Бойко Борисов: Магистрала "Хемус" ще вдигне БВП на страната с 10 – 20%

Отчуждения, археология и липса на проекти спъват скоростното изграждане на аутобана

"Ние сме чували всякакви глупости - кой какво прави за "Хемус". Всъщност тя е направена до Ябланица и въобще няма проект. Никой никога не е мислил да прави "Хемус". А всички умират да говорят за Северозапада, за Северна България и за всичко останало. Аз съм убеден, че с построяването на "Хемус" брутният вътрешен продукт на страната ще се вдигне поне с 10 – 20%".

Това каза премиерът Бойко Борисов по време на символичната първа копка на продължението на магистрала "Хемус" край село Торос, община Луковит. Преди това Борисов провери хода на строителството на 10-километровата отсечка между Ябланица и пътен възел "Боаза" и установи, че се работи бързо и качествено.

"На 78% е готов участъкът. До 15 май слагат циментовата стабилизация, а след това полагат и трите пласта асфалт. Ще влязат в сроковете. До края на 2022 г. мисля, че ще подминем Плевен", каза с оптимизъм Борисов.

Както обикновено той сам шофираше автомобила си по строящата се магистрала. Продължи по пътя и към участъка за символичната първа копка, който беше в добро състояние. Новият участък се намира на около двайсетина километра от строящия се в момента лот.

Полицията беше осигурила коридор за премиера и придружаващите го министри и официални лица, без да се затруднява движението на останалите автомобили. Най-кошмарен се оказа пътят през село Торос – дупка до дупка, в които колите се тресяха, а пътуващите подскачаха по седалките.

Първата копка беше в края на селото. Дошли бяха хора и от съседните села, покрай които ще мине "Хемус". Разбрали за Борисов от селските кметове, а и по кафенета и кръчми се говорело, искали да видят премиера на живо, затова и дошли.

Борисов обаче не отиде при тях да си поговори за разлика от друг път. Най-вероятно е бързал за следващи срещи, предположиха присъстващи.

Въпреки това възрастен мъж от село Брестница му пожела "да работи със същия дух". Пред Mediapool мъжът каза, че всеки ден наблюдава как строят магистралата, докато води животните на паша. Много работят, похвали дядото работниците.

Жена на средна възраст не беше в толкова голям възторг от посещението на премиера. Констатира тъжно: "ГЕРБ не намериха пари за дупките, но за шадраван има". И подкани журналистите да видим шадравана на какво прилича и дали вече може да се ползва. Показа, че паметникът на Лазар Станев, учител и земеделски деец пред 1944 г., който се извисява в цял ръст в центъра на селото, е останал без букви. "Хората не могат да научат на кой е този паметник", възмути се жената.

А село Торос е носело името на учителя от 1954 г. до 1991 г. - Лазар Станево, показва справка в Уикипедия. Видимо селото е голямо – има си училище, детска градина, читалище. Всички те работят и то добре, казват местните. Селото е разположено на левия бряг на река Вит на около 55 км западно от Ловеч. В него живеят около 1500 души, според данните на НСИ.
Ще дойде време и улиците в село Торос отново ще бъдат асфалтирани, каза Николай Ненков пред Mediapool. И обясни, че помага на ГЕРБ при провеждането на всички избори. Дошъл специално, за да стисне ръката на адаша си Николай Нанков, зам.-министър на регионалното развитие. Познават се още откакто Нанков е бил областен управител на Ловеч. Ненков с тъга си спомня само, че навремето село Торос било първенец в Ловешка област, а днес вече е изпаднало от топ 10.

Тестът за държавната "Автомагистрали"

И ако за дупките и ямите по селските улици не се намират няколко хиляди лева, то за магистралата до разклона за Велико Търново вече бяха отпуснати над 1.3 млрд. лв. от излишъка в бюджет. Те ще се усвояват от държавната компания "Автомагистрали", която до този момент не е строила аутобани. Дружеството беше избрано без обществена поръчка, а с вътрешно възлагане.

Сега новият ѝ изпълнителен директор Стоян Беличев е амбициран да покаже, че държавната компания може да строи магистрали по-добре от частните фирми.

Изграждането на 1620 метра магистрален път край село Торос ще е първият ѝ тест. Услуги на частни фирми за материали и техника засега няма да ползваме, каза Беличев пред Mediapool. Възможно е да се наемат за специфични дейности. Например сондажи или взривявания, допълва той. В края на миналата година "Автомагистрали" подписа рамкови споразумения с осем големи строителни компании. Някои от тях, като "Галчев инженеринг" и севлиевската "Инфрастроежи" също не са строили магистрали.

"Автомагистрали" вече е екипирана с техника на лизинг за 5 – 6 млн. лв., каза Беличев. За държавната компания вече работят и около десетина от най-добрите пътни инженери. Те са привлечени от частните фирми с по-високи заплати в държавната, каза Беличев. Конкурсът за главен инженер на "Автомагистрали" е спечелен от инж. Евгени Генчев.

Започва се от този участък на магистралата, а не веднага след края на строящия се, заради отчужденията. Освен 1620-те метра само на още 300 метра от участъка между пътен възел "Боаза" и пътен възел "Дерманци", който е с дължина 15 км, терените са отчуждени.

Спешни законови промени, за да тръгне ударно строителството

Отчужденията са един от основните проблеми, който спъва ударното строителство на магистралата. Причината са обжалвания на оценките, които понякога са стотинки за декар.

Вместо да дадат справедливи обезщетения на хората, за ГЕРБ е по-лесно да промени законите при отсъствието на БСП в парламента.

Законовата поправка, с която да се строят национални обекти преди да са приключили отчуждителните процедури вече влезе за разглеждане в Народното събрание и очакваме до месец и половина да е факт, каза министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.

Това вече веднъж беше проиграно от ГЕРБ по време на първия им мандат, но по-късно Конституционният съд отмени този текст, като противоконституционен, и се върна старото положение.

В момента, например, все още не може да започне строителството на магистрала "Хемус" в участъка между пътен възел "Белокопитово" и пътен възел "Буховци" заради 29 съдебни дела за оценките на отчуждените имоти. Министър Аврамова се надява до края на май 2019 г. тези спорове да бъдат решени от съда и строителството и на този участък от магистралата най-после да тръгне.

Другият проблем, който бавеше изграждането на магистралите – екооценката, вече е решен, след като законодателството беше променено и производството по тази тема стана едноинстанционнно.

 

Спешно проектиране на "Хемус"

 

Първият кабинет на Бойко Борисов създаде специална държавна компания, която трябваше да проектира ударно три магистрали – "Струма", "Хемус" и "Черно море", т.нар. "малко АПИ", за което бяха дадени милиони.

През втория мандат на Борисов Национална компания "Стратегически инфраструктурни обекти" обаче беше закрита след първия търг за продължението на магистрала "Хемус". Той беше спечелен от фирми, за които имаше "витаещи съмнения", по думите на Борисов, че са свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и бившия изпълнителен директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Така през третия мандат "Борисов" се стигна до препроектиране на вече проектираните участъци до разклона на магистралата за Плевен/Ловеч.

"Това действително ни забави с година и половина, но пък спестихме на бюджета 250 млн. лв.", каза днес зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Той нарече "леснопостижим" срокът, зададен от премиера Борисов през 2024 г. цялата магистрала "Хемус" да е готова.

В момента тече проектирането на участъците от разклона за Плевен/Ловеч до разклона за Велико Търново от "Автомагистрали". Работните проекти за тези три участъка трябва да са готови до края на годината, а през 2020 г. да започне и там строителство.

Започва и процедурата за подготовка на оставащите 90 км от "Хемус" между Велико Търново и Търговище с изработването на екологична оценка, каза Николай Нанков.

Цялото кралско войнство на ГЕРБ

"Правителството работи активно за изграждането на цялата автомагистрала. Финансовият министър е обезпечил плащанията, регионалният министър си действа по отделните лотове", каза Бойко Борисов.

На инспекцията и символичната първа копка редом до него беше финансовият министър Владислав Горанов. Той е родом от Плевен и е обещал на избирателите си да докара магистралата до вкъщи.

Бившият регионален министър и настоящ зам.-министър Николай Нанков също е от този край, роден е в Априлци. От Ловеч е и новият председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски. Към тях трябва да се добави и вицепремиерът Томислав Дончев от Габрово, който днес отсъстваше. Затова пък присъстваше регионалният министър Петя Аврамова, която е от Враца.

Редом до министрите застанаха депутати от област Ловеч, както и кметовете от ГЕРБ в областта – на Ловеч, Тетевен и Луковит.

И една молба от Ловчанския митрополит

Ловчанският митрополит Гавраил, който има диплома за пътен инженер, отслужи водосвет за строителството на магистрала "Хемус" и за всички, които ще я ползват след това.

Гавраил отправи и една молба към премиера Бойко Борисов – да се оправи проходът между Етрополе и Златица, за да може миряните да се срещат.

В момента през него не може да се мине, а има прокопан тунел отпреди 30 години, който не е асфалтиран и осветен. И сега някои хора минават на риск, но съоръжението не е пуснато в експлоатация, разказаха жители на село Торос.

Още от Бизнес