Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Болката изби в гняв: Гърция е без влакове след жп катастрофата със засега 47 жертви

Железничари смятат, че има твърде много проблеми в системата, за да е началник гарата на Лариса изкупителната им жертва

0 коментара
Полицаи пазят централния офис на гръцките железници в Атина, сн. GettyImages

Железничарите в цяла Гърция започнаха еднодневна стачка в четвъртък и оставиха страната без влакове, след като жесток инцидент с пуснати един срещу друг пътнически и товарен влак взеха по последни данни 47 жертви, а още 19 от пасажерите се издирват сред останките на композициите и се смята, че е невъзможно да са оцелели.

"Болката се обърна в гняв, заради десетките загинали и ранени – колеги и граждани", заявиха от железничарския синдикат по подов стачката.

"Пренебрежението, което трайно демонстрираха правителствата към гръцките железници, доведе до трагедията в Темпе. За съжаление непрекъснатите ни искания за назначаване на постоянен персонал, по-добро обучение, но преди всичко за въвеждането на съвременни технологии за безопасност, постоянно бяха хвърляни в кошчето за боклук", се казва в позицията на синдиката, цитирана от АНА-МПА.

Протести има в Атина, Солун и близкия до мястото на катастрофата град Лариса.

Спасителни екипи продължат да търсят тела на загинали сред изгорелите и намачкани от силния удар вагони.

"Това е най-трудният момент от работата ни. Когато вместо да спасяваме животи, трябва да търсим тела", заяви спасителят Константинос Иманимидис пред Ройтерс.

Започна и вдигането на част от вагоните, за да се разчиства линията.

Сн. GettyImages

Инцидентът стана точно преди полунощ в сряда, когато двата влака погрешка са пуснати да се движат на една линия един срещу друг.

Много от гърците смятат, че случването на подобна трагедия е било въпрос на време, а синдикатът на железничарите обвинява правителството, че неглижирането на железниците е довело до този трагичен резултат.

59-годишният началник на гарата на Лариса бе арестуван още същия ден и обвинен за инцидента, но при явяването си в съда в четвъртък той отрече да е свършил нещо грешно и обяви, че е станала техническа грешка. По-рано се появи информация, че той си е признал, че е подал грешна информация.

Правителството обеща да се извърши независимо разследване, което до доведе до правосъдие. Ако началникът на гарата Бъде признат за виновен, го заплашват 10 години затвор.

Разследването продължава и към други отговорни лица, свързани с катастрофата, съобщават от прокуратурата.

В обръщение премиерът Кириакос Мицотакис заяви, че "драмата се дължи главно на трагична човешка грешка".

Още в сряда пред централния офис на гръцките железници в Атина започнаха безредици. Срещу протестиращите беше използван сълзотворен газ, тъй като те хвърляха камъни и палеха огньове на улицата.

Сн. GettyImages

В Лариса се състоя мълчаливо бдение.

Според студента по медицина Никос Сава железничарите са ниско платени и немотивирани и не трябва арестуваният началник газа да се превръща в изкупителна жертва за проблемите в цялата жп система.

"Това е недопустим инцидент. Наясно се със ситуацията от 30 години", заяви лекарят от Лариса Костас Баргиотас.

Сн. GettyImages

Василис Завоянис, представител на служителите в Управителния съвет на компанията, каза за "Катимерини", че основният проблем на жп линията Атина - Солун, на която стана катастрофата, е, че не работи сигнализацията и дистанционното управление, а всичко е оставено в ръцете на човешкия фактор.

"Влаковете ни работят по същия начин, както преди 30 години. За да ви го кажа образно, това е все едно имаме дупка пред дома си. Знаем къде е и винаги я избягваме, но в някакъв момент падаме в нея. Това стана и в този случай", коментира Завоянис.

Косвена връзка между катастрофата и състоянието на гръцките железници направи и министърът на транспорта Костас Караманлис, който подаде оставка в сряда. Той заяви, че преди три години и половина правителството е заварило железопътния транспорт в състояние, което не подобава на ХХІ век и за съжаление положените усилия в този период не са били достатъчни, за да предотвратят подобен инцидент.

Много от пътниците в катастрофиралия влак с 354 души са били студенти, връщайки се в Солун.

Говорителят на пожарната Василис Вартакогиянис каза, че температурата в първия вагон, избухнал в пламъци след сблъсъка, е достигнала 1300 градуса по Целзий, което прави невъзможно идентифицирането на жертвите в него.

Близките на загиналите са дали ДНК проби в помощ на установяването чии са останките.

Сн. БГНЕС

Докато върви акцията по търсенето на тела на мястото на инцидента, фокусът се премества към многопрофилната болница в град Лариса, където са настанени най-тежко пострадалите и където са откарани телата на досега намерените загинали.

От едната страна на спешното отделение роднините на жертвите очакват да завърши идентифицирането на телата, а от другата черно платнище скрива двора, в който е паркиран хладилният камион, с който са докарани телата.

Някои от близките обаче обвиняват властите, че не предприемат необходимите действия за бързо идентифициране на останките на жертвите.

Жена, чийто брат е бил в първия вагон и се смята, че е сред загиналите, обвини властите, че не са си направили труда да поискат от компанията списъка с местата на пътниците, което да улесни разпознаването на останките. "Искате ли да го направя аз безплатно", попита тя.

Млад мъж, който е изгубил баща си и 15-годишния си брат, каза: "Вчера тук бяха премиерът Кириакос Мицотакис и министърът на здравеопазването. Защо бяха тук? Да дадат обяснения на кого? Никой не ни е информирал колко души точно са били във влака. Нищо не ни казаха, само празни приказки, за да успокоят хората. Не можем да приписваме цялата вина на един човек, който е направил една грешка. Хора сме всички, правим грешки."

Пред телевизия Скай съветникът в управлението на железопътната инфраструктурна компания ОСЕ каза, че действително системата за дистанционно управление на железопътната линия Атина-Солун, на която стана катастрофата, не работи, въпреки че е била инсталирана и е функционирала до около 2012 г. Той обясни, че причина за спирането ѝ са били съкращенията в оператора и честите кражби на кабели. Според него обаче има протоколи, които, ако се спазват, трагедията е щяла да бъде избегната и началникът на гарата в Лариса е имал достатъчно време да установи, че двата влака се намират на една и съща линия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.