Борбата за надмощие направи невъзможно обединението в туристическия бранш

Борбата за надмощие направи невъзможно обединението в туристическия бранш

Част от браншовите организации в туризма, сред които Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА), Българска туристическа камара (БТК) и Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) обявиха във вторник обединяването си в ново браншово сдружение – Национален съюз на българската туристическа индустрия. По този начин те “изпревариха” с близо месец конкурентите си от Бюрото по конгресен туризъм, които в края на миналия месец обявиха, че в началото на май ще учредят обща браншова организация – Национален борд по туризъм. 

Тържественото обявяване, че частният бизнес в сферата на туризма вече ще работи за общото благо и е постигнал единомислие за най-важните проблеми, не прозвуча никак тържествено. Всъщност представителите на БАТА, БХРА и туристическата камара се опитваха да избягнат темата за “конкурентите” и едновременно с това непрекъснато твърдяха, че в твърденията за разцепление на бранша няма нищо вярно.

Донка Соколова, председател на БАТА, уточни, че не може да коментира сдружение, което реално не съществува и не е ясно кой ще влезе в него и кого ще представлява. Големите инвеститори в “Слънчев бряг” са застанали зад новоучредения туристически съюз. И в него има място за всички браншови организации, включително и тези, които представляват конгресния и СПА-туризъм. А според Цветан Тонев от туристическата камара, на този етап не е необходимо разцепление в туризма. Единствено Благой Рагин от БХРА не подцени проблема и сподели, че е силно притеснен от факта, че създадената от него браншова организация е пред разпадане, заради новите структури.

Поводът за учредяването на новата браншова структура точно днес не беше пояснен. Представителите на организациите Донка Соколова (БАТА), Благой Рагин (БХРА) и Цветан Тончев (БТК) уточниха, че повече от година работят по обединяването на действащите в страната отделни браншови организации в туризма в една, която да ги представлява при вземането на всички важни решения за бранша. И освен това, такава била европейската практика. Просто в момента е дошъл момента за тяхното учредяване.

Целта на новото сдружение било да обедини частните интереси, които защитава всяка отделна браншова организация и да ги насочи към работа в полза на общото благо. А как ще става това, ще се запише в устава. Авторството над устава на новата браншова структура, която обединява браншовите организации в туризма, като че ли се оказа крайъгълният камък на проблемите. Трите организации съобщиха, че всички са работили по създаването над устава на новата браншова организация и без знанието и съгласието на останалите, Бюрото по конгресен туризъм го е разпространило като  собствено творение.

Вероятно след самото учредяване на новата туристическа организация ще стане ясно чии интереси ще бъдат защитавани, ако, например, държавата приеме, че приоритетни за развитие са балнеоложкият и СПА-туризмът и културният туризъм, а те нямат представителство в новата организация.

Проблем е, че от страна на хората, който работят в този бранш, не се чу нищо за начина, по който те си представят, че ще работи новата организация. И по какъв начин тя ще се съобрази с готвената от държавната агенция по туризъм стратегия за развитие на този сектор през следващите години. Защото по информация на Mediapool, в новата стратегия именно на балнеоложкия туризъм е възложено да е двигателят за развитие на целия бранш през следващите години. Сериозно внимание ще бъде отделено и на развитието на културно-историческия туризъм.

На този етап е ясно, че големите международни туристически вериги остават извън него. Извън остават и браншовите организации, които се занимават с развитието на балнеологията и СПА-хотелите в страната.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес