Борисов пак се извъртя – билетът за градски транспорт става лев от 1 юли

Борисов пак се извъртя – билетът за градски транспорт става лев от 1 юли

Един лев ще струва билетчето за градския транспорт в София. 43% процентното увеличение на цената за мръсния, нередовен и овехтял превоз влиза в сила от първи юли. Новината съобщи лично в понеделник кметът Бойко Борисов, като се мотивира с повишените цени на горивата.

"Ще увеличим цената на билетите, едва когато повишим цената на услугата. Не е логично при не толкова добра услуга да повишаваме цената за превоз". Тази декларация също е на кмета Борисов, но от 2 април, когато внезапно даде на заден и отмени планираното поскъпване на градския транспорт от 1 май. Според тогавашните му изявления, реалната цена на билета е между 2.30 – 2.40 лева.

Според сега предложения вариант за изменение на наредбата багажът, извън допустимата норма, ще може да се заплаща и с допълнителен талон за пътуване, а не само с билет, както бе досега. Глобата за нередовен пътник остава десет пъти по-висока от цената на билета. При отказ да се тя да бъде  платена, ще се съставя фиш на стойност 20 лева.

Продаваните от водачите в градският транспорт билети ще струват 1.10 лева, а комбинираният билет – 1.40 лева. Въвеждат се талони за пет пътувания срещу 4.25 лева и за 10 пътувания срещу 7.50 лева.

Еднодневната карта за всички линии от 1 юли ще е 4 лева, петдневната - 15 лева, а месечната - 50 лева. Картите за студенти, ученици, пенсионери, за учениците от домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителски грижи, не променят цените си от 1 юли. Запазват стойността си и абонаментните карти за инвалиди и за възрастни граждани над 68-годишна възраст. С един лев се повишават цените на месечните билети за многократно пътуване за двете категории граждани.

Изчисленията на шефовете на дружествата в системата на столичния градски транспорт, направени по повод предложението на зам.-кмета Велизар Стоилов през април сочеха, че повишаването на билета от 70 стотинки на 1 лев ще увеличи приходите с около 5 процента. Прогнозата бе в рамките на статистическата грешка. Тогава дружествата отчетоха бъдещ спад на приходите от билети заради значително по-високата им стойност.

Въпреки увеличението на цената, Столичната община не е направила нищо, за да ограничи излишните разходи в транспорта. В края на април стана ясно, че "Столичен автотранспорт" е източван в продължение на три години чрез неизгоден договор за поддръжка на газовите уредби на автобусите.

Същевременно доклад на "Отворено общество", обявен през април, показа пълното безсилие на градския транспорт да се справи с нередовните пътници. През миналата година са глобени едва 0.2% от гратисчиите, а дружеството е загубило над 38 млн. лв. заради граждани, пътували без билет. Реално нередовните единични пътувания на ден са към 150 000, а наложените глоби тип "билет за нередовен пътник" от 7 лв. са 90 550 за цялата 2007 г. От 150 000 ученици и 120 000 студенти в София едва 24 000 пътуват с абонаментни карти.

В изтеклите два месеца на затишие по темата "повишение на цените за градски транспорт" тържествено бяха въведени нови униформи на контрольорите.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?