Бой последен за паркинга при НДК

Досегашните опити на Столична община да си върне подземния гараж завършиха със смъртта на двама директори на "Паркинги и гаражи"

Столична община е решена твърдо да си върне общинския паркинг между булевардите "Витоша" и "България", който в момента абсолютно незаконно продължава да се стопанисва от фирми, свързани с бивши силови групировки. Това обявиха столичният кмет Йорданка Фандъкова и председателят на Столичния общински съвет (СОС) Андрей Иванов в отговор на въпрос на председателя на групата на БСП Жельо Бойчев.

Досегашните опити на Столична община да си върне подземния гараж с площ от 13 250 кв.м завършиха със смъртта на двама шефове на общинската фирма "Паркинги и гаражи" – Георги Василев, който беше убит през 2005 г., и на Марчело Доковски, който загина при умишлен пожар на дома му през юли тази година.

 

Заради двата инцидента в групата за преговори за връщане на паркинга ще се включат и общински съветници, освен директора на "Паркинги и гаражи".

 

Този случай е подобен на "Общинска банка" и къпалнята "Мария Луиза" и не е в интерес на общината, каза Йорданка Фандъкова. Тя призова в преговарящата група да се включат няколко градски съветници, за да може общината да си върне по-бързо паркинга, така както си върна контрола върху "Общинска банка".

 

Това е един от многото случаи, забъркани далеч преди идването ни на власт, и ще се опитаме да го решим в максимално кратки срокове съгласно законовите възможности, каза Андрей Иванов. Той допълни, че в преговарящия екип ще бъдат включени съветници от различните групи в общинския съвет.

 

"Готови сме за преговори с общината. Инвестирали сме 950 хил. лв. в паркинга и искаме да си възстановим направената инвестиция", каза Георги Зъбчев, управител на дружеството пред Mediapool.

 

Историята

 

На 26 април 1994 г. общинското дружество "Паркинги и гаражи" сключва договор с "Автопарк" ООД и "Джи Ти Ай" ООД за доизграждане и съвместна експлоатация на подземен гараж "Витоша", който се намира между кръстовището на булевардите "Витоша" и "България" за срок от 12 години.

 

Общинското дружество участва с апортна вноска – имот, който е 30% от капитала на дружеството. Към януари 1994 г. теренът е оценен на 38.665 млн. неденоминирани лева.

 

"Автопарк" ООД внася 17.46 млн. неденоминирани лева и взима 67% от капитала, а "Джи Ти Ай" – 540 хил. неденоминирани лева и 3% от капитала. Отделно "Автопарк" е трябвало да финансира проучването и проектните работи за доизграждането на паркинга, а "Джи Ти Ай" да осигури парите за строителството. Управител и на двете дружества е Георги Зъбчев.

 

Нулеви печалби за 17 години

 

Печалбата на общинското дружество от стопанисването на паркинга е трябвало да се внася в "резервен фонд", с който да се покриват щети и пропуснати ползи причинени на "Автопарк" и "Джи Ти Ай" от "Паркинги и гаражи". В същото време двете частни фирми си прибират печалбата, без да внасят нищо съгласно сключения договор.

 

Така за 17 години съвместно стопанисване общинската фирма не получила нито един лев приход от съвместното си начинание, каза Андрей Иванов.

 

Всеки опит за връщането на паркинга завършва със смърт

 

През април 2004 г. "Паркинги и гаражи" иска от съда сключения договор да се обяви за нищожен като съдружниците да заплатят дължимата печалба за срока на договора заедно с лихвите, което все още не е приключило.

 

На 5 февруари 2005 г. е убит Георги Василев, който е сключил договора за създаване на съвместното дружество като директор на "Паркинги и гаражи". Неговият убиец не е заловен и до днес. Василев, заедно с фирми свързани с бившата групировка ВИС, изкупи част от общинските паркинги чрез РМД в края на 90-те години.

 

На 27 април 2006 г. - ден след изтичане на 12-годишния срок на договора - "Паркинги и гаражи" иска прокуратурата да се намеси и да помогне за изгонването на "Автопарк" и "Джи Ти Ай". Две години по-късно на 2 май 2008 г. прокуратурата отказва с мотива, че случаят не е спешен и трябва да се реши по реда на Гражданско-процесуалния кодекс.

 

На 26 октомври 2006 г. "Паркинги и гаражи" отправя нотариална покана за прекратяване на договора с "Автопарк". Частното дружеството възразява, че не е получило навреме всички необходими документи за довършване на паркинга, което го е забавило да влезе във владение с 2.5 години. Съгласно сключения договор тази забава се удвоява и така срокът на договора е удължен с още 5 години.

 

През май 2011 г. е връчена втора нотариална покана на "Автопарк" да предаде съоръжението да 20 юни 2011 г. През юни е проведена и среща между представители на "Центъра за градска мобилност", което е правоприемник на "Паркинги и гаражи" след вливането му в края на 2008 г., и "Автопарк" за извъсъдебно уреждане на спора. Съгласие обаче не се постига.

 

На 1 юли е подпален домът на Марчело Доковски, управител на "Центъра за градска мобилност". В опит да спаси сина си от пламъците той се задушава и умира. Разследването на случая все още продължава по информация на МВР.

 

Смъртта на Доковски прекъсва преговорите, като към момента те са отново подновени, каза Йорданка Фандъкова. Тя не посочи поименно лицата, с които преговаря общинската фирма.

 

"Автопарк" не развива дейност, другата частна фирма е в ликвидация

 

Смесеното общинско-частно дружество "Подземен гараж" не фигурира в търговския регистър и не е ясно дали е плащало някакви данъци.

 

Съдружникът на общинската фирма "Автопарк" не развива пък никаква дейност от 2007 г. досега, показват публикуваните му финансови отчети в търговския регистър.

 

"Автопарк" е собственост на Васил Кръстев и "Рамтрейд", според търговския регистър. "Рамтрейд" пък е правоприемник на "Джи Ти Ай", а неин собственик е индиеца Рамадип Сингх. Дружеството е в ликвидация, показва справка в ДАКСИ.

 

Частният инвеститор: Готови сме за преговори

 

"Готови сме за преговори с общината", каза управителят на дружеството Георги Зъбчев. Той обясни, че са направили инвестиция за 950 хил. лв. за доизграждането на паркинга.  Според Зъбчев договорът изтича не след 12 години от датата на подписване, а когато се изплати инвестицията.

 

До 2010 г. дружеството се управляваше от представител на "Паркинги и гаражи", каза Зъбчев пред Mediapool. По думите му през 2004 и 2005 г. то е било на загуба. "Едва преди две години се усетихме, че става нещо нередно в дружеството и поехме управлението", каза Зъбчев. По негови думи месечните приходи през последните две години са били между 5 и 15 хил. лв. В същото време разходите са около 4000 лв.

 

Гаражът е за 350 коли, но никога не се е пълнил с повече от 150 автомобила, каза Зъбчев.

 

Нямам нищо общо и по никакъв начин не съм свързан със силови групировки, заяви още той.

 

Споделяне

Още от България