Бойко Борисов - свой сред чужди, чужд сред свои

Вътрешният министър Георги Петканов и главният секретар на МВР ген.Бойко Борисов се оказаха "пакетирани" в исканията за оставки покрай неконтролируемата ескалация на престъпността в последните седмици.

Мнозина останаха изненадани от изявленията на жълти депутати за смяната на вътрешния министър, който открай време е атакуван от дясната опозиция, но се ползва с протекцията на ДПС, юридическото лоби в НДСВ и благословията на БСП. В същото време ДПС активно работят за махането на Бойко Борисов.

Така или иначе, "пакетирането" на министъра с главния секретар поставя премиeра Сакскобургготски пред тактически избор. Той очевидно не може да разчита на парламентарно мнозинство за освобождаването на Петканов, докато смяната на главния секретар не минава през парламента и чрез нея не рискува разцепление в НДСВ или конфликт с ДПС.

Така Бойко Борисов изглежда най-лесната жертва, която може да направи царя, за да овладее напрежението в НДСВ и ДПС по повод исканията за "освежаване" на кабинета и оставки в МВР.

Отвъд политическата тактика, дори отвъд същностния разговор за причините за разцвета на престъпността - разговор, който явно пак няма да се състои - е важно да се види какви интереси стоят зад исканията за махането на Борисов. И дали логиката на първи план - защото МВР не си върши работата - съвпада с реалната логика на натиска.

Две години след като бившият бодигард на Тодор Живков и Симеон Сакскобургготски бе назначен на ключовия пост в МВР, депутати с меко казано спорна репутация се сетиха, че навремето той бил свързан с мутри. Съвместните фирми на Бойко Борисов с водещи фигури от силовата групировка СИК са факт. Факт е също, че тези фирми са прекратени, а самите "сенчести групировки", за които говори депутатът Кюркчиев, продължават безнаказано дейността си, която нито едно от досегашните правителства не успя да пресече.

Факт е също така, че въпросните групировки преживяват своебразен разцвет именно при правителства, подкрепяни от ДПС или с участието на ДПС. Групировките се организираха и структурираха по времето на Беров, започнаха взаимна разправа при правителството на БСП, при управлението на СДС част от бизнесдейностите им бяха силово прекратени, други (като Мултигруп) трябваше да изнесат бизнеса си навън, а трети се разбраха с тогавашния вътрешен министър Богомил Бонев да се покрият и да легализират част от бизнеса си. При сегашното правителство групировките отново са във възход, дори се появиха и позабравени атрибути на силовата разправа от Берово време като бухалките.

Дори да допуснем, че МВР има желание да овладее организираната престъпност, то не може да стори това с тривиални мерки като отнемане на лицензи за охранителна дейност или поставяне на видеокамери по ГКПП. За да се пресече контрабандата или сенчестата дейност на групировките, е нужна категорична политическа воля и усилията на цялата държавна машина. Правителството на Иван Костов успя да постигне това по отношение на нелегалното производство на спирт, контрабандата със захар, производството на пиратски компакт дискове. Това стана въпреки конфликта с бившия главен прокурор Иван Татарчев, въпреки недостатъците на законодателството, въпреки съпротивата на различните служби в МВР, данъчни и митничари да работят заедно и въпреки това, че в крайна сметка никой не беше осъден.

В момента обаче държава няма, има обща фразеология на тема единодействие на институциите. Бидейки политически параван на конкретни бизнес - интереси, институциите взаимно се шантажират, блокират, но в крайна сметка - споразумяват.

На този фон нито има, нито може да се очаква да има каквото и да е "посегателство" срещу организираната престъпност. С някои изключения обаче, част от които изненадаха неприятно политическия елит.

Тези изключения бяха, така да се каже, изискани отвън, от правителствата или специалните служби на натовски държави, които заедно с поръчката подават на българските служби и съответната информация. Човекът, на когото те разчитаха и разчитат да свърши работа, е Бойко Борисов, който държи контрола върху националните служби и работи с тях. Така беше осъществена операция "Лунна светлина", така бяха разкрити печатниците за фалшификация на валута, канали за крадени коли в Западна Европа и прочее.

Най-лошото за родния истеблишмънт обаче беше, че сред тях се включва и акцията срещу Иван Тодоров - Доктора, известен от разработките като контрабандист на цигари. В тази акция бяха "засечени" депутати от Новото време и гравитиращия около тях финансов министър Милен Велчев. Покрай т.нар. яхтен скандал от април станахме свидетели на уникално за българския политически живот явление -действащ главен секретар на МВР да атакува членове на своя кабинет и управляващо мнозинство.

Около казуса с Доктора се проясниха и новите политически оси. Бившият вътрешен министър Богомил Бонев защити Доктора и обвини Бойко Борисов в пристрастност и непрофесионализъм, а няколко месеца по -късно нововремецът Емил Кошлуков поиска Бонев да смени Петканов начело на МВР, без да забравя и за оставката на Борисов. Към тази "ос" гравитира и лидерът на ДПС Ахмед Доган, който, според източници от управляващото мнозинство имал две радикални предложения за шеф на МВР - Богомил Бонев или Бриго Аспарухов. Но тъй като е ясно, че царят трудно би приел и двамата, остават "компромисни" варианти като запазване на Петканов и Борисов, а на по-късен етап и смяна на главния секретар. От изявления в последните дни стана ясен и вариантът за по-елегантното отстраняване на Бойко Борисов. Той може да бъде изваден от играта и чрез смяната на шефове на национални служби - като НСБОП и НС "Полиция", когато на тяхно място бъдат сложени хора, които ще го саботират отвътре. В такъв случай Борисов неминуемо ще се провали и ще бъде принуден да напусне сам.

Въпреки всички основателни или неоснователни обвинения в бутафорност, популизъм и бездействие, въпреки фактите и намеците за неговото минало и настояще, Бойко Борисов се явява проблем за бизнесмени и отглежданите от тях политици, чиито планове са застрашени от възможностите на чуждите служби да насочват и контролират действията на МВР.

И в крайна сметка с неговото отстраняване може да се стигне до запушването на единствения канал - взаимодействието на МВР със западните служби, откъдето, за съжаление, идват и единствените реални действия на вътрешното министерство срещу престъпността.

Още от България

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?