Борисов: Липсата на регламент за публично-частното партньорство прави кметовете страхливи

Една от най-коментираните точки от дневния ред на Министерски съвет в сряда е одобрението на проекта за нов Закон за публично-частното партньорство. Това става ясно от публикуваната в петък станограма от заседанието.

“От много време има нужда от този закон, който ще повиши инвестиционната активност и развитието на националната икономика конкретно в тези области, където частни инвестиции са необходими или напълно или съвместно с общини и с държавен бюджет за изграждането, поддържането и експлоатацията на обекти от техническата и от социалната инфраструктура. Всички знаем за големи обекти, които с времето са се проваляли заради липсата на такъв закон в България и не само в пътната инфраструктура, а също в спортна, културна, образование, наука и т. н.”, казва финансовият министър Симеон Дянков. Той уточнява, че текстът е съгласуван с Европейската комисия.

Законът е приветстван от транспортния министър Ивайло Московски, който се е върнал от съвет на министрите на транспорта в Полша. “Всички министри подписахме декларация, с която изискваме от ЕК да даде ясни правила и ясно да структурира този процес на публично-частно партньорство. Дадоха се препоръки, специално за сектор “Транспорт”, които звучат така: Отворете се максимално за частния капитал в този период на криза, когато публичните средства са много ограничени. Препоръката на Комисията, препоръката на Европарламента е да направим максимално гъвкав и достъпен механизъм за публично-частно партньорство. Споделих, че имаме подготвен документ, който влиза в парламента, адмирират ни сериозно за това нещо и посоката е тази”, казва той.

“Усилията за оптимизиране на нормативната уредба, свързана с публично-частното партньорство, не могат да се изчерпват само с това предложение. Всички вероятно ще бъдат съгласни, че има потенциал за подобрение в Закона за концесиите, вероятно и в други нормативни актове”, съветва министърът по еврофондовете Томислав Дончев.

С новия закон се позволяват най-различни форми на ПЧП, а преди винаги се е стигало или кметове или Министерският съвет да решава каква да е формата на публично-частно партньорство, казва Дянков и допълва: “Съответно знаете, че в тези решения, които са ад хок, защото няма правна база как те да се решават, винаги предполагам е имало някакъв такъв момента на непрозрачност. Така че липсата на този закон реално е правила така, че всичките решения да се концентрират в няколко души в държавата”.

“Той не е само непрозрачен, той е непрозрачен за тези, които искат примерно да си направят далавери. Но за кметовете специално, мога да кажа като кмет, когато липсва регулирана рамка ставахме страхливи, защото винаги могат да те обвинят в нещо, когато направиш публично-частно партньорство. Може да е идеално, но ще кажат – защо пък го направихте. И затова този инструмент буквално не се ползваше. В цялата Европа работи перфектно, в България не се ползваше поради тази причина. Или от страх, защото като няма точен регламент да е описано – изпълняваш тези десет точки и добре си го направил. Така че е много на място”, казва Бойко Борисов.

Въпреки изпадането на България с три места надолу в класацията по конкурентоспособност на икономиката за 2011 г., изготвена от Световния икономически форум, икономическият министър Трайчо Трайков отбелязва новината като нещо положително. “Излезе тези дни новата класация на Световния икономически форум от Давос за конкурентоспособността на българската икономика. Въпреки че има различни движения и промени в класацията, специално в работата на институциите, което означава ефективност, прозрачност на вземането на решенията и т. н., отбелязваме отиване напред в класирането”, казва той.

България изпада от 71 на 74-ва позиция в класацията, обхващаща 142 страни. Отстъплението е заради влошаване ефективността на стоковите пазари, технологична готовност, степен на развитие на бизнеса, инфраструктура и иновативност. Същевременно обаче докладът отчита подобрение при институциите, финансовите пазари, ефективността на пазара на труда, образование и квалификация.

Още по темата
Още от Бизнес