Председателят на анкетната комисия за "Авиоотряд 28" пресметна

Бойко Борисов прелетял два пъти разстоянието до Луната

Правителствените самолети са направили 70 търговски полета

Бойко Борисов. Сн: БГНЕС

В качеството си на министър-председател Бойко Борисов е прелетял близо два пъти разстоянието до Луната с правителствения "Авиоотряд 28" и военните самолети, обясни във вторник депутатът Венцислав Лаков ("Атака"), който е председател на временната анкетна комисия за проверка на дейността на авиоотряда. За последно Лаков блесна с поставянето на странен акцент върху проверката на "Авиоотряд 28", когато изчисли колко ядки са били изхрупани на борда на самолетите при полети с участието на бившия премиер и министрите му.

За периода 2009-2013 година Бойко Борисов е направил 267 полета, а горивото за тях е струвало 1.663 млн. лв. Той е прекарал във въздуха 37 денонощия, стана ясно още по време на заседанието на анкетната комисия. Във вторник депутатите изслушаха и бившия военен министър Аню Ангелов, който категорично отрече да са извършвани нарушения на закона при ползването на военните летателни средства.

"За 37 денонощия по 24 часа в денонощието и средна скорост от около 750 км. на самолета са изминати 666 000 км. За сравнение - това е 17 пъти обикаляне на Екватора или 1.75 разстоянието до Луната”, изчисли Венцислав Лаков, но не поясни каква точно се смята за нормално като брой полети за един мандат на премиер.

Много по-представителна статистика, изкарана от депутата, бе, че за четирите години правителственият авиоотряд е извършил 70 от т.нар. търговски полети, които "Авиоотряд 28" не би трябвало да извършва, ако е спазвал правилника си.

Още при избухването на скандала с Бистришките тигри стана ясно, че "Авиоотряд 28" няма лиценз за извършване на търговски полети. Тогавашният шеф на структурата Пенчо Пенчев се оправда, че той изпълнява всички задачи, спуснати му от Министерския съвет. Той обясни търговските полети и със задължението всички летци от авиоотряда да имат по минимум 300 часа годишен нальот. Тогава стана ясно, че такива търговски полети са правени и по времето на тройната коалиция.

Комисията е установила, че т.нар. търговски полети са стрували 876 578 лв, но Лаков не уточни колко пари са платени за тях от хората, ползвали самолетите. Общо за четирите години на ГЕРБ издръжката на "Авиоотряд 28" е струвала 33 милиона лева. Правителствените самолети са летяли до 949 дестинации с 1810 полета.

"Твърдя категорично, че закони не са нарушавани по повод полети с военно-транспортни вертолети. Има досъдебно производство, което проверява дали полетите са били законосъобразни, или не", каза пред депутатите Аню Ангелов.

Той обясни, че няма как да знае кои охранители са летяли с министър-председателя, нито кой го придружава.

"Никога не е бил мой интерес, никога не съм бил любознателен, не съм искал да знам с каква цел са изпълнявани полети с министър-председателя. Списъците с лица, които са летели, трябва да съществуват. Недопустимо е за международни полети да няма списъци. За вътрешните полети също трябва да има списъци", допълни бившият министър.

Той разясни, че Борисов е летял с военно-транспортни вертолети, които се използват само за пренасяне на личен състав и техника.

"Това е тяхната задача. Това не са бойни средства на ВВС. Нито пикират, нито извършват полети на малка височина. Това, че летят до Безмер, София, Русе, влиза в тяхната бойна подготовка като изискване”, каза Ангелов. Още при избухването на скандала с полетите на Бойко Борисов с военните самолети, Аню Ангелов обясни, че те се пишат задължителен нальот на летците и затова са полезни.

Бившият министър на ГЕРБ допълни още пред парламентарната комисия, че финансовото министерство е възстановило парите за полетите на премиера. "Министерството на отбраната е сключвало договори за използване на самолети и преди, и сега. Дори сега има договор за снимките на филм с Антонио Бандерас", каза още Ангелов.

Споделяне
Още по темата
Още от България