Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Борбата срещу пропагандата на "Ислямска държава" в интернет, чийто край не се вижда

0 коментара
Борбата срещу пропагандата на "Ислямска държава" в интернет, чийто край не се вижда

Американското правителство и интернет гигантите полагат все повече усилия да парират пропагандата на групировката "Ислямска държава" в интернет и социалните мрежи, но измерването на резултатите си остава трудно, пише във вторник агенция Франс прес.

От появата си групировката ИД използва интернет, за да набира бойци за своя "халифат" в Ирак и Сирия или да подтиква хора тук и там по света да извършват атентати.

За да ѝ противодейства, американското правителство получи подкрепата на големи социални мрежи като Туитър и Фейсбук, които закриват все повече акаунти, използвани от джихадистите.

"Туитър обяви публично, че е закрил близо 200 000 акаунта, но на практика те са много повече", отбеляза със задоволство на конференция във Вашингтон миналата седмица Ричард Стенгъл, бивш управляващ редактор на сп. "Тайм" и помощник-държавен секретар на САЩ по публичната дипломация и обществените въпроси.

"ЮТюб изтри милиони видеоклипове. Във Фейсбук стотици хора работят денонощно за премахването на вредно съдържание", подчерта той на дискусия под надслов "Унищожаване на марката ИД".

"Заблуди и лъжи"

Целта на американското правителство, и в частност на центъра за борба с пропагандата към Държавния департамент, вече не е стремежът да създават послания с щампата на американското правителство, а да се разшири влиянието на заслужаващите доверие умерени гласове в гражданското общество", казва Лиса Монако, висш служител в правителството на президента Обама.

Командването на американските сили в Близкия изток (Сентком) е наело впрочем хиляди военни от специалните части и сътрудници по договор за осъществяване на "солидна програма за акции в Мрежата", казва Пентагонът.

"Става въпрос за насочване на истинна информация към местни аудитории, за да се противодейства на лъжите и заблудите, разпространявани от ИД", казва за АФП майор Ейдриън Ранкин-Галоуей, говорител на Пентагона.

Ричард Стенгъл смята, че усилията се отплащат: "В социалните мрежи има пет пъти повече послания против ИД, отколкото в тяхна подкрепа", посочва той, като изтъква, че се наблюдава спад от 40 процента в обема на джихадистката пропаганда в интернет.

Експертите обаче не са единодушни.

"Несъмнено подкрепата за ИД в Туитър и други социални мрежи е подложена на силен натиск и активността им е категорично под равнището от миналата година и дори от началото на настоящата, казва Дж. Ем. Бъргър, съавтор на разпространен миналата година и привлякъл внимание доклад за присъствието на ИД в Туитър. Привържениците на ИД "имат по-малко абонати и публикуват съобщения в Туитър по-рядко", допълва той.

В действителност "те продължават да са в състояние да разпространяват пропагандата си сред едно твърдо ядро, което се свива, но им е все по-трудно да се пропагандират сред широка аудитория и да отправят послания към потенциални нови бойци", казва Бъргър.

Уил Маккантс, специалист по джихадистите към влиятелния мозъчен тръст "Брукингс", също отбелязва, че натискът на големите социални мрежи дава плод: "Почитателите на ИД се ориентираха към по-малки платформи като Телеграм за разпространяване на пропагандата си, но продължават да поддържат присъствието си и в големите платформи, тъй като точно там се намират потенциалните им наемници", съобщава той.

"Голяма заблуда"

Някои обаче далеч не са такива оптимисти. Сред тях е Рита Кац, директор на организацията SITE, която следи дейността на ислямистите в интернет. Кац не престава да се гневи на онези, които смятат, че са установили забавяне на активността на джихадистите онлайн.

"Публикациите на ИД в интернет са поне двойно повече от миналата година", предупреждава тя, припомняйки за появата на сайтовете "Константинопол" (на турски език).

"Източникът"(на руски), или новинарския седмичник "Ал Наба". "Няма нищо по-лесно от това да намериш тези публикации в Туитър, Фейсбук, Телеграм, Тъмблър и т.н.", изтъква тя.
Да смяташ, че вербуването на хора и дискусиите са се пренесли в Телеграм, значи да не си в час, казва Кац.

Според нея усилията за набиране на бойци и дискусиите в интернет на джихадистите "изобщо не са намалели. Тези хора и групи остават в Мрежата и продължават да вербуват".

Директорът на ФБР Джеймс Коми също се изказа предпазливо за способността на джихадистите да вербуват хора и да извършват пропаганда в САЩ: "Има спад в броя на хората, които се опитват да заминат (от САЩ)", за да се присъединят към джихадистите в Близкия изток, обяснява той.

За сметка на това "способността на ИД да мотивира и вдъхновява объркани души в САЩ се запазва", допълва Коми.

Имаме над хиляда случая, в които се опитваме да преценим в каква фаза се намира дадено лице между "потребяването" на онлайн съдържание и "пристъпването към действия", казва шефът на ФБР.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.