БНТ и БНР готови да се откажат напълно от реклама срещу повече пари от държавата

БНТ и БНР готови да се откажат напълно от реклама срещу повече пари от държавата

БНТ и БНР са готови напълно да се откажат напълно от рекламата срещу по-голяма държавна субсидия. Тази идея е подкрепена от двете обществени медии във връзка с обсъжданите от работна група промени в Закона за радиото и телевизията. Обобщеният доклад на групата бе представен от директора на БНТ Емил Кошлуков пред парламентарната комисия по култура и медии.

Кошуков обаче не влезе в детайли и разяснения, след като шефът на комисията Вежди Рашидов го предупреди да е кратък, защото депутатите били изморени и комисията заседава от повече от 3 часа.

"Големият пробив е, че БНТ, бТВ, Нова и АБРО (Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори) постигнахме съгласие. Стигнахме до решение на проблемите си", обяви генералният директор на БНТ, която е в тежко финансово състояние. 

Частните телевизии бТВ и Нова тв отдавна са на мнение, че т.нар. хибриден модел на финансиране на обществените медии – и от държавата, и от търговска реклама, трябва да бъде прекратен.

Кошлуков няколко пъти подчерта, че идеите не са законопроект, защото хората от експертната група нямали намерение да изземат функциите на депутатите. Той добави, че БНТ е готова да се откаже от рекламата, от която годишно телевизията получавала от 5 до 9 млн. лева, за сметка на по-голямо държавно финансиране.

От думите му се разбра, че експертната група е предложила няколко варианта с различни изчисляване на субсидията за обществените медии. Идеите били по примера на други европейски телевизии.

"Готови сме да минем към модел на единично финансиране срещу компенсация за обществената ни мисия. Искам ясно да заявя, че тази компенсация трябва да е адекватна и значителна. Ако трябва да правим специализирани предавания за хора в неравностойно положение, ако трябва да покриваме целия спектър, ни трябват повече пари", каза той.

Обясни още, че БНТ е готова "да спазва пазарните принципи".

"Всички съмнения, че обществената медия може да харчи неефективно, да дава пари, каквито частниците не си позволяват, трябва да бъдат разсеяни", каза Кошлуков и добави, че предлага в закона да има ясни правила и даде пример: "Ако един оператор струва 100 лева на ден аз не мога да го взема за 300 повече".

Новоизбраният шеф на БНР Андон Балтаков каза, че и общественото радио е готово да се откаже от рекламата, но само ако получи допълнителна подкрепа заради това. По думите му сега парите, които БНР получава от реклама, са около 1.5 млн. лева и те са крайно недостатъчни.

Кошлуков добави, че има изготвени и мерки за оптимизация и на телевизията. Подчерта, че сега депутатите трябва да решат дали да подкрепят и внесат предложенията.

Преди това да стане обаче трябва да бъдат изчакани предложенията и на друга експертна група – тази към Министерството на културата. Целите на двете групи се припокриват.

До това се стигна, след като в началото на декември парламентът възложи на правителството да изготви план за развитието на медийната среда в България, както и да предложи модел за финансиране на обществените медии, гарантиращ финансовата и редакционната им независимост. Очакванията се крайният законопроект да бъде предложен от културното министерство, а когато поправките стигнат до комисията по култура – предложенията на двете групи, които са одобрени, да се обединят.

В сряда парламентарната комисия отхвърли идеята на депутата от БСП Антон Кутев двете обществени медии да се финансират от държавния бюджет, но през предвидения в закона фонд, който не работи. Той е предвиден закона отпреди около 20 години, но оттогава всяка година с държавния бюджет създаването му се отлага с още една година. Освен това Кутев предлагаше държавата да насърчава звученето на българска музика.

Споделяне
Още от България

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?