Борисов обеща магистрала "Хемус" да е готова до 2024 г.

Обходния път на Габрово готов през септември, магистралата до Сандански - през октомври, а догодина - участъкът до Боаза

Премиерът Бойко Борисов провери на място "мащабното строителство", което е обхванало страната – от магистрали, през пътища, детски градини, училища и градската среда.

Асистиран от министъра на регионалното развитие Николай Нанков и председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура", Борисов посети строящия се участък на магистрала "Хемус" от Ябланица до пътен възел "Боаза", който по думите му е "най-трудният", защото минава през планински терен.

Премиерът раздаде щедри обещания за рязане на ленти с по 7–8 месеца предсрочно.

Той каза, че на "19 септември ще бъде открита едната тръба на тунел "Шипка", както и няколко завода". След това се поправи, че не става въпрос за тунела под Шипка, а за обходния път на Габрово, който трябваше да е готов до края на 2015 г., но изграждането му се забави заради жалби на жители на града и екоорганизации.

Участъкът между Кресна и Сандански на магистрала "Струма" ще бъде открит в края на септември или началото на октомври, каза Борисов. Досега се говореше за края на ноември, а съгласно сключения договор със строителите трябва да е готова през май 2019 г. От изказването на премиера и регионалния министър стана ясно, че бързането няма да е за сметка на качеството.

Догодина по това време ще са готови и две отсечки от магистрала "Хемус" – от Ябланица до Боаза и от Белокопитово до Търговище, обеща Борисов. Строителството на участъка от Белокопитово все още не е започнало и се очаква това да стане на 15 август. Причина за забавянето са отчуждителните процедури, решенията за които се взимат от Министерския съвет.

"Така, както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Търново, Търговище, Варна, до 2024 г. магистрала "Хемус" ще е готова", обеща премиерът.

Борисов: Да бързаме, но с разум, животът на строителите ни е най-важен

"Искам чрез вас българите да видят какво мащабно строителство има в държавата. Нали видяхте трасето какво е - в скалата се прави път и той ще отиде до Тетевен сега", каза Борисов по време на инспекцията пред журналисти.

Той представи ръководителя на строежа на трасето - 26-годишният Калин Борисов. Той обясни, че от инженерна гледна точка се изграждат огромни съоръжения – насипи по 26 метра, за да се изравни денивелацията на трасето. Водостоците са огромни – 14 тонни, извънгабаритни и се правят на място, за да се спести от разходите им за транспорт, обясни младият инженер. Той допълни, че големите насипи се изпълняват чрез арнонасипни системи.

"Това е най-трудното трасе от магистрала "Хемус", но основната ни задача е да се пази животът на строителите. Не трябва да се допуска авария. Да бързаме, но с разум", обърна се Борисов към шефа на пътната агенция.

Нанков: Този участък е три пъти по-евтин от магистрала "Люлин"

Министърът на регионалното развитие Николай Нанков акцентира на факта, че са спестили 40% от средствата – при прогнозна цена от 90 млн. лв., строителството ще струва 55 млн. лв. без ДДС.

Той сравни инвестицията с тази за изграждането на магистрала "Люлин". "При същия терен и същите съоръжения търгуваната през 2005 г. магистрала струва около 8 млн. евро на километър. Тук говорим за под 3 млн. евро. за километър или почти 3 пъти разлика в цената", обърна внимание Нанков.

До намаляването на цената на този участък се стигна, след като първият търг беше прекратен след катарзиса на Борисов и жалба до Европейската комисия. Тогава изграждането на магистралата до разклона за Плевен/Ловеч беше поделено между фирми, зад които стояха Делян Пеевски и Валентин Златев.

За да гарантира, че се строи евтино и качествено и няма риск магистралата да се нагъне като новите участъци на "Тракия" и "Марица", Нанков обяви, че в момента се преработват наредбите за гаранционните срокове за ново строителство на магистрали. Предвижда се те да бъдат удължени с поне 3 години, каза Нанков. В момента гаранционният срок на новите магистрали е 5 години.

Строителството на 9.3 км отсечка между Боаза и Ябланица се изпълнява от консорциум "ХВП Ябланица" ДЗЗД, в който влизат "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пъстрой Бургас", които спечелиха търга с цена от близо 55 млн. лв. без ДДС. И трите фирми официално се водят на бившия шеф на пътната агенция Велико Желев. Договорът беше подписан през юли 2017 г. и срокът за изпълнението е 910 дни. Това означава, че обектът трябва да е готов в началото на 2020 г.

"Тези почти 10 км са предизвикателство, минават през планинска част, но ще сме готови 7-8 месеца предсрочно, без да правим компромис с качеството и сигурността на работниците", обеща Николай Нанков. По думите му към момента малко над 30% от трасето са готови, а с проектирането изпълнението надхвърля 35%.

До края на годината ще се търгува магистралата до Велико Търново

До края на август трябва да започне търгът за участъка от пътен възел "Боаза" до пътя за разклона Плевен/Ловеч. Тези 52 км ще бъдат разделени на три отделни позиции, каза Николай Нанков.

По думите му до края на годината ще се търгуват и останалите около 83 км от разклона за Плевен/Ловеч до Велико Търново.

Магистрала "Струма" може да завие към Благоевград заради разкопките

Археолозите ще решат какво да се прави за участъците с археологически разкопки по магистрала "Струма", каза Борисов. В участъка край Благоевград беше разкрито древното селище Скаптора, за чието запазване се обявиха редица археолози, неправителствени организации и местни жители.

"Ако не, ще я завием вляво (магистралата – бел.ред.) и ще върви по старото трасе през Благоевград към двулентовия път. Ние им предлагаме да направим музей, да направим всичко, да разкопаем нагоре целия баир, обаче - пълно със специалисти в България. Виждате как се строи в планина", каза Борисов видимо раздразнен от забавянето на строителството на отсечката заради разкиралата се археология.

"Над 200 училища и детски градини се ремонтират в момента. Тече мащабно строителство в образованието на стойност 620 млн. лв.", каза още Борисов.

Още по темата
Още от България

Защо управляващите избират Цацаров за шеф на "Антикорупция"?