Аню Ангелов: Полетите на премиера са плюс за МО

Борисов навърта "нальот" за военните летци чрез превоза си с ВВС

Министърът на отбраната се опита да замаже проблема с разходите

Борисов навърта "нальот" за военните летци чрез превоза си с ВВС

По примера на началника си Бойко Борисов, който каза, че давал правителствените "Еърбъс"-и на "който си поиска" , защото трябвало да летят, и министърът на отбраната Аню Ангелов обясни, че полетите на министър-председателя с военна авиация са "плюс" за Министерството на отбраната (МО) – "и без това летци на транспортни самолети и вертолети трябва да летят".

Обясненията му в петък са по повод на изнесената от Mediapool информация, че премиерът Борисов и вицето му Цветан Цветанов са използвали военно-транспортния самолет "Спартан" и вертолет "Кугър", а разходите за този непредвиден транспорт са били планирани за бойната подготовка на българските Военновъздушни сили (ВВС).

Според официален документ на МО, с който Mediapool разполага, само през тази година премиерът и негови министри са използвали на два пъти самолета "Спартан" и 12 пъти са летели с вертолет "Кугър". Тези полети са с обща продължителност 50 часа и 55 минути и струват на МО 251 569 лева.

Поемането им от страна на МО е довело до недостиг на пари за авиационно гориво и резервни части за летателната техника, се посочва в докладната записка, с която през август МО си иска парите от МС.

Военната авиация е направила 47 ВИП полета от началото на мандата

От началото на мандата военните самолети и хеликоптери са направили 47 ВИП полета по поръчка на правителството. Това става ясно от писмен отговор на военния министър Аню Ангелов до депутата от БСП Ангел Найденов, огласен в петък в парламента. Според БСП по този начин правителството си е направило паралелен Авиоотряд 28, а основната причина за използването на военната летателна техника е да се прикрие нерегламентираното използване на правителствения авиоотряд.

"За министър-председателя Бойко Борисов явно е недостатъчен бюджетът на Авиоотряд 28, който е над 7 милиона лева, и затова той си позволява да използва военни самолети за своите полети, тъй като понякога се налага да се режат 3-4 лентички в различни краища на страната и очевидно това е транспортна задача, която е невъзможно да бъде решена с обикновени автомобили на НСО", коментира депутатът от левицата Петър Курумбашев.


"В момента не мога да ви отговоря дали са платени или не", заяви министър Ангелов в петък.

 "Това е плюс за министерството, в смисъл такъв - и без това летци на транспортни самолети и вертолети трябва да летят. Те изпълняват определен нальот (бел. ред. часове във въздуха), имат свой план. Този определен нальот и план те го правят - дали ще има пътници и пасажери или няма да има пътници и пасажери, те са длъжни да го направят, за това те получават заплата."- уточни Аню Ангелов.

Той също така каза, че не знае нито колко средства от бюджета за отбрана са отишли за полетите на военновъздушните сили, обслужващи премиера. Все пак предположи, че до края на бюджетната година "сигурно ще ги платят".

От думите му стана ясно, че много не разчита на тези пари, тъй като "всичко това, което идва допълнително за нуждите на администрацията на Министерския съвет или на когото и да е било друг – това са допълнителни приходи, които отиват в държавния бюджет".

"Така че и да плати Министерският съвет нещо на МО, то автоматически заминава на съседното министерство - МФ", заяви Ангелов.

Той освен това заяви, че този разход не се отразява на подготовката на летците, дори и ако е непредвиден и не е разчетен предварително.

Министърът не даде информация колко млади пилоти са се подготвяли, докато са превозвали премиера. Нормална практика е обаче полетите на премиера да се обслужват от най-подготвените летци, които едва ли може да минат като учебни.

Не е ясно дали Ангелов не е запознат със сметките на собственото му ведомство или просто се опитва да омаловажи проблема. Осигурените финансови средства за полетите, поръчани от Министерския съвет, са от програма 1.2 от Единния финансов план за материално-техническо осигуряване на МО за 2012 година. Така че съвсем не е без значение дали ще бъдат възстановени.

Преди ден от МО обещаха, че в петък ще ще представят официална информация за полетите на ВВС по поръчка на премиера или други министри, но все още няма такава.

Подготовката на военната авиация е едно от най-големите пера от разходите за армията. Скъпото гориво, ограничената летателна техника и скъпата ѝ поддръжка в последните години превърнаха полетите "в привилегия" за военните авиатори.

Недостатъчният брой летателни часове е една от причините за отлива на летци от армията. Само преди няколко дни от Военновъздушните сили обявиха официално, че много подготвени пилоти и техници са напуснали авиобаза "Крумово". Аналогична е и ситуацията в авиобаза "Граф Игнатиево".

Много от напусналите опитни пилоти трябва да бъдат заменени от техни млади колеги, които трудно могат да получат необходимата подготовка, гарантираща безопасно изпълнение на задачите.

Според наблюдатели българската военна авиация вече разполага с ограничен брой добре подготвени кадри. Така се стигна до критичната ситуация с гасенето на пожари това лято, когато се наложи да летят командирът на авиобаза "Крумово" бригаден генерал Златко Златев и заместникът му Евгени Белкинов.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?