Боинг представи последния си модел B 777 с най- далечен обсег на полети в света

Американската компания Боинг представи новия си модел самолет В 777, предназначен за дълги полети. Той може да прелети без кацане разстоянието между които и да е два града в света.

Новият Боинг 777-200 LR Worldliner е последното оръжие в търговската война между американската компания и Еърбъс, отбелязва ББС.

Самолетът не е толкова голям, като супер лайнера на Еърбъсс А 380, но според Боинг размерите не са от решаващо значение в пътническия въздушен транспорт.

Новият Боинг 777 ще бъде самолетът с най-далечен обсег - може да превозва 301 пътници на разстояние 17 446 километра и да покрива разстоянието от Ню Йорк до Сингапур, от Лос Анджелис до Дубай или от Лондон до Сидни без междинни кацания.

Това означава увеличение с 2775 километра на радиуса на действие на самолетите от семейството В-777.

Шефовете на Боинг са на мнение, че най-съществено за пътниците е да разполагат с повече директни полети.

Еърбъс, от друга страна, смята, че по-големите самолети позволяват по-ниски цени и са по-ефективни.

Във време, когато въздушния транспорт не се е възстановил напълно от кризата, и двете компании непрекъснато вдигат залозите.

Боинг има планове за нов вариант на 737 джъмбо-джет, докато новият А 350 на Еърбъс, ще се стреми да достигне големия обсег на Боинг 777.

Първият Боинг 777-200 LR ще бъде доставен през 2006 г. на Пакистан интернешънъл еърлайнс.

Новият Бониг ще конкурира някои самолети от семейството А340 на Еърбъс, с които компанията Сингапур еърлайнс извършва преки полети Ню Йорк-Сингапур.

Различни аргументи и презентации от двете страни на Атлантика

Представянето на новия Боинг 777 в Сиатъл беше скромно тържество в сравнение с церемонията във френския град Тулуза миналия месец за "супер - джъмбо" А 380, посочва бизнескореспондент на ББС.

В Сиатъл присъстваха основно лица от авиоиндустрията, докато в Тулуза можеха да се видят четирима държавни ръководители, певци и артисти.

Аргументите на двете компании от двете страни на Атлантика са различни, както и стилът на презентациите им.

Боинг са категорични, че рекордно големият Аеърбъс няма да има толкова обещаващ пазар, независимо от по-рано анонсираните поръчки от 14 авиокомпании.

A 380 ще изисква известна адаптация от страна на летищата, заради големия си размер и Боинг смятат, че малко от големите летища по света ще са в състояние да ги направят.

Според Боинг пазарът се е променил и пътниците все повече се съпротивляват да летят от едно голямо летище до друго голямо летище и след това да се прикачват на по-малки самолети, за да стигнат там, за където са тръгнали.

Затова, според Боинг, е по-добре да има самолети, които летят от по-малки летища близо до местата, където хората живеят, до други по-малки летища, до местата, където хората искат да отидат.

В тази аргументация има очевидна логика. Но въпреки това нещата не са толкова прости.

Цената без съмнение е важна. Евтиният билет до място, което близо до крайната дестинация на пътуването, може да бъде по-атрактивен от скъпия билет до фоайето на хотела.

Така че ако Боинг грешат в преценката си, това ще е заради икономиите, предлагани от Еърбъс. А 380 е голям, но затова и по-евтин. Поради тази причина той ще можа да печели дори и от по-малък брой на заетите места, в сравнение с най-големия Боинг.

Надежди за бъдещето

Сега надеждите на Боинг са фокусирани върху следващия му модел В 7Е7, който ще може да превозва само от 200 до 250 пътника, но на дълги дистанции и на ниска цена.

Към този момент Боинг губи битката. За втора поредна година Аербъс води по продажби. Пазарният дял на Боинг през 2004 г. беше 43%, докато в началото на десетилетието беше 67%.

Но това може да отмине.

Еърбъс лети високо, но може да се натъкне на "турбуленции".

Компанията заложи на средния клас, като разви А 350, който може да се разглежда като съгласие с аргумента на Боинг, че голямото не винаги е по-добро.

Междувременно нараства политическият натиск от страна на САЩ срещу използването на огромна част от парите на европейските данъкоплатци за развитието на самолетите Еърбъс. (Вашингтон и Брюксел се обвиняват взаимно за предоставянето на нелегални държавни субсидии съответно за Еърбъс и Боинг).

Бизнесът на Еърбъс и зависим от политическата среда. Всяка страна в консорциума има дял в продукцията.

Французите и британците разбраха с Конкорд, че добрата политика (или доброто инженерство) не означава непременно добри печалби.

Като кулминация на всичко това, от известно време Боинг обмисля да строи своя модел 747 (оригиналният Джъмбо) , за да се конкурира на пазара на големите авиолайнери.

Новият модел би имал ниски разходи за производство и може да бъде предложен на по-ниска цена от А 380.

Така че показното шоу в Тулуза може да е било преждевременно. Самолетостроителната компания, основана в Сиатъл от Уилям Е Боинг преди около век, все още има козове, посочва в заключение кореспондентът на ББС.

Споделяне
Още от Свят