Бойната авиация оцелява с "канибализъм"

МО засекрети колко МиГ-ове летят и колко часове имат във въздуха пилотите

Бойната авиация оцелява с "канибализъм"

Бедственото състояние на бойната авиация за никого не е тайна. Военните пилоти са принудени да разчитат само на старите съветски изтребители МиГ -29, за да пазят небето, и дори на практика, станала известна като "канибализъм" - да сглобяват самолети от частите на останалите, за да има поне няколко, които да са в състояние да летят.

Пилотите летят в пъти по-малко от колегите си в НАТО и липсата на достатъчна практика вече е опасна за живота им.

Това се говори и от официални, и от неофициални източници.

Министерството на отбраната обаче засекрети реалните измерения на проблема и отказа да отговори на въпросите на Меdiapool по Закона за достъп до обществена информация - колко точно МиГ-ове летят в момента, колко пилоти са сертифицирани и поддържат подготовка за полети с МиГ 29 и по колко часа във въздуха имат годишно.

Според МО това е "служебна тайна". Оказва се класифицирана информация дори колко пъти изтребителите са вдигани по мисията Еър полийсинг заради полети на страни нечленки на НАТО над акваторията на Черно море през последните две години, въпреки че детайлна информация по темата даваха и самите министри на отбраната. Прокуратурата пък официално коментира, че броят на часовете във въздуха не е класифицирана информация.

Така след известно "развиделяване" МО отново се върна към практиките да отказва официална информация и да остава реалното състояние на авиацията в графата "тайна".

И без това е известно обаче, че летят опасно малко изтребители и всяко тяхно вдигане заради полетите на руски самолети над Черно море "съкращава" летателните им часове. Според официална информация, включително от президента Румен Радев, пилотите летят 3-4 пъти по-малко от стандартите в НАТО, които са 180 часа годишно. А според неофициална информация – около 5-6 пъти по-малко.

Бъдещето на бойната авиация под въпрос

Същевременно бъдещето на проекта за избор на нов тип изтребители, които да са съвместими с НАТО, отново е под въпрос. Парламентарното разследване на проекта препоръча той да бъде върнат няколко крачки назад, като отново бъдат събрани оферти.

Този процес може да отнеме няколко месеца при добро желание от страна на управляващите, но може и да се проточи значително. В момента не се наблюдава политическа воля от страна на правителството да задейства проекта и е твърде вероятно той да остане на трупчета, както ставаше не веднъж през последните 10-15 години.

За сметка на това обаче вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов обяви амбиция Русия да ремонтира всичките 15 изтребители МиГ 29, които георетично имат жизнен цикъл до 2029-2030 г..

Това обаче ще изисква сериозни финансови средства, което поставя под още по-голямо съмнение покупката на нови машини.

Руснаците още не са идвали да консултират МиГ-овете

В отговор на запитване на Меdiapool от МО съобщиха, че представители на руската корпорация РСК МиГ до началото на октомври не са идвали в България, за да преценят колко точно би струвал ремонтът на всичките изтребители МиГ 29. Все още не е определена и дата за среща с представители на руската корпорация.

България настоява изтребителите да бъдат ремонтирани в наскоро национализирания завод Авионамс, но засега не е ясно дали той разполага с нужното оборудване за това.

Открит е и въпросът дали заводът ще получи лиценз от руснаците, за да извършва подобни услуги.

Според експерти България не може да си позволи едновременно покупка на нови изтребители и дългосрочна поддръжка на старите съветски машини, които изискват сериозни средства.

Споделяне
Още по темата
Още от Общество

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?