Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Бойната авиация оцелява с "канибализъм"

МО засекрети колко МиГ-ове летят и колко часове имат във въздуха пилотите

8 коментара
Бойната авиация оцелява с "канибализъм"

Бедственото състояние на бойната авиация за никого не е тайна. Военните пилоти са принудени да разчитат само на старите съветски изтребители МиГ -29, за да пазят небето, и дори на практика, станала известна като "канибализъм" - да сглобяват самолети от частите на останалите, за да има поне няколко, които да са в състояние да летят.

Пилотите летят в пъти по-малко от колегите си в НАТО и липсата на достатъчна практика вече е опасна за живота им.

Това се говори и от официални, и от неофициални източници.

Министерството на отбраната обаче засекрети реалните измерения на проблема и отказа да отговори на въпросите на Меdiapool по Закона за достъп до обществена информация - колко точно МиГ-ове летят в момента, колко пилоти са сертифицирани и поддържат подготовка за полети с МиГ 29 и по колко часа във въздуха имат годишно.

Според МО това е "служебна тайна". Оказва се класифицирана информация дори колко пъти изтребителите са вдигани по мисията Еър полийсинг заради полети на страни нечленки на НАТО над акваторията на Черно море през последните две години, въпреки че детайлна информация по темата даваха и самите министри на отбраната. Прокуратурата пък официално коментира, че броят на часовете във въздуха не е класифицирана информация.

Така след известно "развиделяване" МО отново се върна към практиките да отказва официална информация и да остава реалното състояние на авиацията в графата "тайна".

И без това е известно обаче, че летят опасно малко изтребители и всяко тяхно вдигане заради полетите на руски самолети над Черно море "съкращава" летателните им часове. Според официална информация, включително от президента Румен Радев, пилотите летят 3-4 пъти по-малко от стандартите в НАТО, които са 180 часа годишно. А според неофициална информация – около 5-6 пъти по-малко.

Бъдещето на бойната авиация под въпрос

Същевременно бъдещето на проекта за избор на нов тип изтребители, които да са съвместими с НАТО, отново е под въпрос. Парламентарното разследване на проекта препоръча той да бъде върнат няколко крачки назад, като отново бъдат събрани оферти.

Този процес може да отнеме няколко месеца при добро желание от страна на управляващите, но може и да се проточи значително. В момента не се наблюдава политическа воля от страна на правителството да задейства проекта и е твърде вероятно той да остане на трупчета, както ставаше не веднъж през последните 10-15 години.

За сметка на това обаче вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов обяви амбиция Русия да ремонтира всичките 15 изтребители МиГ 29, които георетично имат жизнен цикъл до 2029-2030 г..

Това обаче ще изисква сериозни финансови средства, което поставя под още по-голямо съмнение покупката на нови машини.

Руснаците още не са идвали да консултират МиГ-овете

В отговор на запитване на Меdiapool от МО съобщиха, че представители на руската корпорация РСК МиГ до началото на октомври не са идвали в България, за да преценят колко точно би струвал ремонтът на всичките изтребители МиГ 29. Все още не е определена и дата за среща с представители на руската корпорация.

България настоява изтребителите да бъдат ремонтирани в наскоро национализирания завод Авионамс, но засега не е ясно дали той разполага с нужното оборудване за това.

Открит е и въпросът дали заводът ще получи лиценз от руснаците, за да извършва подобни услуги.

Според експерти България не може да си позволи едновременно покупка на нови изтребители и дългосрочна поддръжка на старите съветски машини, които изискват сериозни средства.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Знайко
    #8
  2. Apostol
    #7

    Ахрид, каква ключалка те патила? Имаш, наистина, но сигурен ли си, че няма кой да я отвори с поглед? Или просто да й бие един шут на вратата. Напъните ни за бойна авиация отиват към криворазбрания героизъм, превърнал един млад човек, Димитър Списаревски, в безсмислена жертва. И тогава сме имали бойна авиацаия.И какво? Идват "крепостите", бомбардират, отиват си. Списаревски се ядосал, подгонил една "крепост", която дори вече била изхвърлила бомбите си и направила каквото направила. Изгърмял патроните и треснал "Крепостта". И какво? Той - факла, американците, с парашути - на земята и в лагера край Шумен.

  3. Achird
    #6
  4. Десен бесен
    #5

    Няма да се учудя, ако платим два пъти и пак си останем със старите мигове. Никой не може да разбере какъв пореден гейт ни готвят. А купуването на нови изтребители има смисъл само, ако са от пето поколение. Дори нови Ф-16 блок 62 са четвърто плюс поколение и накрая може да се окаже, че сме дали милиарди и отново сме изостанали технологично. Най-рационално е стари ф-ки на политическа цена за 10 години, след което да се закупят нови изтребители пето поколение. Европейски, или американски - все тая за България. Само да не са руски.

  5. Bлaдo
    #4

    Евентуалните наши F-16 са доста по-добри от F-16-ки, новопроизведен преди ... 16 години ;-), защото са с днешна електроника, авионика и оръжия (след като F-35 почва да навлиза във ВВС на много държави и F-16 e стъпалото преди F-35).
    А пък като се окажем част и от НАТО, и от общата Европейска армия - току виж се окаже, че (като европейски щат) изведнъж имаме евро бюджет и за следващото стъпало F-35.
    Защото едва ли някой си мисли, че с една нова ескадрилка (все едно дали нови Грипени или обновени F-16-ки)

  6. free rider
    #3

    Информацията е засекретена, защото сигурно има 2 самолета, които са в изправност :D.Такова нещо за казване ли е...

  7. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Има ли нужда Българиа от бойна авиациа? ВВС-България-7000 заети! ВВС-Унгария-3500 заети. Има ли Българиа икономика, способна да подържа бойна авиациа?

  8. т€еритория на Мики Маус
    #1

    КОЙ пази Прибалтика? NATO, под наем! Всяка от приблалтийските държавички има БВП колкото България, но никой не неастоява те да си купят изтребители! На глава сме 3 пъти по-бедни от тях! Какво се предлага? Ф16. Най-стара модификация! Веднъж бракувани в САЩ! Полсе ПОДАРЕНИ на Португалия. Преди 20 годин бракувани 2-ри път в Португалия! И то да ги платим! САЩ отказаха най-новата модификация Ф16 на Румъния! нЕмало нужда да са толкова нови! 45г САЩ подаряваше НОВИ ескадрили на Гърциа и Турциа! Ако те плащаха за тях, щяха да са много по-зле икономически!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.