Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Премиерът: Ще купим само нови изтребители. Но първо влакове

Борисов отново тласна сделката за ВВС в неясно бъдеще, намеквайки за нова процедура

48 коментара
Премиерът: Ще купим само нови изтребители. Но първо влакове

Със серия изявления в петък министър-председателят Бойко Борисов внесе още една солидна доза неяснота в и без това достатъчно обърканата тема за купуването на нов тип изтребители за Военно-въздушните сили.

"Не искам да се намесвам кой изтребител да бъде купен, единственото ми условие е да са нови", обяви най-напред той по време на дискусия в София и добави, че няма повече да се вкарва в споровете кой самолет е "по-хубав" и кой "има повече възможности".

"Нека се произнесат експертите, но самолетите трябва да са нови - така и така ще се вадят купища пари за тях“, каза премиерът. Той участва в дискусия на тема "Трансатлантическата връзка през българското председателство на Съвета на ЕС", организирана от Атлантическия клуб с подкрепата на фондацията "Конрад Аденауер".

Сред участниците бе и посланикът на САЩ в София Ерик Рубин, към когото очевидно бе отправено посланието на премиера американците да предложат изгодна сделка за нови самолети Ф-16, а не "втора ръка", каквато бе офертата им (вече декласирана) в настоящата процедура.

Според досега известните критерии по тази процедура, няма условие изтребителите да са задължително да са нови. Затова и само една от постъпилите три оферти е за нови самолети. Тъй че първоначалното изявление на Борисов прозвуча като индиректна подкрепа за новите шведски "Грипен" за сметка на самолетите "втора ръка“ - "Юрофайтър" и Ф-16.

Каквито и да е, само да са нови

По-късно пред журналисти в парламента обаче Борисов направи ново изявление по темата, от което се разбра, че той има предвид на практика нова процедура с нови оферти от много повече производители. Включително и руски.

Ще преговаряме с три държави за нови самолети, каза най-напред премиерът. След което обаче изреди повече от три опции: "Като кажеш нова кола, какво разбираш под нова? Да отидеш да си купиш от магазина нова, а не втора ръка от автокъща. И Ф-16, и "Юрофайтер", и "Грипен", и МиГ, и Су имат заводи и произвеждат нови самолети. И като се купува, барем да е ново".

Чух, президентът каза, че правителството има право да преговаря с всички. Ще преговаряме с всички, но на Каракачанов съм му казал да преговаря за нови самолети, съобщи Борисов.

"И Ф-16 има нови. Да купим 37-годишни ли? Да извадим един кош пари за 37-годишни машини?", запита реторично Борисов и продължи: "Това са преговори, които трябва да се проведат, защото става въпрос за милиарди...Ще се пазарим за отстъпки във времето, в плащанията, в цените."

Натоварени с преговорите били експертите и министърът на отбраната Красимир Каракачанов.

Първо ще купим влаковете, после самолетите

Попитан кога ще приключат преговорите, след като дебатът за новите самолети за армията продължава години, премиерът отговори, че "първо ще купим влаковете и тогава ще купим самолетите".

"От 2006 г. пък стоят влаковете неразплатени, за всичко ще съберем пари, ще върви заедно", уточни той, имайки вероятно предвид дизеловите мотриси на БДЖ "Дезиро".

Това означава, че Борисов се връща на една от по-предишните си позиции – да не се бърза с новите изтребители. Което означава, че българските ВВС трябва да продължат да разчитат на старите руски МиГ-29.

"Не виждам какъв е проблемът. В момента "Авионамс" (авиоремонтният завод на Цветан Василев, национализиран от държавата) вече работи, ремонтира – бавно, но стриктно", поясни премиерът.

След всички нахвърляни хаотични идеи за новите планове, Борисов даде да се разбере, че няма да носи отговорност за резултата.

"Аз няма да преговарям. Каракачанов си е министър, има си експерти, има си институт (по отбраната), подмениха ги всичките. Да отидат, да преговарят – това е изискването: разсрочено плащане, лизинг, индустриално сътрудничество, офсетно какво ще дадат за България - куп неща", каза в заключение премиерът.

В изказването си пред "Атлантическия клуб" посланикът на САЩ Ерик Рубин акцентира на това, че България ще избере суверенно какви изтребители да купи, но подчерта: "Важни са и опитът в истински въздушни схватки, а оперативната съвместимост на машините трябва да е налице както със самолетите на САЩ и други съюзници в НАТО, така и със съюзници, които са ни съседи в региона". На така посочените условия отговарят предложените вече Ф-16.

Какво означава "нови самолети" според Каракачанов

"Нови самолети" означава всеки самолет, който може да излезе като оферта като нов, разясни министърът на отбраната Красимир Каракачанов в отговор на въпрос дали "нови самолети означава "Грипен".

"Защо нов - защото един нов самолет има много по-дълъг ресурс, по-дълъг живот. Едно е да вземеш самолет, който има 10-15 години живот, друго е да вземеш такъв, с който можеш да работиш 30-40 години", аргументира се Каракачанов. По принцип това е по-разумният вариант, коментира той.

Ф-35 е много добър самолет, но е много скъп към момента, уточни министърът и добави, че ако искаме да вземем този самолет, трябва да започнем от Ф-16.

Ф-35 не е за бюджета на страната, това не е обсъждан вариант, отбеляза Каракачанов.

Предвид планираната сума за изтребители (1.5 млрд. лв.), министърът изтъкна, че обществото трябва да е много добре информирано и изборът трябва да стане много прозрачно, за да няма съмнения за корупционни практики или за решения "под масата".

Ако аз предложа решение утре, а комисията излезе с друго становище, ще има пак разминаване и шум в системата, няма нужда от това, коментира още Каракачанов.

"Пари ще се намерят" – ето откъдe

Малко по-рано премиерът коментира пред атлантиците, че трите рода войски трябва да се въоръжават и превъоръжават паралелно, като пари за това щели да се намерят.

"Пари ще се намерят като съчетаем влизането в еврозоната и увеличените инвестиции с борбата с контрабандата. Ето и генерал Боцев (началникът на отбраната ген. Андрей Боцев) иска, и (военният) министър Каракачанов ми вади душата. За да има повече пари в бюджета: бой по контрабандата и корупцията. Нивата на контрабанда вече са под 7%. Това е безспорен успех. Амбицирани сме и се надявам, че ще успеем. Трябват ни още 1-1.3 млрд. да съберем", каза Борисов.

Същевременно той напомни, че от 1 септември правителството трябва да изпълни и обещанието си и да увеличи учителските заплати. После обясни, че трябва да се купят нови влакове и вагони, за да се реформира жп транспортът, а трябва да се построи и магистрала "Хемус", за да няма разделяне на държавата на север и юг.

ЕС – колективен член на НАТО

За външната политика Борисов обяви, че проблемите с отбраната в ЕС могат да бъдат решени, ако съюзът стане колективен член на НАТО.

"ЕС трябва да стане колективен член на НАТО и заедно да постигне тези 2% от БВП за въоръжение. Експертите в НАТО пък ще кажат коя държава какво въоръжение да има", заяви Борисов и допълни, че идеята му засега е "ерес", но скоро може да стане и реалност.

Договорът за добросъседство с Македония

Отделно той поиска Македония да стане член на НАТО, защото това е добре за България. Борисов обясни, че е голям привърженик на подписването на Договора за добросъседство със Скопие.

"Ако не го подпишем, не знам какво друго бихме могли да подпишем в бъдеще. Договорът за добросъседство с Македония е изключително важен. Да оставим историците да си спорят. Убеден съм, че и българската политическа класа ще ни подкрепи. Зависи и от политическата класа в Македония този договор да тръгне. Интересът на България е да подкрепи Македония да влезе в Атлантическия пакт. Да се надяваме, че и колегите разбират какви са и опасностите, ако всичко това не се случва за в бъдеще", каза премиерът.

Той напомни, че Балканите "отново са най-тежкият и нестабилен регион от цяла Европа" и той трябва да бъде стабилизиран чрез приобщаване към ЕС и НАТО.

Отношенията с Турция

Какво ли не сме чули, сигурно с хиляди неща не сме съгласни, но те са на нашата граница, и в едно нещо са изключително коректни, не само към България, и към ЕС - че те задържат на своя територия мигрантската вълна, коментира Борисов отношенията с Турция.

Това е достатъчно основание ние да бъдем с тях в непрекъснат диалог, защото на практика ние нямаме натиск на границата, посочи Борисов. Той каза, че продължава да смята, че споразумението с Турция работи много добре и трябва да работим по него.

Посоката

В изказването си премиерът засегна редица теми, като още в самото начало подчерта стратегическите за България партньори - ЕС и НАТО. Това е посоката, която ние неотклонно сме следвали, следваме и се надявам и в следващите години да продължаваме, заяви Борисов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

48 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #48
  2. Коментарът е изтрит в 03:18 на 14 октомври 2023 от автора.
    #47
  3. Борислав Дичев
    #46
  4. Борислав Дичев
    #45



    Бжорисов, нищо няма да купиш! Цялото ти шикалкавене и лупингите, които правиш, имат за цел само едно - да протакаш, да протакаш и да протакаш до безкрай. Тоест не до безкрай а до евентуалното сбъдване на мечтата - твоята и на БСП - белким НАТО се разпадне дотогава. Само не мога да разбера докога ще ни правиш на малоумни и ще ни държиш език, който подобава на кръчмарски разговор. А дори и да се стигне до някакви конкретни стъпки за закупуване на изтребител западно производство, както през 2013

  5. Филка Русофилка
    #44

    Бавенето на топката е тактически маньовър. Изглежда Борисов се е добрал до секретната информация, че дневно у нас умират по над 35 фенове на Грипен само от мръсния въздух. Иначе са много повече. До извода се стига на базата на данните от други два секретни източника. 1. Д-р Симидчиев е получил от Световната банка неизвестни досега данни, че всеки ден у нас умирали от мръсния въздух по 50 д. 2. 71% от българите били убедени фенове на Грипен, според социолъ̀жкото изследване на Калъ̀п интернешънъл на Кънчо Дете невинно и Андрей многоръкия Шива. Борисов разчита демографията да предреши избора. :)

  6. milan
    #43

    "Ако можеха магистралите да се ядат" и влаковете да летят,нямаше да имаме нужда от пенсии,заплати и нови самолети.:)Но,ако отместим шегата,Борисов трябва да внесе спешно нови инвестиции,да разкрие нови работни места и да поиска настоятелно,помощ от ЕС и САЩ,за осъществяването в дългосрочен план,на стратегическата задача-нови,натовски,бойни самолени,нови влакове,магистрали,газов хъб,укрепване и разширяване на военната ни индустрия-което ще доведе и до по-висок стандарт.

  7. Георги Бочев
    #42
  8. ivancho ivanov
    #41

    И да вземем мигове за мишена е опасно, защото ще дойдат 100 хиляди зелени човечета да ги поддържат! Вай бабо, да те не поддържат!

  9. Entdecken
    #40

    Борисов бил измислил Европейските въоръжени сили и членството им в НАТО. Няма ли кой да му разкаже (защото този не може и да чете) за договорите за ЗЕОО и ЗЕС...

  10. memento
    #39

    т.е. нищо няма да купим..поне не тази година. което май беше и целта. колкото до колективното членство на ес в нато - от 28 държави -членни на ес, 4 не са членове на нато - австрия, швеция, кипър, малта.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.