Борисов: Продължаваме Съединението с транспортни и газови хъбове

В Кавала бе подписан меморандум за мултимодален коридор България-Гърция. Двете държави с общи идеи за развитие на Балканите

Борисов: Продължаваме Съединението с транспортни и газови хъбове

В деня, в  който България празнува Съединението си с Източна Румелия, от Кавала българският премиер Бойко Борисов обяви, че с планираното изграждане на железопътен коридор, свързващ гръцките пристанища с българските, "продължаваме съединяването на транспортните и енергийните хъбове, развитието на бизнеса, на движението на хора и капитали".

Меморандумът за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка "Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе“ бе подписан в сряда в Кавала между транспортните министри на двете страни Ивайло Московски и Христос Спирдзис в присъствието на премиерите Бойко Борисов и Алексис Ципрас.

Българската делегация, включваща още вицепремиера Томислав Дончев, е от предишния ден в Кавала като двамата министър-председатели обсъдиха във вторник вечерта мигратнската криза.

Проектът за мултимодалния коридор се оценява на 5 млрд. евро, от които 1.070 млрд. евро са за трасето му през българска територия.

Борисов обяви: "Имаме голям шанс заедно с Алексис Ципрас пред ЕК да дадем възможност за финансиране по плана "Юнкер“, по европейски фондове. Можем спокойно да го защитим и от лист хартия да се превърне в добро съоръжение в бъдеще“.

По думите му двамата с Ципрас са се разбрали през октомври да поискат среща с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер, за да представят идеите си за развитието на Балканския регион. "Ние гледаме на Председателството (на България на Съвета на Европа догодина – б. ред.) като Балканско. Имаме рядък шанс да покажем, че има политически елити, разумни хора, които ще спрат противоречията и Балканите от барутен погреб да станат проспериращ регион“, заяви още той.

"На Жан-Клод Юнкер, като на наш стар приятел, ще му кажа, че преди стотина години, друга част на Балканите - преди 20, сме се били и убивали и нищо позитивно не е произлязло. Историята си е история, всеки държи на националните си ценности, но сега всички сме част от голямото европейско семейство, а други държави искат да влязат в него“, каза Борисов, цитиран от агенция "Фокус".

С Алексис Ципрас можем да играем важна роля за една балканска политика, която да се води в ЕС, добави той.

"Един от проблемите на Балканите е въпроса коя държава е най-велика. Тръгнем ли по тази плоскост историята е достатъчно ясна. Стигнахме до извода, че е по-добре да обединим икономиките, после лесно ще стигнем до извода кой е най-великият“, каза още Борисов. "Ние сме скромни с Ципрас, не си поставяме свръх очаквания", посочи той.

По думите му на 3 октомври ще се проведе среща във Варна между премиерите на Гърция, България, Румъния и Сърбия, на която ще се обсъди включването и на на Румъния и Сърбия в проекта за транспортен коридор.

Ципрас описа проекта за жп коридора като проект с огромно значение, оправдаващ констатирани нужди от десетилетия наред и изздигащ нивото на интермодалните превози в двете страни.

"Това е една голяма стъпка Балканските страни да се превърнат в европейско пространство“, заяви той. Меморандумът предвижда и създаването на съвместно дружество за реализиране и съвместно управление на жп линията от Гърция до България, добави Ципрас. Той отбеляза също, че се откриват нови хоризонти и на енергийната карта на Европа,  като добави, че предстои да се разискват тези теми на ниво министри. За четвъртък е предвидено участие на енергийния министър Теменужка Петкова в енергиен форум в Гърция.

Коридорът, който ще се казва "Sea2Sea" (от море до море) предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната европейска транспортна мрежа ТЕН-Т. Планира се изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена система за контрол и управление на железопътния трафик.

С изграждането на коридора ще се постигне пълна мултимодалност чрез комбиниране на пътен, железопътен, воден и речен транспорт, посочват от Министерския съвет.

Проектът е с висока добавена стойност, като се очаква да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари, посочиха от Министерския съвет.

Като начало обаче опитите ще са той да получи финансиране по плана "Юнкер" на Европейската комисия. Друга възможност е кредитиране от Европейска инвестиционна банка, както и на другите големи банки.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?