Бойко Борисов: Метрото излезе по-евтино от АЕЦ”Белене”

Спестените пари от продължението до летището се насочват към Бизнес парка

Строителството на метрото заедно с цялата довеждаща инфраструктура излезе по-евтино, от това, което е изхарчено до момента за “АЕЦ “Белене”. Тази равносметка направи премиерът Бойко Борисов, който заедно със столичния кмет Йорданка Фандъкова тества новите влакове по трасето от НДК до последната спирка на бул. “Джеймс Баучер”.

Председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу ще пререже лентата на втория метродиаметър от Обеля до Хладилника на 31 август. В негова чест станцията при музея “Земята и хората” беше наречена “Европейски съюз”.

Столичани също ще усетят пряко ползата от височайшата визита, защото на 31 август ще могат да се возят безплатно в метрото, както обеща премиерът.

Борисов каза още, че ще помоли Барозу да разреши спестените средства от продължението на първия лъч на метрото до летището да бъдат насочени към изграждането на отклонението към Бизнес парка. Този обект беше изграден навремето от президента Росен Плевнелиев, който продължава да живее в съседство в затворения жилищен комплекс “Резиденшънъл парк”.

За метрото - 1.5 млрд. лева, за АЕЦ “Белене” - около 2 милиарда

Участъците от метрото, финансирани от оперативна програма “Транспорт” към момента са на обща стойност 1.5 млрд. лв., показва справка в системата за управление на еврофондовете ИСУН.

Вторият метродиаметър от жк.”Надежда” до бул.”Черни връх” е на стойност 741 млн. лв., от които 362 млн. лв. са безвъзмедната помощ от ЕС. Другият проект, който включва отсечките от жк.”Обеля” до жк.“Надежда” и от жк.”Младост” до бул.”Цариградско шосе”, последната от които вече беше пусната в експлоатация, е на обща стойност 754 млн. лв., от тях 489 млн. лв., е безвъзмездната помощ от ЕС.

От общо около 1.5 млрд. лева до момента са усвоени 605 млн. лв., показват данните в ИСУН към 17 юли 2012 г.

Отделно през есента предстои да започне строителството на отсечката на метрото от бул.”Цариградско шосе” до летището, като обектът ще се строи от консорциуми начело със “Станилов”, “Трейс” и “Сиенит”. За нея бяха предвидени 200 млн. лв., но по време на търговете се получи икономия от около 40%. Именно за тези средства Борисов ще моли Барозу да му разреши да бъдат насочени към продължението на метрото с още 2.5 км до Бизнес парка.

В същото време досега за АЕЦ “Белене”, от която държавата засега се отказа, са дадени около 2 млрд. лева. Като налице, по думите на премиера, е само “един голям гьол”.

"Цялото метро, виждате какво прекрасно съоръжение, струва около милиард, с една дума по-евтино от това, което е изхарчено до момента за АЕЦ "Белене". Към момента е по-скъпа от столичното метро с всичките булеварди и подземни паркинги над него. Да сравняват хората кое е редно да се прави и кое не", заяви премиерът Борисов по време на днешната обиколка с подземната железница.

Ремонтираният бул.”Черни връх” готов, НДК изостава

За разлика от продължението на метрото до бул.”Цариградско шосе”, където някои метростанции първоначално бяха недостъпни за столичани, сега строителството на втория лъч на метрото върви заедно с изграждането и на прилежащата инфраструктура, която ударно се ремонтира.

Общо около 11 км допълнителна инфраструктура е направена заедно с буферни паркинги, отчете столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Ремонтът на бул. “Черни връх” от бул.”България” до бул.”Никола Вапцаров” е почти готов. Все още не е подменен асфалтът от РУМ “Черни връх” до бул.”Никола Вапцаров”, показват наблюденията на Mediapool. За ремонта общината ще похарчи над 2 млн. лв., като изпълнител е “ПСТ Холдинг”.

До момента 2 км. от булеварда са изцяло реконструирани, включително с осветлението и тротоарите, каза Фандъкова. По този начин показваме как можем да работим заедно с държавата. Ще продължим първото разширение на бул. "Черни връх" от ул. "Сребърна" до ул. "Филип Кутев", както и добавянето на нови две платна към булеварда, обеща столичният кмет. Поръчката вече е дадена на “Метро Трейс”, показва справка в регистъра за обществените поръчки.

Премиерът Борисов си спомни, че по времето, когато е бил кмет бул. “Черни връх”е бил “нещо отвратително”, “кърпел се е през ден”, а трамваите са го разбивали. “Сега цялата инфраструктура под него, канализация, осветление, всичко, което трябваше да се отремонтира, е отремонтирано. Стана един прекрасен булевард”, каза Борисов.

Премиерът похвали кмета за цветята и украсата, с което София станала по-приветлива. “Еднолична е заслугата на Фандъкова за това”, каза Борисов.

Бави се обаче ремонтът на пространството около НДК, както и довършването на паркинга при метростанция 11. Там изпълнител е българският клон на австрийската “Щрабаг”. Днес по обед при НДК от десетина работника само двама работеха, а останалите се бяха отдали на сладка раздумка, видя репортер на Mediapool.

Не е ясно как строителите ще се вместят в съкратените срокове, защото по думите на премиера следващия понеделник строителите ще бъдат "изгонени", за да почнат тестовете на втория лъч на метрото.

140 000 столичани се очаква да ползват железницата

След пускането на втория метродиаметър се очаква пътниците да достигнат 140 000 ежедневно. Сега дневно метрото се ползва около 80 хиляди души.

Въпреки че НСИ отчете намаляване на броя на превозените столичани с метрото през 2011 г. премиерът Борисов обясни как хората ще бъдат привличани да ползват модерната железница.

"Точно тук над нас има паркинг за 620 автомобила, всички хора, които идват от Витоша, комплексите, спират, оставят автомобилите и след 5 минути са на НДК, а тези пък от "Надежда" на 12-тата минута са на бул. "Черни Връх", обясни Борисов.

Той изтъкна, че това ще спести на хората “много, много хиляди тона бензин” и време от задръстванията в центъра и плащането на синя зона. Така че, “всеки, който може да си прави сметката, спира на подземния паркинг, взима си метрото и отива да си върши работата”, каза премиерът.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?