Борисов готви "изпреварващ" скок на билета за градския транспорт

Борисов готви "изпреварващ" скок на билета за градския транспорт

Администрацията на Бойко Борисов смята да повиши цената на билета за градски транспорт в София от 70 стотинки на 1 лев въпреки, че реалната му цена е около 90 стотинки. Това съобщиха в сряда от групата на БСП в Столичния общински съвет. Социалистите заявиха, че в частни разговори зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов е признал, че цените се вдигат "изпреварващо", а заложената инфлация във формулата за изчислените на стойността на билета е по-висока от реалната.

"Инфлацията на годишна база до декември 2007 г. е 8.4 процента. Във формулата на кмета е заложена 12.5 процента. Само премахването на тази "грешка" води до намаляването на реалната цена на билета до 0.91 лева. Ако градският транспорт оптимизира контрола си, то със сигурност цената може да стане и 0.85 лева", коментира Георги Кадиев.

По думите му Велизар Стоилов се е съгласил с тези аргументи, но заявил, че цената ще бъде вдигната "изпреварващо". "Според него вдигането на билетите до 1 лев щяло да предотврати ново повишение през 2009 г., защото и през тази година щяло да има инфлация. Точно изпреварващите изчисления на инфлацията водят до по-висока инфлация", коментира още бившия зам.-министър на финансите

От БСП предлагат всички учители и помощният персонал в училищата, детските градини и яслите в столицата да ползват безплатни карти за градския транспорт. Това ще струва общо 7 милиона лева за следващите 12 месеца. Социалистите смятат да подкрепят и предложението на Борисов за раздаване на безплатни карти на всички 2200 служители в столичната администрация, но гласуват срещу раздаването на такива за техните семейства.

БСП иска да се увеличи глобата за нередовните пътници в градския транспорт - от 10 пъти цената на билета до 25 пъти. Представителят на БСП в транспортната комисия Таня Найденова обаче не успя да обясни какъв е смисълът в това предложение. Статистиката показва, че дори и при сегашните санкции през миналата година са глобени едва 0.2 процента от всички гратисчии (според доклад на "Отворено общество", публикуван през април т.г.).

Освен това се очаква до 2 месеца Върховният административен съд окончателно да отнеме правото на служителите на Столична компания за градски транспорт (СКГТ) да пишат фишове и актове на нередовните пътници.

Това ще направи невъзможно събирането на каквито и да е глоби от пътници, защото след отказ да се плати билет за нередовно пътуване, контролите няма да могат да направят нищо срещу гратисчиите. Очакванията за падане на глобите и повишението на цените на билетите ще доведат и до големи намаления в приходната част на СКГТ, предупреждават експерти.

Приватизация под масата

На този фон от БСП предупредиха, че се правят опити за скрита приватизация на градския транспорт.

В четвъртък СОС трябва да разгледа доклада на шефа на стопанската комисия Данаил Кирилов (БСП, сега ГЕРБ) за преструктуриране на транспорта. Той предлага създаване на консорциум, в който трябва да влязат всички общински транспортни дружества. Зад предложенията стои шефа на транспортната комисия Радослав Тошев ("Гергьовден", сега ГЕРБ).

Основната промяна е създаването на Агенция за градска мобилност, която трябва да обедини СКГТ и "Паркинги и гаражи". СКГТ събира всички приходи от продажбата на билети и след това заплаща на частните и общинските оператори.

Към тази дейност интерес има консорциум, в който водеща роля играе "Соравия", която иска да продава билетите и да осъществява контрола в транспорта срещи комисионна от 10 процента. Вече почти година в Столична община тече конкурс за отдаване на тази дейност в частни ръце. Той предизвика голям скандал сред издателския бизнес заради подозрения, че става дума и за контрол на търговията около спирките, включително продажбата на вестници (Радослав Тошев е син на главния редактор на "Труд" Тошо Тошев).

"Обединяването на тези две дружества може да се приеме като стъпка към влизането на частен оператор в тях или отдаването им на концесия", заяви Найденова.

Лидерът на червената група Жельо Бойчев заподозря корупция и зад предложението за повишение на билетите. "Обикновено от скока на цените на обществения транспорт имат полза всички, освен общественият транспорт. Обикновено цените на маршрутките се изчислят на база 2 пъти стойността на билета", каза Бойчев, намеквайки, че фирмите за маршрутни превози имат пръст в действията на Столична община.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?