След като софийското метро "порасна" с три нови станции

Борисов би по строежи героите на социалистическия труд

Президент и премиер си спомниха за кравите и бунищата от времето преди Бизнес паркът и инфраструктурата да облагородят "Младост 4"

От днес софийското метро е с три километра по-дълго и има три нови станции. То вече достига до живеещите и работещите  в столичния квартал "Младост 4", Бизнес парка и "Резиденшънъл парк", където живее президентското семейство. Около 45 000 пътници се очаква да ползват ежедневно подземната железница, построена с европейски средства по оперативна програма "Транспорт".

Церемонията по откриването на най-новата отсечка на подземната железница провокира премиерът Бойко Борисов и президентът Росен Плевнелиев да си спомнят за това как е изглеждал районът около Бизнес парка в "Младост 4" преди да бъдат построени офис центърът, разширението на Околовръстното шосе, метрото. Борисов дори разказа за срещата между двамата "под една круша ли, слива ли", когато тогавашният ръководител на Бизнес парка Плевнелиев казал на тогавашният столичен кмет Борисов, че районът ще се промени, ако Околовръстното шосе се разшири и бъде опъната линия на подземната железница. Освен президент и премиер на откриването присъстваха още вицепрезидентът на Европейската комисия Кристалина Георгиева, кметът на София Йорданка Фандъкова, министри и общинари.

Софийското метро е най-успешният европейски проект у нас. Изграждането на отсечките става винаги в срок, няма шумни скандали с поръчките за строителство и "спасява" евросредства за България от загуба. За това често е сочен от Европейската комисия като един от добрите примери за успешна инвестиция в цяла Европа. Това беше посочено и от кмета Йорданка Фандъкова при откриването на новата отсечка на подземната железница от "Младост 1" до "Младост 4".

За значителния им принос в изграждането на метрото в четвъртък правителството предложи на президента Росен Плевнелиев шефът на софийската общинска фирма "Метрополитен" Стоян Братоев да бъде награден с орден "Стара планина" - първа степен, а екипът на проекта Кирил Зайков, Валентин Тодоров, Димитър Тодоров и Божидар Божинов с медали "За заслуга". "Братоев, честито за ордена, президентът го е подписал сутринта", съобщи премиерът Борисов по време на откриването. Награденият пък коментира, че приема предложението да получи орден като "обща награда за всички служители", работили заедно с него. Според шефа на "Метрополитен" по-сложен проект от изграждането на подземната железница е строителството на "атомна станция".

Спомени, спомени ...

"Евро нямаме загубено и няма да загубим с тези екипи на тези министри, кметове", коментира премиерът Борисов при прерязването на лентата на новата отсечка от метрото. В словото си той се впусна в спомени за това как е изглеждало мястото преди 6-7 години, когато се запознал с Росен Плевнелиев, който тогава беше "ръководител на Бизнес парка". "Бяхме под една круша ли беше, слива ли беше. Имаше едно дърво... поляна, магарета, крави, овце. Жега беше. Крави и овце, пасяха ето тук. Околовръстното бе като козя пътека – цялото в дупки. А всички квартали отгоре (на север от Околовръстното шосе - бел. ред.) – на септични ями. С Росен застанахме на сенка под дървото и той ми каза, че този "Бизнес парк" ще стане друг град, ако опънете една линия на Южната дъга да идват хората на работа и метрото”, спомни си Борисов и добави, че тогава в качеството си на кмет обещал на настоящия президент Росен Плевнелиев, който е сред създателите на Бизнес парка в София, метрото да стигне до тази част на града.

"Не знам дали си представяте какво е 40 км тунели с мрамор, влакове, контактни мрежи, което сме направили. Ако това беше до преди 1989 г. щеше да има поне 30 героя на социалистическия труд”, коментира Борисов. При откриването на предходната отсечка на метрото до летище София той обяви, че шефът на столичната фирма "Метрополитен" щеше да е герой на социалистическия труд, ако работеше преди 1989 г. В петък, на поредната церемония, Борисов продължи темата за героите на социалистическия труд. "Гледах по телевизията един герой на социалистически труд, който обясняваше, че сега в България било разруха, а той бил построил хотел "Черно море" във Варна. Хотел "Черно море" във Варна е само толкова, колкото тази станция, която е строена под земята. Но да ни е жив и здрав. Никога не бих си позволил с такава архитектура да се похваля, като тоя хотел. Ще кажа друго, щото всичко друго беше казано, но не само", заяви премиерът.

За да подчертае колко по-дейни са строителите сега в сравнение с тези при социализма той продължи: "Мога да се обзаложа с всички герои на социалистическия труд, че такова строителство, в такива обеми, такива тунели, мостове не е правено в България". Той добави, че "цяла България е разкопана" и изброи големите обекти като магистрлалите "Марица", "Струма", "Хемус", както и жп линията между Пловдив и Бургас. "В Пловдив, Варна и Русе спортните зали се строят, всички площади се строят", продължи с изброяването министър-председателят.

Откриването на новата отсечка на метрото провокира и президента Росен Плевнелиев да разкаже спомените си за външния вид на "Младост 4" преди години. "Българите обичаме да се оплакваме от проблемите, от липсата на перспектива, от проваления преход. Добре е обаче,от време на време да си спомняме къде бяхме и откъде стартирахме. Аз си спомням. Гражданите на "Младост" също си спомнят. Добре е да си спомним, че преди години в жк. "Младост 4" имаше бунища, изхвърлени панели от строителството на панелките, глутници от кучета. Те отстъпиха мястото на езеро, където гражданите, майките и бабите с деца се разхождат", заяви Плевлениев. Езеро има между офис сградите в Бизнес парка, който е единственият парк в тази част от квартала и често се използва от жителите за разходки.

Плевнелиев си спомни и за "полусчупения булевард" "Александър Малинов", който определи като "никога завършен". Покрай строителството на метрото част от него беше ремонтирана, като работата по довършването му продължава. "Добре е да си спомним с какви темпове се модернизираше България и какво постигаме днес. Добре е да знаем откъде сме тръгнали, за да знаем и какво сме постигнали, а това ще повдигне и нашето самочувствие", заяви президентът.

Строителите

Строителството на трикилометровата отсечка от жк "Младост І" до жк."Младост ІV" тръгна в края на април 2013 г. По нея има три спирки. Първата е между бул. "Андрей Ляпчев" и ул. "Балан". Втората станция е разположена под кръстовището на булевардите "Александър Малинов" и "Александър Москов", а третата излиза при „Бизнес парка“.

За да върви бързо, строителството на отсечката беше разделено между две обединения от фирми.

Едното е  "Геометро Б.П." с лидер "Геострой" АД и членове "Геотехмин" ООД и "Метропроект" ООД.

Другото е “Метро Билд Младост” с водещ партньор "Джи Пи Груп".

Надзорът на строителството се осъществява от обединение "МИК".

Ползите

Около 45 000 пътници се очаква да ползват ежедневно софийското метро до "Бизнес парка", сочат предварителните прогнози по думите на столичния кмет Йорданка Фандъкова.

Според тях се очаква автомобилният трафик да намалее с около една пета в района на гъстонаселения квартал "Младост". Това са около 8000 коли, които няма да минават всеки ден около новопостроения участък. Така вредните газове ще намалеят с около 7000 тона.

Освен метро, жителите на "Младост" ще се сдобият и с по-широк булевард. В края на август трябва да бъде завършено разширението на бул. "Александър Малинов" по новата регулация от бул. "Цариградско шосе" до Бизнес парка и южната дъга на Околовръстното шосе. Булевардът ще бъде с две платна от по три ленти всяко.

Споделяне
Още по темата
Още от България