Борисов на жп инспекции из страната

Нагледа поставяне на релси, повози се на влак, но не го подкара, защото няма такава книжка

Премиерът Бойко Борисов продължи във вторник започналото преди евроизборите "онлайн риалити“ от джипа, който кара при обиколките си из страната. Този път той инспектира изпълнението на някои жп проекти, финансирани с пари от еврофондовете, дори се повози на влак, но не го подкара, защото няма такава книжка. Обеща до няколко години нови влакове за БДЖ и завършването на модернизацията на 400 км релсов път, защото "важното е хората да видят свършеното"

Борисов на отсечката София-Елин Пелин, сн. МС

По време на жп инспекцията си Борисов бе придружен от вицепремиера Томислав Дончев и от министрите на транспорта Росен Желязков и на финансите Владислав Горанов.

Проверката започна от дейностите по отсечката София-Елин Пелин, която е част от железопътната линия София-Пловдив.

“Здраво, наборе, как е? Ела, да те видим. Коя фирма сте вие? Жив и здрав да си. Как се казваш? Какво товариш с тая машина? А бачкате ли яко?“ - тази поредица от въпроси зададе през прозореца на джипа премиерът на един от работниците по отсечката.

Човекът отговори, Борисов потегли с автомобила, а транспортният министър, който беше прекъснат от разговора на премиера, започна да обяснява за проекта. Това обаче продължи само няколко минути, защото Борисов отново спря колата. Последва идентичен разговор с друг работник. "Какво правиш? Ела да те видим, бе. Как се казваш, каква е тая машина? Какво правите, а работите ли здраво? А плащат ли?“, попита премиерът. Получи бързи отговори и колата отново тръгна.

Жп скорости от 160-200 км/ч

Борисов продължи да говори с Желязков. Министърът му обясни, че след завършването на отсечката влаковете по нея ще се движат със 160-200 км/ч и в строежа са ангажирани 6-7 хиляди души.

"На такива територии няма как да развиват 300-400 км/ч. Докато я развие, трябва да спре“, добави премиерът.

След което обясни, че с изграждането на участъка от София до Елин Пелин и другите части от линията София – Пловдив времето за пътуване между двата града ще намалее до 1 час и 10 минути. Също така ще се създаде възможност придвижването на хората от крайградските зони към София и обратно да се поеме от жп транспорт в тясна връзка с градския транспорт, основно метрото. Това ще даде алтернатива на над 3000 човека от Елин Пелин, Казичене, Искър и др., които ежедневно пътуват с автомобилите си към София, цитира го правителствената пресслужба.

"Правителството продължава приоритетно с инвестиционната програма в жп транспортната инфраструктура. Влакът пести енергия, представлява 100 процента екологично чист транспорт и ще се спести трафик от стотици хиляди тонове товари“, обясни премиерът при следващата си спирка на гара Белозем.

Ремонт на 400 км релсов път и важното е хората да видят

По думите му общо 400 км железопътна инфраструктура ще бъде модернизирана по инспектираните в рамките на деня проекти. "Важно е хората да видят свършеното. Ние работим здраво“, заяви той. Според него с инвестициите в националната жп инфраструктура ще се облекчи трафикът по магистралите. Борисов даде пример с данните от натовареността по магистрала "Тракия“ - на националния празник трафикът е бил 53 000 автомобила, а в последния от почивните дни около 24 май – 57 000 автомобила.

В района на гара Белозем премиерът огледа как е рехабилитирана отсечката Скутаре-Оризово., която е част от ремонт на жп линията Пловдив-Бургас. В този участък напълно подновени са 28 км релсов път.  Изградени са шумозащитни и предпазни стени в гара Маноле и Белозем и едно пешеходно пресичане с осигурен достъп за лица с намалена подвижност. Контактната мрежа е изцяло нова.

Борисов доволен от подкрепата на президента

"Последните дни видяхме пълна подкрепа на президента. Всичко, което правим, той го промотира съответно в Словения и в Санкт Петербург“, коментира пред журналистите Борисов и изтъкна изграждането на интерконекторите и магистралите. "Съжалявам, че върна закона за предварителното отчуждение, защото всичко това, което говоря, ако го няма този закон, няма да бъде построено, поне следващите 15-20 години. Но да речем, че някой го е подвел“, каза още той.

Пътуването му продължи към жп гара Пазарджик, чийто ремонт струваше 3.63 млн. лв., от които 3.085 млн. лв. са от ЕС. Преди модернизацията ѝ, приключила за девет месеца през 2014 г., гарата е била ползвана от 231 хил. пътника годишно. Вече техният брой е 260 хиляда.

Кой ще кара влака?

На гара Пазарджик министър-председателят се качи на влак, за да провери лично как се пътува по трасе за скоростно движение, изградено по европейските стандарти за проектиране на скоростни линии за пътнически превози.

"Кой ще кара влака?", попита Борисов машиниста. Той му отвърна: "Аз ще го карам, ако искате вие". "Не, не, аз нямам книжка за влак", каза Борисов и пита финансовия министър: "Влади, колко влака ще купим?". Горанов е уклончив, че е рано да се каже.

"Премиерът Борисов ли кара влака?", пита жена отвън. "Не, возиме се", успокои я той.

След като провери как е да се возиш с почти 160 км в час, Борисов пристигна на гара Тодор Каблешков, където с министри разгледаха интермодален терминал за претоварване от автомобили на влакови композиции, пътуващи от и за Турция. Съоръжението, което бе изградено ссъщо с пари от евфофондовете, бе дадено на концесия през 2017 г. на един от най-големите български превозвачи – пловдивската ПИМК.

Транспортният министър  Росен Желязков коментира, че този терминал вече е надминал прогнозираното количество товари и вече по два влака на ден се обработвали. Към момента годишно там се обработват 40 хил. контейнера с товари. Пълният капацитет е 57 хил. контейнера и се очаква той да бъде достигнат през 2020 г.

"Товарите са се увеличили два пъти. Всеки ден има влак за Турция. Следващата задача е да направим терминалите Варна, пристанищата, защото там ни е другият голям потенциал, контейнерите терминали", заяви Желязков.

"Което показва, че като станат готови линиите, това е идеята - да прехвърляме тирове, контейнери на влака и да не пътуват по магистралите", обясни премиерът.

Още по темата
Още от България