Борисов дава на общините пътища да си ги поддържат без винетка

До две седмици местната власт трябва да каже кои републикански пътища иска

Борисов дава на общините пътища да си ги поддържат без винетка

Премиерът Бойко Борисов предложи на местната власт, ако иска безплатни републикански пътища, да поеме стопанисването им. До две-три седмици кметовете трябва да пратят списък с участъците край населените места, за които да не се плаща винетка, стана ясно след срещата в петък между Борисов и членове на Управителния съвет на Националното сдружение на общините (НСОРБ).

Поводът за спешните разговори стана казусът със Северната тангента на София, но представител на Столична община не беше забелязан на срещата. От три години близо 17-километровият път беше безплатен, но в навечерието на Нова година правителството го направи част от магистрала "Европа" и той стана платен от 1 януари 2019 г. Това предизвика недоволството на софиянци. Столичния кмет Йорданка Фандъкова поиска да няма винетки, въпреки настояването на АПИ за обратното и в първия работен ден на тази година Борисов разпореди пътят да остане безплатен, но Столична община да поеме стопанисването му.

Междувременно кметът на Варна Иван Портних поиска да няма винетки и за живеещите във вилните зони до Златни пясъци, както и за пътуващите до градския гробищен парк, който се намира до с. Тополи. Друго искане е републиканският път Пловдив – Асеновград също да остане безплатен.

Офертата

Предложението на Борисов към кметовете с подобни желания е да предприемат действия и държавата и да им предостави съответните пътища да си ги стопанисват.

За целта всеки кмет трябва да предложи на Общинския съвет общината да поеме стопанисването на съответния републикански път. Общинският съвет взима решението и то се изпраща до Министерството на регионалното развитие и благоустройството. След това се подписва споразумение между конкретната община и Агенция "Пътна инфраструктура", че занапред местната власт ще поддържа този път и за него няма да се плаща винетна такса. Така описа процедурата министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.

Тази възможност и сега съществува в Закона за държавната и общинската собственост и десетки общини са се възползвали от нея, каза Даниел Панов, председател на Управителния съвет на НСОРБ и кмет на Велико Търново, без да даде примери.

Столична община например стопанисва Южната дъга на околовръстния път на София и за него не се плаща винетка. Общината обаче плаща само за чистенето на пътя, докато за ремонтните дейности плаща АПИ.

Кметовете: Решението е справедливо

"В рамките на няколко седмици кметовете, общинските съвети, тези общини, които, по желание, искат част  от републиканската пътна мрежа Варна-Златни пясъци, Варна-Аксаково, Пловдив-Асеновград, кметовете и общинските съвети да вземат решение и да изпратят писмено, за да ги извадим от списъка за винетната система. Дали са две, дали са три седмици, няма значение, въпросът е вие да си го вземете като решение - има разделение на властите - демократично, и да ни уведомите", каза Борисов.

Кметът на Варна Иван Портних определи предложението като "справедливо".

Той съобщи, че ще предложи на Общинския съвет във Варна определени пътни участъци да бъдат освободени от винетка. Портних не уточни за кои пътища става дума, но увери, че общината има финансова готовност да се справи с поддръжката им.

В момента текат обсъжданията на общинските бюджети за тази година. Те трябва да бъдат одобрени от съветниците до края на януари.

Защо възникна проблема със Северната тангента?

Проблемът със Северната скоростна тангента възникна три години след пускането ѝ, защото е изтекъл гаранционният срок за поддържането ѝ. Досега за нея се е грижела фирмата изпълнител, докато оттук нататък разходите вече ще бъдат поети от АПИ. Това е причината да бъде включена в републиканската пътна мрежа и да се въведе платеното преминаване и за нея, независимо, че е част от Столична община, обясни Светослав Глосов, председател на Управителния съвет на АПИ.

По тази причина той не можа да отговори колко годишно е струвало досега поддържането на 17-километровата магистрала, но прогнозира, че парите няма да са малко.

През тази година например е имало проблем с фугите на част от съоръженията и се е наложило те да бъдат ремонтирани от изпълнителя за негова сметка, защото обектът е бил в гаранция. Занапред това обаче няма да е така, стана ясно от обясненията на Глосов.

"Поддръжката на един такъв път е много скъпо мероприятие. Знаете,че животът на износящия се слой на всеки един е шест, максимум осем години от натоварването, което има", заяви той.

А проблеми с пътя са възможни, ако се вземе предвид скоростното му изграждане в рамките на 5 месеца, за да не се загуби европейското финансиране от 180 млн. лв.

Столична община няма намерение да плаща за тангентата

Засега Столична община няма намерение да плаща за поддържането на Северната скоростна тангента, коментираха неофициално от кметството пред Mediapool.

Аргументите им са, че няма никакъв проблем тежкотоварния трафик да плаща тол такси, които влизат в сила от 16 август за ползването на тангентата. Голяма част от леките коли обикновено също си купуват годишна винетка. Така само за незначителна част от хората, вероятно най-бедните, тангентата ще остане безплатна.

Тъй като тол таксите се събират от АПИ, е редно тяхна да остане грижата за поддържането на Северната скоростна тангента, смятат от Столична община.

При откриването на на Северната скоростна тангента – "коледния му подарък" за столичани за новата 2016 г., Борисов каза, че тангентата "след три години ще стане като "Цариградско шосе". И действително през последните три години за нея не се плащаше пътна такса, защото се възприемаше като вътрешен булевард на София, който извежда тежкия трафик от града.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?