Борисов иска нови изтребители: Ако стане война, да се сборят и да няма пушечно месо

И аз искам да изляза на вечеря с Наоми Кембъл, но не мога да й платя сметката, разясни Каракачанов

Бойко Борисов и министърът на транспорта Красен Кралев откриха реновирания Зимен дворец в София, сн. БГНЕС

"Аз държа да се закупят нови самолети, за да може, когато му свалят найлона от седалките (бел.ред. пилотите), да знаят, че ще карат нещо сигурно, добро и няма да са пушечно месо, а ще могат да се сборят във въздуха".

Така премиерът Бойко Борисов коментира последните вълнения около модернизацията на военната авиация.

"Ние държим самолетите да бъдат нови, за да може не само да могат да охраняват небето на България, но и в този размирен свят, не дай Боже, ако стане война, да могат да се бият с другите изтребители“, коментира Борисов.

"Когато видиш с какво разполагат останалите държави, потенциално с които може да възникне конфликт в региона, трябва да се избере такъв изтребител, който като излети, да има реални шансове за бой. Не само да обикаля във въздуха и да прави "Еър полисинг“, продължи премиерът.

"Оттам нататък съм помолил Каракачанов да покани и летците от Граф Игнатиево също да участват, да гледат. В края на краищата първо те са най-добрите експерти, защото летят на тези самолети, знаят с какво ще се бият или ако стане война, какво ще правят, и не на последно място, те ще летят на тях“, каза Бойко Борисов.

Преди ден военното министерство публично отвори подадените четири оферти за нов тип изтребител – на САЩ за нови машини F-18 и F-16, на Швеция за нови "Gripen" и на Италия за втора ръка "Eurofighter".

"Аз не гледам оферти, не участвам. Това, което знам, го гледах снощи по новините. Единственото, за което съм дал указания, е да се направи публично, отворено, пред медиите, за да могат хората да знаят за пълната прозрачност на този конкурс, защото това са милиарди. От това, което видях, най-добрите самолети, които поне сме чували ние, са участвали – F-16, F-18, "Gripen", "Eurofiighter" и не знам още други какви", посочи Борисов. 

Преди ден обаче зам.-военният министър Атанас Запрянов обясни, че решението какви самолети ще се купят ще бъде политическо. Така в крайна сметка то е в ръцете на Борисов. 

Както обикновено, почти цялата информация около бъдещата сделка, която ще излезе до 1.8 млрд. лева, ще бъде класифицирана и няма да е публична. 

Каракачанов: И аз искам среща с Наоми Кембъл, ама...

"И аз искам довечера да изляза на вечеря с Наоми Кембъл, но нямам възможност да ѝ платя сметката", обясни ситуацията вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов.

"Не съм вече толкова млад и красив, че да не иска да ѝ плащам сметката", продължи в шеговит тон вицепремиерът и военен министър.

Той също коментира, че България предпочита да закупи нови изтребители вместо стари и така на практика елиминира офертата на Италия за машини втора ръка "Eurofighter". Публична тайна е, че основните фаворити за поръчката са офертата на САЩ и "Lockheed Martin" за нови машини F-16 - блок 72, известна като Viper (V) и тази на Швеция и SAAB за нови изтребители "Gripen".

Според няколко независими източници предложението на САЩ към момента е фаворит.

"Винаги едно ново нещо е по-добро от старото. Най-накрая спорът кой самолет е по-добър опира до това какви финансови възможности имаме", посочи той пред бТВ.

Kaракачанов каза, че при избора на нов боен самолет много важна ще бъдат необходимите средства за бъдещата му поддръжка.

Поддръжката ще бъде основен критерий

"Много важен критерий е колко ще струва поддръжката на самолетите. Дали 20-30 млн. лева или 100 млн. лева годишно. Не е без значение", добави той.

По думите му повече от половината пари, които се харчат за самолети в 30-годишния им живот, е за поддръжка, а не покупка.

Той обясни, че подадените четири оферти първо ще бъдат анализирани от работната експертна комисия дали отговарят на българските изисквания. Това трябва да стане до 18 октомври. След това премиерът Бойко Борисов ще назначи нова политико-военна работна група, в която ще влезнат представители от министерствата на отбраната, икономиката и финансите, както и специалисти от Военновъздушните сили. Тази комисия ще води преговорите с избрания доставчик.

Крайното решение ще бъде взето от Министерския съвет, а междуправителственият договор ще бъде ратифициран от парламента.

"Преговорите се водят с държави, за да няма съмнения за корупционни практики. Към момента не е имало лобистски натиск", каза военният министър.

"Авионамс" не може да се справи с ремонта на Су-25

Каракачанов бе категоричен, че наскоро национализираният завод "Авионамс" няма възможности да поеме ремонта на старите руски самолети Су 25, въпреки че КНСБ твърди, че това не е вярно и дори заплаши със стачка, ако предприятието на бъде включено в поръчката на МО, която може да достигне над 80 млн. лева и почти сигурно ще бъде изпълнена от беларуска компания, която бе единствената подала оферта.

"Едно е да искаш, друго е да можеш. Те самите знаят, че не могат да свършат това", каза Каракачанов.

Той посочи, че заводът не е изпълнявал подобни дейности от 2001 година и ще му трябват до четири години, за да се подготви.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?