Предложение държавното дружество "БДЖ Товарни превози" да бъде дадено за покриване на дълга на "Холдинг БДЖ" към германската банка KfW за покупката на 50 електрически мотриси "Дезиро" от "Сименс", лансира в четвъртък премиерът Бойко Борисов пред журналисти.
Идеята не е нова и за първи път бе обсъждана в БДЖ в началото на годината, когато германската банка за първи път заплаши да си вземе мотрисите заради просрочени плащания от 24 млн. евро. Това дори бе предложено на KfW, която отпусна 190 млн. евро през 2005 г. за закупуването на 50 електрически мотриси “Дезиро”, но отговор от германска страна не е последвал, припомни пред Mediapool Владимир Владимиров, член на борда на "Холдинг БДЖ".
Владимиров обясни, че в момента железницата има да изплаща на германците за мотрисите 235 млн. лв.
България дължи близо 300 милиона лева на Германия по тази сделка и този дълг ни тежи като воденичен камък, това е уникална по своята глупост сделка, заяви Борисов след среща с президента на Асоциацията на германските индустриално-търговски камари Ханс Дрифтман.
По думите на премиера дългът за мотрисите "Сименс" може да бъде заменен за "БДЖ товарни превози", чийто първи опит за приватизация се провали, след като само един кандидат, зад който не беше ясно кой стои, подаде документи за участие в конкурса и сега Агенцията за приватизация готви нова процедура по занижени критерии.
Дълг срещу собственост
"Товарни превози" са пуснати за приватизация и аз помолих да се разговаря със "Сименс" дали не биха се съгласили да вземат дружеството за сметка на този дълг, затова ги каним да дойдат на търга и тези пари да могат да се преоформят, коментира Борисов.
Изявлението му идва в момент, в който германската банкапредупреждава с официално писмо БДЖ, че са нарушили финансовото споразумение с банката, когато през 2010 г. се трансформира в “Холдинг БДЖ” и изкара всички активи на железницата в двете дъщерни компании – “Товарни превози” и “Пътнически превози”.
Проблемът с дълговете на железницата за мотрисите неведнъж е бил обект на преговори между българската страна и германската банка. Последно разговори за това се водиха през януари, когато транспортният министър Ивайло Московски коментира, че единият вариант е да се погаси задължението към германската страна със средства от бъдещата приватизация на "БДЖ Товарни превози", а втората – това да стане с пари от бъдещия заем от Световната банка.
Не е ясно дали идеята на Борисов въобще е обсъждана с кредитора, който ако приеме, че се сдобие с железопътен товарен превозвач с пазарен дял около 75 на сто и оценен в първия опит за приватизация минимално на 200 млн. лв.
Подобен вариант е нов опит да се спасят Българските държавни железници (БДЖ), които не е ясно как ще финансират дейността си, след като в началото на юли финансовият министър Симеон Дянков им спря държавната субсидия заради необслужван заем от Световната банка. Към тези проблеми се прибавя и допълнителен натиск от кредитора на сделката за мотрисите "Дезиро" и облигационерите на друг заем за 100 млн. евро. Така БДЖ все повече се приближава към момента, в който няма да има друг вариант освен да спре да работи.
Неяснота как ще работи БДЖ без субсидия
Откакто е блокирана издръжката на железницата – над 13 млн. лева месечно, ние не можем да разберем какво иска от нас Министерство на финансите, за да я пусне. Това коментира пред Mediapool Йордан Недев, изпълнителен директор на “Холдинг БДЖ”. Той не отрече възможността да започне поетапно спиране на влаковете, тъй като компанията няма пари нито за гориво, нито за инфраструктурни такси. Средства за заплати и осигуровки също няма откъде да дойдат, след като на 15 юли не бе направен превод на субсидията от финансовото ведомство.
От Министерството на финансите отказаха категорично да коментират пред Mediapool темата за спряната субсидия за БДЖ и възможностите и условията за възобновяването ѝ. От транспортното министерство, БДЖ и НКЖИ също били в неведение какви са плановете на ведомството на Дянков относно железницата.
Световната банка (СБ) активира държавна гаранция по заем от 1995 г. за 80 млн. долара, по който БДЖ има просрочия още от миналата година. Това даде повод на Дянков да спре субсидията на превозвача, за да може бюджетът да си възстанови държавната гаранция за жп заема към СБ.
В железничарските среди обаче има и версия, че крайната мярка и нежеланието на Дянков да вдигне запора върху субсидията е заради конфликта му с транспортния министър Ивайло Московски за безплатните карти за пътуване с влак.
В края на май Дянков заяви, че бил “меко казано изненадан” да разбере, че “има близо 400 000 безплатни карти, които всеки момент могат да влязат във влаковете”. Те стрували на бюджета 250 млн. лева. Тогава и Дянков, и Московски обясниха, че броят им ще се намали съществено, ще се ползват само от експлоатационен персонал, само за линиите, на които работят, но от 2013 г. Възможността привилегията да отпадне доведе до няколко протеста на железничари и синдикати пред транспортното министерство, както и до заплахи за нови стачки в БДЖ.
Освен без пари, железницата скоро може да остане и без вагони и локомотиви. За това сигнализира Петър Бунев от железничарския синдикат към КНСБ. Той се позова на две писма от кредитори на дружеството. Едното е от 16 юли – от германската банка KfW, която отпусна 190 млн. евро през 2005 г. за закупуването на 50 електрически мотриси “Дезиро” и на която сега се предлага сделката дълг срещу собственост. Тя твърди, че БДЖ са нарушили финансовото споразумение с банката, когато през 2010 г. се трансформира в “Холдинг БДЖ” и изкара всички активи на железницата в двете дъщерни компании – “Товарни превози” и “Пътнически превози”. Това станало без знанието и одобрението на банката, която отново плаши с отнемане на мотрисите. Другото писмо е от 17 юли и е от компанията “Алварез&Маршал”. Тя е наета от облигационерите по втория облигационен заем на БДЖ за 100 млн. евро и е изискала пълен опис на активите на дружеството. Преди време от БДЖ обясниха, че ще продадат заложените срещу заема 3500 товарни вагони и с очаквания приход от над 50 млн. лева ще покрият кредита. Това обаче не се случи.
Ежедневен натиск на кредиторите
Йордан Недев обясни, че писмата са “стандартна комуникация” и натискът от кредитори е ежедневен. Те имат силна финансова дисциплина и при забавяне от един ден почват да пишат, но ние се справяме, каза шефът на жп холдинга.
Справянето обаче ще е до време заради спряната държавна субсидия за БДЖ. Тя бе блокирана на 1 юли заради необслужвания заем към Световната банка от 1995 г. за 95 млн. долара, от които са усвоени 80 млн. долара. Просрочия по кредита се трупат още от миналата година, заради което банката активира държавната гаранция. През 1995 г. БДЖ и Национална компания “Железопътна инфраструктура” са едно дружество, а две трети от заема са за инвестиции в жп линии, т.е. за НКЖИ.
Вместо да плаща своята част от вноската, обаче НКЖИ намалява с нейния размер таксите, които БДЖ трябва да плаща за ползване на железния път. “Ако си правят вътрешни прихващания, това означава, че пари към банката няма да влязат”, каза транспортният министър Ивайло Московски преди две седмици. Той обеща, че в рамките на дни юристи от финансовото министерство и двете дружества ще обсъдят вариант заемът да се прехвърли към НКЖИ, но подобно предоговаряне е дълга и сложна процедура. Много по-лесно би било БДЖ да продължи да обслужва кредита, а НКЖИ да се разплаща с тях с кеш, а не под формата на приспаднати такси.
Пред Mediapool шефът на НКЖИ Милчо Ламбрев първоначално коментира, че не бягат от отговорност и ще съдействат за решение на проблема, но във вторник заяви, че такова все още няма и “всеки търси начин да се спаси”. По думите му среща по въпроса ще има идния понеделник. На нея ще присъстват ръководствата на БДЖ и НКЖИ.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
87 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Що бе, Тиква, това упражнение?
А аз предлагам друг бартер - срещу немски мотриси да им дадем български мутреси.
Ако дон Корлеоне контролираше положението в Германия така, както у нас, щеше да е сигурно, че Сименс ще му клекне като един Гриша Ганчев.
На лице са данни за водене на държавно дружество към умишлен . Още ли спите господа прокурори. И един ли няма достойнство да започне разследване срещу Владимир Владимиров и малоумника с. Дянков?
Където мине Дянков, трева не никне! Дянков е кадровика в "БДЖ". Как ще има търговска политика в дружеството след като шеф на маркетинга при пътнически превози е управител от бившите заведения на Слави Бинев по южното черноморие. Има се предвид заведенията Кул Плиз. Да се постанови забрана за Дянков да посещава Родината, или на хладно в някои от затворите с доживотна присъда, поради липса на по тежко наказание. Това е съдбата на безродниците.
http://www.news359.bg/2012/07/12/saobshtenie-otnosno-koruptsiyata-v-bdzh/
Съобщение относно корупцията в БДЖ
12.07.2012 23:19 0
Автор: Бисер Иванов
Уважаеми дами и господа, обръщаме се към Вас като стожери на гласността и законността. Искаме да Ви уведомим за безцеремонните корупционни действия и конфликт на интереси от страна на управителите на БДЖ товарни превози Пламен Джуров и Ивайло Иванов. Молим Ви час по-скоро да уведомите министър-председателя /но не министъра на транспорта, защото …
той прекрасно знае всичко/ за безобразията на двамата управители.
1. Попитайте го защо българската общественост не е информирана, че от няколко месеца тече разследване на ДАНС и криминална полиция срещу двамата управители за корупция, за източване на ДДС и за източване на държавния резерв от гориво?
2. Защо управителите не са отстранени докато тече разследването, а същевременно те трескаво заличават и унищожават уличаващи ги документи и уволняват служители, притежаващи уличаваща ги информация.
3. Какво наложи това, че двамата управители прогониха двата най-големи клиента-Лукойл и Порт Бургас и по този начин драстично свалиха цената на предприятието за предстоящата приватизация? В момента управителите правят всичко възможно да прогонят и друг голям клиент – ОМВ. Така те саботират продажбата на БДЖ товарни превози.
4. Защо управителите доведоха до над 7 милиона загуби за предприятието за първите 6 месеца на годината?
5. Защо управителите съзнателно не предприемат действия за събиране на вземанията от клиенти, които от началото на годината вече са за над 2 милиона? Като най-големите длъжници са Каолин и мините на Христо Ковачки.
6. Защо управителите масово правят процедури за доставки и услуги до 10 хил. лева с 3 оферти, 2 от които са фиктивни? Да се направят насрещни проверки на всяка от тези 2 фиктивни оферти от фирми. Лесно е да се установи, че само от тези малки обществени поръчки, Джуров и Иванов си докарват по около 20 000 лева на месец. Във фирмата двамата управители са известни с прякора „КОРУМПЕТАТА“.
7. Защо монтираните на локомотивите джипиеси за над няколкостони хиляди лева са напълно безполезни и защо не се провери тази сделка? Големите кражби на гориво продължават.
8. Защо управителите се изживяват като наказателна бригада и вместо да управляват, те ходят лично да правят показни и напълно безполезни акции за лов на крадци? По този начин се опитват да отклонят общественото внимание от истинските проблеми на БДЖ.
9. Знае ли министър-председателя колко случаи на самоубийства, смъртни случаи от инфаркти, инсулти и страхови неврози вече има в БДЖ? Не си ли дава сметка, че БДЖ става българския аналог на Франс Телеком поради царящия страх и ужас в момента? Джуров и Иванов ежедневно уволняват неудобни на тях хора и назначават нови, верни на тях служители. Психологическият тормоз от страна на управителите над служителите в централата е ежедневен. Вече има заведени няколко съдебни иска за психологически тормоз на работното място срещу Пламен Джуров.
10. Защо след като разбиха и разделиха стотици семейства управителите назначават цели семейни кланове, приближени на тях? Не е ло това страшен конфликт на интереси? Най-фрапиращия случай е назначаването на баща, син и дъщеря, които са лични бодигард, шофьор и преводач на корумпето Джуров.
11. Изпълнителния директор Йордан Недев отдавна иска да уволни двамата управители поради некадърност и данни за корупция, но над тях има чадър. Управителят Пламен Джуров е психически неуравновесен и почти ежедневно крещи по коридорите и заплашва служителите с физическа саморазправа. Стигна се дори сбиване между Джуров и Недев – това е позорно.
12. Защо министър-председателят не изпрати независим международен одитор,
който да направи независим одит на законосъобразността и целесъобразността на действията на управителите, които трябва да защитават интересите на държавата и този одит да установи дали са на лице конфликт на интереси, безстопанственост и корупционни действия. Или поне да изпрати Сметна палата или БОРКОР – далаверите в товарни превози са много по-големи от тези в пътнически превози. /news359
Боко прибери по новия закон за конфискация гепените кинти на бившия ти съпартиец от НДСВ Никито Василев и ще изплатищ дълга на БДЖ към германците. Даже ще останат кинти и за други неща. Ама нали половината от гепеното е твое, душа не дава
опа, бат Боко прави далаверка и тука... БДЖ срещу дълг. красота. какъв умен и хубав министър...
Борисов предлага бартер: компоти срещу компютри.
Допьлнение. Спомняте ли си в едно интервю той каза че има една мутриса и ще си я вземе миличката да си я гушка в кьщи, но пьрво иска да оправи диржавата преди нея.