведе тол системата – плащаш според изминатото разстояние, за да може системата да се самофиннасира и да се подобри поддържането на пътищата.

Вече близо година търгът за тол системата е блокиран от жалби. Не може у нас тираджиите да плаща примерно 10 евро за преминаване през страната, а в съседната държава да е 50 евро – това не е справедливо, каза Пенчев.

Той даде пример и с Швейцария, където има само един вид годишна винетка и то за годината, в която е купена. Няма месечна, седмична, дневна, почасова и от дата на дата, както решиха депутатите преди да бъде разпуснат парламентът.

Недостиг на пари

Според шефа на АПИ основният проблем е недофинансирането на пътищата, въпреки налетите милиарди през последните години. Поддържането на републиканската пътна мрежа за последните две и повече десетилетия изпитва остър недостиг на финансов ресурс, каза той.

Пенчев смята, че веднага след ремонта на дясната тръба на тунел "Ечемишка" в посока Варна, трябва да бъде затворена за движение лявата тръба на тунела, която също да бъде ремонтирана. В бюджета обаче не са заложени средства за това и ще молим финансовия министър да отпусне, каза Пенчев.

Той похвали строителите за денонощната им работа и пускането на тунела в експлоатация за 5 дни срещу 390 000 лв.

Прекратеното дело за ремонта на "Ечемишка" е възобновено отново

С аргумента, че не е запознат с делото и обществената поръчка за ремонта на тунел "Ечемишка" от 2005 г., Пирин Пенчев отказа коментар по темата. По това време той е бил зам.-шеф на пътната агенция, но ресорът му е бил ново капитално строителство и не е знаел за този договор.

Поръчката за ремонта на "Ечемишка" през 2005 г. се печели от консорциум "Техностил 2000-Курортно строителство", в който 99% са на свързаната с ДПС фирма "Трансстрой-Бургас".

Според медийни публикации зад фирмата стои бившият депутат от ДПС Йордан Цонев. Той печели търга, но забравя да направи ремонта, въпреки че е получения аванс от над 2 .4 млн. лв.

Първоначално прокуратура образувала дело по случая, но няколко години по-късно го прекратява.

През миналата година консорциумът е осъден на първа инстанция от Бургаския окръжен съд, който отсъжда в полза на държавата и задължава "Трансстрой Бургас" да върне получения аванс. Компанията обаче обжалва решението.

"Дупки и гейзери" ще се пълнят приоритетно през пролетта

"Дупки и гейзери", които вече се виждат след тежката зим,а ще бъдат пълнени приоритетно по магистралите и първокласните пътища през пролетта, каза Пирин Пенчев.

В момента областните пътни управления броят, оразмеряват и остойностяват пълненето на дупките, за да стане ясно колко средства ще са нужни, допълни той. Годишният бюджет за ремонти на АПИ е около 120 млн. лв.

Още от България