Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Борисов: Продължаваме Съединението с транспортни и газови хъбове

В Кавала бе подписан меморандум за мултимодален коридор България-Гърция. Двете държави с общи идеи за развитие на Балканите

28 коментара
Борисов: Продължаваме Съединението с транспортни и газови хъбове

В деня, в  който България празнува Съединението си с Източна Румелия, от Кавала българският премиер Бойко Борисов обяви, че с планираното изграждане на железопътен коридор, свързващ гръцките пристанища с българските, "продължаваме съединяването на транспортните и енергийните хъбове, развитието на бизнеса, на движението на хора и капитали".

Меморандумът за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка "Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе“ бе подписан в сряда в Кавала между транспортните министри на двете страни Ивайло Московски и Христос Спирдзис в присъствието на премиерите Бойко Борисов и Алексис Ципрас.

Българската делегация, включваща още вицепремиера Томислав Дончев, е от предишния ден в Кавала като двамата министър-председатели обсъдиха във вторник вечерта мигратнската криза.

Проектът за мултимодалния коридор се оценява на 5 млрд. евро, от които 1.070 млрд. евро са за трасето му през българска територия.

Борисов обяви: "Имаме голям шанс заедно с Алексис Ципрас пред ЕК да дадем възможност за финансиране по плана "Юнкер“, по европейски фондове. Можем спокойно да го защитим и от лист хартия да се превърне в добро съоръжение в бъдеще“.

По думите му двамата с Ципрас са се разбрали през октомври да поискат среща с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер, за да представят идеите си за развитието на Балканския регион. "Ние гледаме на Председателството (на България на Съвета на Европа догодина – б. ред.) като Балканско. Имаме рядък шанс да покажем, че има политически елити, разумни хора, които ще спрат противоречията и Балканите от барутен погреб да станат проспериращ регион“, заяви още той.

"На Жан-Клод Юнкер, като на наш стар приятел, ще му кажа, че преди стотина години, друга част на Балканите - преди 20, сме се били и убивали и нищо позитивно не е произлязло. Историята си е история, всеки държи на националните си ценности, но сега всички сме част от голямото европейско семейство, а други държави искат да влязат в него“, каза Борисов, цитиран от агенция "Фокус".

С Алексис Ципрас можем да играем важна роля за една балканска политика, която да се води в ЕС, добави той.

"Един от проблемите на Балканите е въпроса коя държава е най-велика. Тръгнем ли по тази плоскост историята е достатъчно ясна. Стигнахме до извода, че е по-добре да обединим икономиките, после лесно ще стигнем до извода кой е най-великият“, каза още Борисов. "Ние сме скромни с Ципрас, не си поставяме свръх очаквания", посочи той.

По думите му на 3 октомври ще се проведе среща във Варна между премиерите на Гърция, България, Румъния и Сърбия, на която ще се обсъди включването и на на Румъния и Сърбия в проекта за транспортен коридор.

Ципрас описа проекта за жп коридора като проект с огромно значение, оправдаващ констатирани нужди от десетилетия наред и изздигащ нивото на интермодалните превози в двете страни.

"Това е една голяма стъпка Балканските страни да се превърнат в европейско пространство“, заяви той. Меморандумът предвижда и създаването на съвместно дружество за реализиране и съвместно управление на жп линията от Гърция до България, добави Ципрас. Той отбеляза също, че се откриват нови хоризонти и на енергийната карта на Европа,  като добави, че предстои да се разискват тези теми на ниво министри. За четвъртък е предвидено участие на енергийния министър Теменужка Петкова в енергиен форум в Гърция.

Коридорът, който ще се казва "Sea2Sea" (от море до море) предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната европейска транспортна мрежа ТЕН-Т. Планира се изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена система за контрол и управление на железопътния трафик.

С изграждането на коридора ще се постигне пълна мултимодалност чрез комбиниране на пътен, железопътен, воден и речен транспорт, посочват от Министерския съвет.

Проектът е с висока добавена стойност, като се очаква да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари, посочиха от Министерския съвет.

Като начало обаче опитите ще са той да получи финансиране по плана "Юнкер" на Европейската комисия. Друга възможност е кредитиране от Европейска инвестиционна банка, както и на другите големи банки.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. trezwomislesht
    #28
  2. trezwomislesht
    #27
  3. trezwomislesht
    #26

    На времето "умния" политик ББ спря проекта Бургас Александруполис, който беше много по мащабен от проект за петролопровод и финансирането му започна още по времето на Костов. В ущърб на Русия и най вече на България. Сега възнамерява да строи такъв с Гърция. По същия сценарий става и с Южен поток и газовия хъб. Нашите политици не могат да разберат, че това което се изисква от икономиката и пазара не може да се заобиколи. Със или без тяхно участие. Но по други договори, в които на България вече е отредена третостепенна роля. Гърция за разлика от нас винаги е била далновидна и не се свени да търгува с Русия и Азия. Затова вече излизат от кризата в която влязоха след нас.

  4. [email protected]
    #25
  5. Лизи Гугуткова
    #24

    Никой не може да спаси Русия, дори и постоянните им спасители в последните 150 години- САЩ. "Троянските коне" в Европейския съюз не мога да помогнат.

  6. dimitardi100
    #23

    Браво! Много е радостно, че дърленето, омразата, препирните и войните отстъпват място на мир, сътрудничество и разбирателство ! Още по-радостно е че България играе активна роля и се превръща в енергиен и транспортен център на Балканите! Успех!

  7. Londoner
    #22

    Продължавал той Съединението. Продава ни на Русия, това прави.

  8. [email protected]
    #21
  9. Явор от Германия Костовист
    #20
  10. [email protected]
    #19

    Бойко работи и на празниците,а всички други се упражняват в нищо говорене и нищо не правене,и ни убеждават колко са велики в тези си дейности!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.