Боинг 737 Макс може отново да полети в Европа в началото на 2020 г.

Боинг 737 Макс може отново да полети в Европа в началото на 2020 г.

Вероятно самолетите Боинг 737 Макс (737 MAX) на американския самолетостроител Боинг (Boeing) ще бъдат върнати в експлоатация в Европа през първото тримесечие на 2020 година. Това съобщи ръководителят на Европейската агенцията за авиационна безопасност (ЕААБ) Патрик Кай, цитиран от Ройтерс.

Полетите с тези машини бяха спрени след двете катастрофи с този модел в Индонезия през октомври 2018 г. и в Етиопия през март 2019 г., при които загинаха общо 346 души.

Европейският регулатор очаква да даде съответното разрешение през януари, но подготовката на националните власти и авиокомпании може да отложи възобновяването на гражданските полети с още два месеца, посочи Кай.

От "Боинг" обявиха, че са си поставили за цел моделът 737 Макс да бъде върнат в експлоатация до края на 2019 година, след като направи промени във софтуера.

Европейският регулатор обаче планира да приложи собствена програма за проверки, включваща симулатор и изпитателни полети, преди да разреши полетите с тези машини да бъдат възобновени в Европа.

Междувременно данните от доклад "Рисковете за авиацията 2020" на подразделението за авиацията на застрахователя "Алианц" (Allianz), изготвен в сътрудничество с американския авиационен университет "Ембри-Ридъл", сочат, че въпреки тези две смъртоносни самолетни катастрофи, броят на авиопроизшествията с жертви е намалял през последните годинии никога досега сигурността на въздушните превози не е била толкова висока. Инцидентите със сблъсъци на земята или с птици обаче нарастват и струват все по-скъпо на застрахователите, цитира АФП проучването.

Нито един човек не е загинал при самолетен инцидент през 2017 година и макар 556 души да са загубили живота си в 15 катастрофи през 2018 година, този година продължава да бъде третата най-добра в историята на авиацията по брой инциденти.

Само че информациите за инциденти, обхванати от това изследване, което покрива годините от 2013 до 2018 г. и следователно изключва катастрофата от март 2019 г., сочат, че те се увеличават.

През този период са предявени 51 867 искове за обезщетения, които представляват над 14.8 милиарда евро, сблъсъците и инцидентите са една четвърт от тези произшествия (27 на сто) и повече от половината в стойностно изражение (57 на сто), следвани от неправилна поддръжка (12 на сто в стойностно изражение) и проблеми с оборудването (6 на сто).

Сблъсъците включват по-специално твърдите кацания, сблъсъци на самолети или грешките в траекторията на земята. Само в САЩ всеки ден се съобщава средно за 40 сблъсъци на самолети, отбелязва АФП.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес