Бойната авиация разчита на професионализъм ... и късмет

От руското посолство успокоили, че няма да има забавяне в договорите за МиГ-овете

Снимка: БГНЕС

Служебният военен министър Стефан Янев потвърди твърдението на предшественика си Николай Ненчев, че към момента има достатъчно изправни изтребители, за да се охранява въздушното пространство и да се води бойна подготовка. Той обаче прогнозира възможна кризисна ситуация към септември следващата година, но само ако има забавяне на договорите за изтребителите МиГ 29.

Янев обаче успокои, че е получил уверение от руското посолство, че доставката на резервни части като двигатели и кутии на самолетните агрегати за българските МиГ –29 ще бъдат доставени в срок.

Той припомни, че пилотите ни летят много под стандартите на НАТО. По думите му при норматив от 180 летателни часа годишно, българските пилоти записват под 40 часа. По неофициална информация тази цифра се движи дори под 30.

"Липсата на изправна техника ни притиска до една друга стена. Това е стената на безопасност на полетите. Българските летци, които изпълняват ежедневно тази задача по охрана на въздушното пространство летят, при много нисък стандарт“, каза Янев.

Състоянието на бойната авиация бе в основата на публичния спор между Ненчев и новоизбрания президент Румен Радев, който преди това бе командир на Военновъздушните сили. В мотивите си да напусне армията и да се кандидатира за президент, Радев посочи, че "концепцията за платен съвместен air policing с чужди държави е по-унизителна от Ньойския договор". Ненчев от своя страна го обвини, че напуска ВВС точно в момента, когато са осигурени способностите им.

Янев коментира още, че концепцията за съвместен air policing е дълбоко погрешна в един аспект и той е финансовият.

"В нейните предвиждания за съвместна дейност оперативните дейности, които се предвиждат са нормални. Във финансовата част на концепцията обаче е заложена грешна философия. А това е философията, взаимствана от практиката на НАТО в осъществяване на задачата "еър полисинг“ на Балтийските държави, които нямат собствена авиация и небето им се пази от други държави“, посочи Янев.

Концепцията била изпратена в НАТО, но сега министерството ще се опита дипломатично да я денонсира. България не заплати нищо за първата обща мисия със САЩ и се очаква така да се проведе и втората – с Италия.

Янев обаче каза, че е имало договорка с Полша за подобна мисия срещу заплащане. В крайна сметка обаче тя не се е реализирала.

По думите на служебния военен министър България е трябвало да плаща между 2 и 4 млн. лв. месечно за охрана на небето си.

"В разходите, които се очаквало да поеме българската държава като домакин се включват горивото, издръжката на самолетите и предоставяне на базисни услуги по летищата. Като едновременно с това се изпраща и оферта до полското правителство. "За да е по силен ефектът се изпраща същата концепция на Полша и когато представители на Полша пристигат за предварително проучване поставят въпроса къде са им хотелите, сим картите и автобусите. Ние нямаме тези пари и започват идеите как да се реши този въпрос", каза Янев.

Българската авиация е в кризисна ситуация и разчита само на изтребителите МиГ 29, за да пази въздушното си пространство. Страната ни е обект на непрекъснати критики от НАТО, че е зависима от Русия и изтребителите ни не са съвместими с партньорските, но проблемът стои нерешен вече при няколко министри.

Бившият военен министър Николай Ненчев първоначално отказа да продължи поддръжката на старите съветски машини МиГ 29 в Русия и сключи краткосрочен договор с Полша. Както и се очакваше обаче, се оказа, че Полша няма капацитет да поеме цялостната поддръжка на МиГ – 29 и месеци по-късно военното министерство бе принудено да обяви нови поръчки.

Въпросните договори обаче не са сключени директно с руснаците, а през български посредници. Сега авиацията зависи пряко от изпълнението на тези договори и евентуални забавяния по тях, може да доведат до сериозна криза, в която България няма да има ресурс да пази сама небето си.

Споделяне
Още по темата
Още от България