“Боинг” представи новия 787 Dreamliner

“Боинг” представи новия 787 Dreamliner

Американският самолетостроител “Боинг” (Boeing) представи в неделя новия си модел 787 Дриймлайнър (Dreamliner) – първия изцяло нов джет на компанията от 1995 г. Това е единственият голям самолет за граждански полети, направен предимно от въглеродни фибри, а не от алуминий и е смятан за революция в сектора, като най- природосъобразния, създаван някога, предаде ББС.

При представянето на машината в завода на компанията в Еверет, близо до Сиатъл, бе изтъкнато, че тя е много по- икономична и в сравними условия на полет ще изразходва с 20 процента по-малко гориво от съвременните самолети със същия размер.

От “Боинг” съобщиха, че вече имат над 600 поръчки за 787 Дриймлайнър. Първият изпитателен полет ще е през август или септември.

Неделният ден бе избран за промоция на самолета, тъй като се падаше 8 юли или според американското изписване на датата 07/08/07.

Машината бе представена пред многохилядна публика, сред която и  представители на всяка от авиолиниите, които вече са поръчали новия модел. Вратите на завода се отвориха широко, докато самолетът бавно бе придвижен напред под звуците на песен, композирана специално за модела 787 Дриймлайнър.

Директорът на програмата Майк Беър заяви, че разработката, базирана на ценни нови технологии, е стартирала преди 6 години.

Часове преди представянето на самолета от “Боинг” съобщиха, че са получили още 35 нови поръчки. Качествата на тази машина с два реактивни двигателя вече успяха да убедят 47 клиента да купят 677 самолета от средния клас. Каталожната цена на 787 е между 146 и 200 млн. долара.

Самолетът влиза в експлоатация следващата година. Японската “Ол нипон еъруейс” (All Nippon Airways) ще е първата авиокомпания, която ще има привилегията да използва новата машина, след като досега е поръчала 50 бройки 787 Дриймлайнър.

Въглеродните фибри, които са по-леки и по-издръжливи в сравнение с алуминия, съставляват 50 на сто от самолетната конструкция, включително фюзелажа и крилата. Новите материали правят самолета по-лек и съответно по-икономичен - основният коз на 787 придоби ново значение в момент, когато цените на петрола са високи.

Друга иновация на 787 е командната система, която вече не е хидравлична, а електрическа, удобните места в кабината, по-големите люкове, както и поддържането на по-висока влажност на въздуха, което дава по-голям комфорт при пътуване в сравнение със сегашните модели.

Фил Клеп, президент на американската неправителствена организация Националния екологичен тръст, заяви пред ББС, че 787 е “огромна крачка напред”, но не и единствено решение на проблема с авиоемисиите.

Според еколози по-ниските разходи за новия модел ще направят пътуването със самолет по-евтино и ще насърчат повече хора да летят.

787 Дриймлайнър е първият изцяло нов самолет на “Боинг” от модела 777, който влезе в експлоатация през 1995 г.

Новата машина е от ключово значение за успеха на “Боинг”, тъй като “Еърбъс” (Airbus) възлага огромни надежди на новия си A380.

Въпреки всичко това са два доста различни самолета, създадени с различна цел.

Европейската компания създаде своя нов суперджъмбо в отговор на търсенето за по-големи самолети, които да обслужват все по-големия брой пътници между големите световни летища.

“Боинг” има различна задача, основана на прогнозата, че бъдещият растеж в сектора ще се базира на самолети от средна големина, които могат да обслужват по-малки летища. Моделът 787 е конструиран в три версии с от 210 до 330 места.

В момента “Еърбъс” развива своя A350, който е повече от директна конкуренция на 787, но не се очаква да бъде готов до 2011 г. 

“Боинг” получи поощрение на авиошоуто в Париж, когато получи 50 поръчки са своя самолет от ILFC.

Компанията си е поставила за цел да продаде близо 2000 броя до 2023 година.

Заявки от компании, отдаващи самолети на лизинг, както и най-големите световни купувачи на самолети, често са разглеждани като индикация за успеха на даден модел в дългосрочен план.

Сглобяването на първия Дриймлайнър започна през май, макар от “Боинг” да твърдяха, че когато стартира цялостната операция, сглобяването на всеки самолет ще отнема само три дни.

Самолетът може да измине до 15 750 километра без да презарежда, като прелети маршрутите Ню Йорк - Манила или Москва - Сау Паулу без междинно кацане.

Още от Свят

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?